۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

روز سبز فلزات گرانبها با کاهش شاخص دلار آمریکا / اونس طلا از مرز ۱۸۰۰دلار عبور کرد

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۰۷
کد خبر: 526038
روز سبز فلزات گرانبها با کاهش شاخص دلار آمریکا / اونس طلا از مرز ۱۸۰۰دلار عبور کرد

قیمت معاملات طلا و نقره به ترتیب به بالاترین سطح ۹ و ۱۰ هفته‌ای رسید که ناشی از عقب نشینی دلار آمریکا در معاملات روز گذشته بازارهای خارجی ارزیابی شده است.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ همزمان با کاهش شاخص دلار آمریکا و افزایش بازده اوراق قرضه، فلزات گرانبها در معاملات روز گذشته تا حدودی تصویر فنی صعودی خود را ارتقا دادند. بر این اساس معاملات آتی طلای ژوئن با ۳۲ دلار افزایش به قیمت ۱۸۱۶.۳۰ دلار در هر اونس و نقره آتی جولای در بازار کومکس نیویورک با ۱.۰۲۳ دلار افزایش به قیمت ۲۷.۵۵ دلار در هر اونس معامله شد.

در معاملات روز گذشته طلا از سطح مقاومت فنی ۱۸۰۰ دلاری خود عبور کرد و سفارش توقف پیش خرید از بازارهای آتی را تنظیم کرد تا قیمت‌ها بیش از سطح انتظارات هم بالا برود. افزایش قیمت در بازار فلزات گرانبها همچنین می‌تواند ناشی از افزایش نگرانی‌ها در رابطه با مساله‌دار شدن تورم جهانی در ماه‌های آینده باشد؛ در چنین شرایطی خرید طلا و نقره به عنوان یک راهکار در برابر فشارهای جدی تورمی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. تحلیل‌گران تاکید دارند تورم فراتر از آنچه که دولت‌ها و بانک‌های مرکزی انتظار دارند، افزایش خواهد یافت. 

نشانه دیگری از تقاضای بیشتر کالاهایی که به بحث تورم دامن زده است، اخبار جدیدی از شرکت حمل و نقل بزرگ مرسک Maersk است که اخیرا اعلام کرده برای تامین تقاضای حمل و نقل در دنیا کشتی کافی در اختیار ندارد. مرسک حدود ۲۰ درصد از ترافیک کانتینرها در دنیا را در اختیار دارد. کمبود کشتی‌های کانتینردار و مشکل استقرار این کشتی‌ها در مقایسه با سال گذشته افزایش سه برابری یافته است. 

در بازارهای اصلی خارجی شاخص دلار آمریکا نسبت به روز گذشته کاهش یافت. قیمت نفت خام نیمکس هم با اندکی کاهش به ۶۴.۸۵ دلار در هر بشکه رسید، بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۵۸ درصدی معامله می‌شود. 

قرار است امروز جمعه گزارش وضعیت اشتغال ماه آوریل از سوی وزارت کار ایالات متحده منتشر شود. لیست حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در مقایسه با افزایش ۹۱۶ هزاری ماه مارس، به ۱ میلیون نفر رسیده است. نرخ بیکاری در حالی به ۵.۸ درصد رسیده است که نسبت به ۶ درصد ماه مارس کاهش نشان داده است.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای ژوئن از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردارند که این مزیت در معاملات روز گذشته تقویت شد. روند صعودی پنج هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه مشهود است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۷۵۴.۶۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۱۸.۶۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت ۱۸۲۵ دلار در هر اونس است. سطح پشتیبانی نخست طلا ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم در کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۸۱.۸۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

قیمت‌های معاملات آتی نقره جولای روز گذشته به بالاترین سطح ۹ هفته گذشته رسید. روند صعودی معاملات از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است و این مزیت در معاملات روز گذشته تقویت شده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۸.۵۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۵.۷۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۷.۵۸۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۸ دلار در هر اونس عنوان شده است در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره ۲۷دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۶.۷۶۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.