۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

طلا در کمترین سطح ده ماهه/ رقابت سنگین در بازارهای امن سرمایه‌گذاری

۱۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۳۳
کد خبر: 512382
طلا در کمترین سطح ده ماهه/ رقابت سنگین در بازارهای امن سرمایه‌گذاری

قیمت طلا در معاملات روز گذشته به مسیر نزولی خود ادامه داد و به پایین‌ترین سطح ۱۰ ماه گذشته رسید، قیمت نقره اما در طول معاملات روز گذشته بدون تغییر قابل توجهی باقی ماند.

 اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ معاملات فلزات گرانبها در طول هفته گذشته و احتمالا در هفته جاری معاملاتی تحت فشار بازده اوراق قرضه دولتی آمریکا و روند صعودی شاخص دلار قرار خواهد گرفت؛ هر دو بازار به عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاری در رقابت با فلزات گرانبها قرار گرفته‌اند. بر این اساس روز گذشته طلای آتی آوریل با کاهش ۲۱.۸۰ دلاری به قیمت ۱۶۷۶.۲۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می در بازار کومکس نیویورک با کاهش ۰.۰۰۲ دلاری به قیمت ۲۵.۲۸۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند معاملاتی ترکیبی پشت سر گذاشتند؛ در شرایطی که شاخص‌های سهام در بازارهای آسیا عمدتا نزولی بود، در اروپا شاخص‌ها روند صعودی داشت. ریزش شاخص‌های آسیایی بنا به تحلیل‌های موجود ناشی از اعمال فشار دولت چین در بدهی مصرف کننده و گمانه‌زنی‌های مرتبط با بازارهای سهام ارزیابی شده است. در ایالات متحده آمریکا نیز دو شاخص از سه شاخص اصلی کاهش یافت که ناشی از ریزش قابل توجه سهام شرکت‌های فناوری بود. ادامه روند افزایش بازده اوراق قرضه دولتی در نخستین روز معاملاتی هفته در مرکز توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته که یک عامل بسیار تاثیرگذار در ریزش بازارهای سهام بوده است. اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا روز گذشته در محدوده ۱.۶۲ درصدی معامله شد.

همزمان تنش‌ها در خاورمیانه پس از حمله هواپیماهای بدون سرنشین شورشیان حوثی به تاسیسات نفتی عربستان افزایش یافته است. اگرچه سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که این حمله بر روی سطح کلی تولید نفت این کشور تاثیرگذار نخواهد بود. هرگونه درگیری نظامی در این منطقه و هرگونه درگیری احتمالی میان عربستان سعودی و ایران به شدت بر روی جریان نفت خلیج فارس تاثیرگذار خواهد بود. 

در اخبار مهم روز گذشته اخبار رسیده از چین حاکی از آن است که میزان صادرات این کشور در دو ماهه ژانویه و فوریه به میزان ۶۰.۶ درصد افزایش یافته در حالی که میزان صادرات نسبت به سال گذشته افزایش ۲۲.۲ درصدی داشته است. اگرچه هر دو رقم آماری از انتظارات بازار فراتر رفته و بیانگر آن است که چرخ‌های اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان با سرعت بیشتری در حال چرخیدن است؛ انتشار چنین خبری باید به عنوان یکی از عناصر اصلی حمایت از بازار فلزات گرانبها مورد توجه قرار گیرد چرا که نشان دهنده تقاضای بهتر مصرف کننده در بازار فلزات گرانبها به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی این کشور است. 

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته، قیمت نفت خام نیمکس کاهش یافت و اگرچه به بالاترین سطح دو سال و نیم گذشته رسید و تا ۶۷.۹۸ دلار هم رسید اما در پایان معاملات به قیمت ۶۵.۱۵ دلار در هر بشکه معامله شد. شاخص دلار آمریکا هم با ادامه روند افزایشی به بالاترین سطح ۳ ماه و نیم گذشته رسید.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، قیمت‌های آتی طلا روز گذشته به کمترین قیمت ده ماه گذشته رسید. روند نزولی معاملات آتی طلا همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار و نمودارهای روزانه همچنان در یک روند نزولی دو ماهه قرار دارند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ثابت ۱۷۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی معاملات آتی به زیر سطح پشتیبانی ۱۶۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۷۰۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۱۲ دلار در هر اونس قرار گرفته در حالی که سطح پشتیبانی نخست در کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۶۷۳.۳۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۱۶۶۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است. 

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

در بازار آتی نقره می، به نظر می‌رسد معاملات به گونه‌ای است که روند نزولی از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. نمودارها به نوعی بیانگر یک روند نزولی پنج هفته‌ای است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره رسیدن به سطح مقاومت فنی ۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی قطعی ۲۴ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۵.۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۶ دلار در هر اونس مشاهده شده است. همچنین سطح پشتیبانی نخست نقره ۲۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۴.۸۴۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.