۰ نفر

گزارش معاملات امروز بورس؛

پایان سبز هفته‌ رویایی بورس/ ارزش معاملات کماکان چنگی به دل نمی زند

۱۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۳۳
کد خبر: 678297
پایان سبز هفته‌ رویایی بورس/ ارزش معاملات کماکان چنگی به دل نمی زند

این هفته بازار روی خوش خود را به سهامداران نشان داد و یکی از بهترین عملکردها امسال خود را به نمایش گذاشت. در پایان معاملات آخرین روز معاملاتی این هفته شاخص کل توانست سطح یک میلیون و ۲۸۳هزار واحدی را پس بگیرد و این در حالی است که هفته را در سطح یک میلیون و۲۴۱هزار واحدی آغاز کرده بود.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ شاخص که تا نیمه معاملات با افت همراه بود، رفته رفته پس از نیمه معاملات پا در مسیر رشد گذاشت.«وامید» ابتدا جور مثبت کردن شاخص را به تنهایی به دوش می‌کشید و پس از مدتی با افزایش تقاضا در کلیت بازار،نمادهای دیگر نیز در بالا آوردن شاخص با آن همراه شدند.بدین ترتیب شاخص کل توانست هفته رویایی خود را سبز به پایان برساند تا پس از مدتها فعالان بازار آن روی دیگر بازار را هم ببینند.

 گرچه رشد شاخص خیلی هم خودجوش نبود و مصوبات و ابلاغیه‌های سازمان نقش پررنگی در این صعود داشتند.بسته حمایتی ۱۰ بندی سازمان را می‌توان مهم ترین عامل رشد این هفته شاخص دانست.اخبار حمایتی به همین جا ختم نمیشود و دیروز شاهد خبر ورود مستقیم صندوق توسعه ملی به بازار بودیم.گرچه ماهیت پیامدهای اقتصادی و تاثیر بلندمدت این چنین اقداماتی جای بحث دارد؛ ولی به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه مدت و تا اینجا این اقدامات در تحریک شاخص برای صعود موثر بوده است.

نکته دیگری که شاید در میانه بازار تاثیر به سزایی بر روند شاخص داشت خبر شکسته شدن سقف تاریخی دلار و رسیدن به بالای ۳۴هزار تومان است که گرچه به طورکلی خبری نامطلوب است ولی در میان مدت می‌تواند پیشرانی برای رشد شاخص کل باشد.

اما نکته قابل تامل بازار امروز کاهش ارزش معاملات خرد به حدود ۲هزار میلیارد تومان و افزایش میزان خروج پول حقیقی نسبت به دو روز گذشته است.بنابراین می‌توان عنوان کرد هنوز خریدان حقیقی برتری مشهود و مطلقی بر فروشندگان ندارند و حقوقی ها عامل مهم تری برای صعود فعلی شاخص به حساب می‌آیند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس با ۳هزار و ۸۴واحد افزایش توانست تا میانه کانال یک میلیون و ۲۸۳هزار واحدی بالا بیاید.

«وامید» با هزار و۸۶ واحد بیشترین تاثیر مثبت برروی شاخص کل را ثبت کرد و «فملی» و «شاراک» و «فارس» در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

شاخص هم وزن نیز توانست ۶۸۹واحد رشد را ثبت کند.

ارزش معاملات خرد اما دوباره با افت همراه بود و نهایتا نتوانست به بیش از ۲هزار میلیارد تومان برسد.

همچنین حقیقی ها در مجموع ۲۷۱ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

«فزر» با ۷.۵ و «حکشتی» و «فمراد» با ۶ میلیارد تومان بیشترین ها از لحاظ ورود پول حقیقی بودند و در سمت دیگر «فولاد» با ۲۸،«شستا» با ۲۶ و «شپنا» با ۲۲ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را به ثبت رساندند.

در میان صنایع نیز،گروه قند و شکر با ۸ و گروه خودرو و ساخت قطعات با ۴۰ میلیارد تومان به ترتیب بیشترین ورود و بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

پایان سبز هفته‌ رویایی بورس/ ارزش معاملات کماکان چنگی به دل نمی زند