۰ نفر

با ادامه روند نزولی بورس؛

نسبت قیمت به سود بازار سهام به کم‌ترین میزان از سال ۱۳۹۴ رسید

۴ آبان ۱۴۰۱، ۸:۵۷
کد خبر: 676479
نسبت قیمت به سود بازار سهام به کم‌ترین میزان از سال ۱۳۹۴ رسید

در حالیکه بیش از ۵ ماه از آغاز اصلاح بورس تهران می‌گذرد که در این مدت شاخص کل افت بیش از ۲۱ درصدی و شاخص هم وزن کاهش حدود ۱۸ درصدی را تجربه کردند. در این میان بسیاری از نمادهای بازار سهام نیز با کاهش قابل توجه قیمت همراه بودند. نگاهی به روند نسبت قیمت به درآمد بازار سهام نشان می‌دهد که این عدد در معاملات روز سه شنبه به کم‌ترین میزان از بهمن ماه سال ۱۳۹۴ رسیده است.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ بازار سهام حال و روز خوبی ندارد و عملا از اردیبهشت ماه امسال بورس تهران وارد سیکل اصلاحی شده است؛ در این میان تشدید ریسک‌های سیستماتیک بازار سهام از برجام گرفته تا رکود جهانی نه تنها این روند اصلاحی ار تشدید کرده بلکه به رکود معاملات سنگینی منجر شده است.

در این میان بسیاری از نمادهای بازار هم قدم با شاخص کل روند نزولی در پیش گرفته‌اند؛ صنایع پتروشیمی خلیج فارس که بیش‌ترین ارزش بازار در بورس تهران را به خود اختصاص داده‌است در این بازه زمانی افت حدود ۲۵ درصدی را تجربه کرده است؛‌ همچنین فولاد حدود ۲۷ درصد، میدکو بیش از ۳۵ درصد و فملی بیش از ۳۰ درصد افت قیمت را تجربه کردند.

این افت قیمت نمادها در کنار عملکرد نه چندان بد سودسازی شرکت‌ها منجر شده است که نسبت قیمت به درآمد (PبهE) کلی بازار سهام به کم‌ترین میزان از سال ۱۳۹۴ کاهش پیدا کند. نسبت قیمت به درآمد در پایان معاملات روز سوم آبان ماه به حدود ۵.۷۶ واحد کاهش یافت. آخرین باری که نسبت قیمت به درآمد بازار سهام به کم‌تر از این میزان رسیده بود به ۲۶ بهمن سال ۱۳۹۴ باز می‌گردد که نسبت قیمت به سود بازار سهام برابر با ۵.۷۲ واحد بود. دقیقا زمانی که بورس تهران تقریبا به پایان یکی از شدیدترین دوران رکودی خود رسیده بود.

قیمت به درآمد