۰ نفر

گزارش معاملات امروز بورس؛

شاخص کل بالاخره سبز شد / بورس راه فرار را پیدا کرد؟

۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۱۸
کد خبر: 673339
شاخص کل بالاخره سبز شد / بورس راه فرار را پیدا کرد؟

بالاخره بورس یک روز خوش به سهامداران نشان داد و از ابتدا سبز بود و بی برگشت از میانه بازار و بی افزایش عرضه و فشار فروش کار خود را به پایان رساند.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛بازار امروز سبز شروع کرد و سبز هم به پایان رساند تا نشان دهد شاید وقت آن باشد که در پیش فرض همیشگی چند هفته اخیر معامله‌گران یعنی عبارت: شاخص افت می کند مگر خلافش ثابت شود، تجدید نظر کرد.

رشد بازار سهام و شاخص کل فقط متاثر از معاملات شاخص سازان نبود و کلیت بازار هم امروز مثبت بود که نشان از برتری تقاضا در اکثریت نمادها دارد؛ موضوعی که شاخص هم وزن هم آن را تایید می‌کند. اما پرسش مهم این است که آیا روزهایی آتی هم شاخص سبز خواهد بود یا امروز را می‌توان صرفا یک نوسان مثبت درنظر گرفت و تغییر کلی در روند معاملات رخ نداده است؟

گرچه ،چنانکه در گزارشات قبلی هم بدان اشاره شد،خیل عظیمی از تحلیلگران بازار را ارزشمند می‌دانند و از بازگشت بازار صحبت می‌کنند ولیر روند ارزش معاملات خرد همچنان ارقام پایینی را نشان می‌دهد و لازم به ذکر است که باز به عقیده بسیاری از کارشناسان،افزایش ارزش معاملات خرد از شروط لازم و نه کافی،برای آغاز حرکت صعودی شاخص است.علاوه بر این ریسکهای سیستمی و غیرسیستمی حاکم بر بورس تهران و اقتصاد ایران همچنان به قوت خود باقی هستند.در سمت مقابل دلار همچنان در ارقام بالایی معامله می شود که می تواند پیشران خوبی برای بازار باشد. قیمت های جهانی،از جمله قیمت نفت،در سطوح مناسبی قرار دارند که خبر خوبی برای شاخص است. باید دید برآیند این موارد شاخص را به کدام سمت می برند.

در پایان امروز شاخص کل بورس با رشد۹هزار و۶۶۲واحدی در میانه کانال یک میلیون و ۳۱۳ هزار واحدی قرار گرفت.

«شپنا»،«فولاد»،«فملی» و «شبندر» از جمله تاثیرگذارترین نمادها برروی شاخص کل بودند.

شاخص هم وزن هم با ۳هزار و۲۰۵واحد افزایش همراه بود.

ارزش معاملات خرد حدود ۲هزار و۷۰ میلیارد تومان بود و حقیقی ها حدود۱۴۰میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

«کشرق» با ۱۶،«وخاور» با ۹ و «قیستو» با ۸ میلیارد تومان بیشترین ورود و «غزر» با ۸۳،«بپاس» با ۲۰ و «ونوین» با ۱۵ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

در میان صنایع نیز،گروه استخراج زغال سنگ با ۱۶ میلیارد تومان صدرنشین ورود پول حقیقی بود و گروه محصولات غذایی و آشامیدنی با ۸۳ میلیارد تومان از حیث خروج پول حقیقی رکورددار بود.