۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

به اوج رسیدن هیجانات در بازار سهام / از بازار سهام فرار کنیم؟

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۲۷
کد خبر: 715539
به اوج رسیدن هیجانات در بازار سهام / از بازار سهام فرار کنیم؟

در معاملات امروز بورس تهران اوج هیجانات سرمایه گذاران به چشم می‌خورد. هیجانی که ناشی از خاطرات تلخ سال ۹۹ و همچنین سودهای خوب بعضی از سرمایه گذاران طی چندماه گذشته بوده است. اما آیا اصلاح سنگین امروز بازار یک استراحت برای ادامه روند صعودی می باشد یا روند صعودی بازار به اتمام رسید؟

به گزارش اقتصادآنلاین، بورس تهران امروز یکی از ریزش های سنگین خود را از آغاز موج صعودی اخیر خود تجربه کرد؛ ریزشی که از همان ابتدای بازار با خودنمایی فروشندگان همراه بود و خریداران به سرعت در موضع ضعف قرار گرفتند و در نهایت به ارزش صف های فروش بازار لحظه به لحظه افزوده شد تا در انتهای بازار به 8200 میلیارد برسد و نسبت به روزهای گذشته با جهش سنگینی همراه شود.

اما چه دلیل بنیادی ای پشت ریزش بازار سهام بود؟

در روز گذشته بازار سهام معاملات خوبی را پشت سر گذاشت و نمادهای بانکی و خودرویی پالایشی حال بسیار خوبی در بازار داشتند و حتی در لحظات پایانی بازار رنج های مثبت بسیار خوبی روی اغلب سهام کشیده شد تا برای امروز هم سهامداران معاملات خوبی را در نظر داشته باشند اما امروز بورس تهران چهره دیگری از خود نشان داد.

نسبت به روز گذشته و هفته گذشته حتی هیچ متغیری در بازار سهام و صنایع تغییر نکرده است و نه کاهش چشمگیری در نرخ دلار رخ داده است و نه متغیرهای مربوط به صنایع مختلف دچار تغییرات شده است و به نظر ریزش امروز بازار سهام بیشتر ناشی از اوج گیری هیجانات در معامله گران باشد .

روند صعودی اخیر بازار در 2 ماه گذشته قدرت بیشتری پیدا کرده است و اغلب معامله گران در سود های خوبی از معاملات خود هستند و احتمالا با دیدن صف های فروش در لحظات ابتدایی بازار سریعا فرار را به قرار ترجیح دادند و تصمیم گرفتند تا سود خود را نقد کنند و شاید این موضوع ریشه در خاطرات سال 99 در بین معامله گران دارد.

اما کدام متغیرها از ادامه روند صعودی بازار حمایت می کنند؟

  • تفاوت نرخ نیما با نرخ دلار آزاد: شاید مهمترین پتانسیل بالقوه بورس تهران در این روزها تفاوت شدید نرخ نیما با نرخ دلار آزاد است که تاریخ ثابت کرده است که این گپ همواره پر می شود و نمی تواند در بلند مدت ادامه دار باشد و به نظر در صورت تثبیت نرخ دلار آزاد  در کانال 50 هزار تومان باید کم کم شاهد هم نرخ حواله و هم نرخ نقدی نیما باشیم که همین امر می تواند دوباره منجر به اوج گرفتن بازار سهام شود.

  • تغییر سیاست های بانک مرکزی آمریکا: با رسیدن نرخ بهره فدرال رزرو به 5.25 درصد بسیاری از معامله گران در بازارهای جهانی انتظار توقف سیاست های انقباظی را دارند که این امر می تواند در صورتی که اقتصاد آمریکا با رکود مواجه نشود منجر به رشد کامودیتی ها شود و سهامداران از رشد قیمت جهای جهانی نیز منتفع شوند.

  • فصل مجامع:  بسیاری از شرکت های بازار سهام طی 2 ماه آتی مجامع سالیانه خود را برگزار خواهند کرد و بسیاری از شرکت های سود ده در این مجامع سود خوبی پخش می کنند و به نظر با خرید شرکت های ارزنده و شرکت در مجمع بتوان از پر شدن گپ قیمتی بعد از برگزاری مجمع استفاده کرد و گین خوبی را به دست آورد.

  • رکود بازارهای موازی: بازارهای موازی به وضوح وارد یک سیکل رکودی شدند و به نظر دیگر خریداران در آن بازارها با بازدهی خوبی در کوتاه مدت حداقل کسب نخواهند کرد. این رکود در بازارخودرو و مسکن بیش از پیش خودش را به نمایش گذاشته است و قیمت خودرو طی 1 ماه گذشته با شیب کمی رو به کاهش بوده است و همین امر می تواند منجر به سرریز شدن نقدینگی به بازار سهام شود و ادامه مسیر صعودی بازار را رقم بزند.

  • عقب ماندگی بازار سهام: با این که سقف سال 99 در شاخص کل و شاخص هم وزن زده شده است اما بسیاری از سهام ارزنده در بازار سهام همچنان نسبت به بازارهای موازی با عقب ماندگی قابل توجهی رو به رو هستند و همچنان با دلار 40 هزارتومانی معامله می شوند این در حالی است که بازارهای موازی بعضا با نرخ های دلار بالای 60 هزارتومانی معامله می شوند.

  • چرخه تکراری شاخص کل: تصویر زیر چارت شاخص کل در تایم فریم ماهانه می باشد که همان طور که در این عکس دیده می شود شاخص کل هربار بعد از اصلاح های میان مدت بعد از زدن سقف تاریخی خود رشد قابل توجهی را ثبت کرده است و به نظر این بار هم بتوان به ادامه ی این روند امیدوار بود.

به اوج رسیدن هیجانات در بازار

در نهایت به همه سرمایه گذاران توصیه می شود برای سرمایه گذاری خود بر روی صورت های مالی و سود آوری شرکت ها تمرکز کنند و اسیر هیجانات روزانه بازار سهام نشوند و اگر به ارزندگی سهام خود اطمینان دارند از جو روزهای منفی بازار سهام دوری کنند.