۰ نفر

گره کور برجام؛

تحلیل هفتگی بورس / شاخص کل پرواز را فراموش کرده است

۲۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۳۴
کد خبر: 668415
تحلیل هفتگی بورس / شاخص کل پرواز را فراموش کرده است

هفته چهارم شهریور ماه در حالی به پایان رسید که شرایط بازار سهام نسبت به چند ماه گذشته نه تنها بهتر نشد بلکه بر ابهامات آن افزوده شد. وقتی صحبت از تحلیل بازار سرمایه می کنیم، قاعدتاً باید بخش عمده ای از تمرکز بر روی عملکرد شرکت ها و شرایط کلی اقتصاد باشد. اما فضای سیاسی کشور و به طور مشخص آینده برجام چنان اهمیت پیدا کرده که تمام ابعاد بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است. البته این موضوع مختص بورس نیست و تمام بخش های اقتصادی و بازارها متاثر از این موضوع است.

اقتصادآنلاین-پویا دادجو؛ آنچه که بیش از نهایی شدن برجام و یا شکست مذاکرات بر بازار سرمایه تاثیرگذار است، بلاتکلیفی آن است. در حقیقت این شرایط برزخی است که بیش‌ترین آسیب را به همه ابعاد اقتصاد ایران از جمله بازار سهام می زند و بازار را از تحلیل پذیری دور کرده است. معامله گران بیش از آنکه برای بررسی صورت های مالی شرکت ها وقت بگذارند، اخبار سیاسی را رصد می کنند. اخباری که با توجه به شرایط حاکم بیش تر از جنس تحلیل است.

 تحلیل‌های سیاسی هم بر خلاف تحلیل های اقتصادی، به شدت به نوع نگاه تحلیلگر بستگی دارد و نمی تواند قابلیت اتکا داشته باشد. کافی است که تحلیل های مربوط به تحولات برجام را در این چند هفته گذشته را مرور کنید تا با انبوهی از تحلیل های متناقض و مبهم روبرو شوید. در این شرایط اطلاعات اندک در دسترس هم بیش از گذشته اعتبار این نوع تحلیل ها را زیر سوال می برد. در چنین فضای خروج معامله گران از بازار و شرایط نوسانی همراه با رکود بورس، موضوعی عجیبی و غیرقابل انتظاری نیست.

شاخص کل صعود را فراموش کرده است

در هفته چهارم شهریور شاخص کل بازدهی ۱.۷- درصد بود تا برای چهارمین هفته متوالی شاهد بازدهی منفی شاخص کل باشیم. طی ۱۳ هفته گذشته در ۱۱ هفته شاخص کل بازدهی منفی ثبت کرده است.

شاخص هم وزن هم این هفته بازدهی منفی ثبت کرد و با افت ۱.۳- درصدی همراه شد. پس از آنکه از اواسط مرداد تا و هفته ابتدایی شهریور اقبال به نمادهای کوچک بازار افزایش یافته بود، حالا دو هفته ای می شود که شاخص هم وزن همسو با شاخص کل، روند کاهشی در پیش گرفته است.

بازدهی شاخص کل

معاملات بی رونق بازار سهام

در هفته چهارم میانگین ارزش معاملات خرد روزانه حدود ۲هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته کاهشی بوده است. پس از آنکه در اواخر مرداد ماه شاهد افزایش میانگین ارزش معاملات خرد به سطح بیش از ۳هزار میلیارد تومان بودیم، طی ۴هفته گذشته، میانگین ارزش معاملات خرد روند کاهشی در پیش گرفته است.

ارزش معاملات خرد

خروج پول حقیقی

حقیقی‌ها به طور میانگین در هفته چهارم شهریور روزانه حدود۱۸۷ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که عملاً نسبت به هفته گذشته تغییر خاصی نداشته است. طی ۱۹ هفته گذشته،‌ برآیند خرید و فروش حقیقی‌ها منفی بوده و شاهد خروج پول حقیقی بودیم.

ورود خروج پول حقیقی