۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تلاش فلزات گرانبها برای حفظ ثبات قیمت‌ها/ کاهش شاخص دلار آمریکا از ریزش قیمت‌ها جلوگیری کرد

۲۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۵۲
کد خبر: 513019
تلاش فلزات گرانبها برای حفظ ثبات قیمت‌ها/ کاهش شاخص دلار آمریکا از ریزش قیمت‌ها جلوگیری کرد

قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبها روز گذشته با تغییرات چندانی روبرو نشد و روند صعودی بازار با افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا و از سرگیری روند صعودی بازارهای سهام متوقف شد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ اگرچه روز گذشته دو عامل تاثیرگذار بر روند بازار فلزات گرانبها صعودی بود اما کاهش شاخص دلار آمریکا از ریزش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد. بر این اساس روز پنجشنبه طلای آتی آوریل با افزایش ۱ دلاری به قیمت ۱۷۲۲.۸۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می در بازار کومکس نیویورک با ۰.۰۵ دلار افزایش به قیمت ۲۶.۱۸ دلار در هر اونس معامله شد.

به نظر می‌رسد بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده در روزهای پایانی هفته به ثبات بیشتری رسیده اما روز گذشته بازده بار دیگر روند صعودی در پیش گرفت. بر این اساس بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا در محدوده ۱.۵۳۵ درصدی معامله شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر با افزایش نگرانی‌ها از تورم مشکل سازی آتی در اقتصاد ایالات متحده، بازده روند افزایشی پرسرعتی در پیش گرفته بود؛ بر اساس تحلیل اقتصاددانان این تورم از تصویب بسته‌های محرک پی در پی اقتصادهای بزرگ جهان ناشی از آسیب کرونا ایجاد خواهد شد. 

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته، افزایش قیمت نفت خام اتفاق افتاد و هر بشکه نفت خام آتی نیمکس به قیمت ۶۵.۸۰ دلار معامله شد. همچنین شاخص دلار آمریکا با در پیش گرفتن روند اصلاحی اندکی کاهش یافت.

در بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا شاهد روند افزایشی بودیم. شاخص کامپوزیت شانگهای روز گذشته بزرگترین روند افزایشی خود را از ماه اکتبر به ثبت رساند. در ایالات متحده هم هر سه شاخص اصلی با روند صعودی قابل توجهی معاملات را به پایان بردند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران با تصویب نهایی بسته دوم محرک مالی ۱.۹ تریلیون دلاری از سوی جو بایدن رییس جمهوری آمریکا چشم انداز اقتصادی را در روند مثبت‌تری ارزیابی کرده و وسعت عملکرد بیشتری در بازارهای ریسک پذیر نشان داده‌اند. با توجه به روند پر سرعت تزریق واکسن کرونا در سراسر ایالات متحده و هدف تعیین شده تا پایان ماه آوریل به نظر می‌رسد اقتصاد این کشور زودتر از آنچه که تصور می‌شد به روال سابق خود بازگردد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای آوریل همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. با این وجود روند صعودی قابل توجه اخیر و دستیابی به سطح مقاومت هفته همچنان از مزیت نزولی این بازار نکاسته و نمودارهای روزانه بیانگر یک روند نزولی دو ماهه هستند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ثابت ۱۷۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح پشتیبانی فنی و کمترین قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۱۶۷۳.۳۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ابتدا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۳۸ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در ۱۷۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده است همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا در پایین‌ترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۱۶.۸۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی کمترین قیمت معاملات روز چهارشنبه یعنی ۱۷۰۵.۶۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

به نظر می‌رسد روند نزولی معاملات آتی نقره می همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار باشد. نمودارهای روزانه همچنان بیانگر روند نزولی پنج هفته‌ای است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷.۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی و کمترین قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۲۴.۸۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۶.۵۴۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی ۲۷ دلار در هر اونس مشاهده شده است. همچنین سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی پایین‌ترین نرخ معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۸۸۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۵.۶۱ دلار در هر اونس قرار گرفته است.