۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حرکت محتاط طلا در انتظار بسته دوم کمک مالی/ تاثیرپذیری فلزات گرانبها از جو سیاسی واشنگتن

۲۶ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۲۰
کد خبر: 498217
حرکت محتاط طلا در انتظار بسته دوم کمک مالی/ تاثیرپذیری فلزات گرانبها از جو سیاسی واشنگتن

قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه در ایالات متحده تقریبا ثابت باقی ماند. پس از آنکه هر دو فلز در اواسط روز به بالاترین سطح قیمت روزانه خود دست یافتند، با انتشار اخبار مرتبط با اقتصاد ایالات متحده تحت تاثیر قرار گرفتند.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ روز گذشته جروم پاول رییس بانک فدرال رزرو در یک سخنرانی عنوان کرد که انتظار می‌رود اقتصاد ایالات متحده در ماه‌های آینده به شدت جهش کند اما همزمان باید در انتظار افزایش قابل توجه سطح تورم نیز بود. روز گذشته کاهش شاخص دلار آمریکا در ظهر نیز منجر به ادامه روند صعودی قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبها شد. طلای آتی فوریه با کاهش ۱.۱۰ دلاری به قیمت ۱۸۵۳.۷۰ دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۲۹۳ دلار افزایش به قیمت ۲۵.۸۷ دلار در هر اونس معامله شد.

 بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند؛ در ایالات متحده هر سه شاخص اصلی معاملات را نزولی به پایان بردند. نگاه بازارهای آمریکا به روند استیضاح ترامپ که برای دومین بار در کنگره به رای گذاشته شده، دوخته شده است. این در حالی است که کمتر از یک هفته تا پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ باقی مانده است. به نظر می‌رسد بازارها تا پیش از برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن رییس جمهوری آتی ایالات متحده جهش چندانی نخواهند داشت، همزمان بازار از شرایط ایجاد شده به خصوص نمایش گسترده گارد ملی ایالات متحده و سایر نیروهای امنیتی در واشنگتن نیز تاثیر پذیرفته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بازار از سوی دیگر چشم به بسته دوم محرک مالی داشته و در انتظار افشای جزییات مرتبط با بسته دوم است. در بسته دوم محرک مالی هدف اصلی کمک به شهروندان آمریکایی و مشاغل آسیب دیده از کرونا تعیین شده است. همین مساله صف فروش را در بازارها محدود کرده و همزمان بازده اوراق قرضه خزانه داری آمریکا اندکی افزایش یافت.

در مهمترین بازارهای خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا اندکی کاهش یافت و فاصله چندانی با پایین‌ترین نرخ دو سال و نیم گذشته ندارد. در همین حال، قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس با اندکی افزایش به قیمت ۵۳.۳۵ دلار در هر بشکه معامله شد. بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۱ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند معاملات آتی طلا در ماه فوریه در یک سطح کلی کوتاه مدت قرار دارد. با این حال به نظر می‌رسد یک الگوی نزولی در نمودار میله‌ای روزانه در حال شکل گیری است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا انجام معاملات در سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح معاملات ماه ژانویه یعنی ۱۹۶۲.۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر سطح مقاومت نخست طلا بالاترین قیمت هفته جاری یعنی ۱۸۶۴ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی ۱۸۷۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است در حالی که سطح پشتیبانی نخست بر روی کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۲۶.۶۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در سطح پایین‌ترین قیمت معاملات هفته جاری یعنی ۱۸۱۷.۱۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره مارس اندکی از مزیت‌های فنی در کوتاه مدت بازیافته است. با این حال همچنان یک الگوی کاهشی در نمودار میله‌ای روزانه دیده می‌شود. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه ژانویه یعنی ۲۹.۱۰۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۴ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر سطح مقاومت نخست نقره ۲۶.۲۵ دلار و سطح مقاومت دوم بر روی ۲۶.۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است همچنین سطح پشتیبانی نخست بر روی پایین‌ترین نرخ معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۰۹۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است.