۰ نفر

با نگاهی به روند معاملات؛

پیش بینی بورس امروز / نرخ بهره دوست شاخص کل بورس می شود؟

۵ مرداد ۱۴۰۱، ۵:۲۰
کد خبر: 656251
پیش بینی بورس امروز / نرخ بهره دوست شاخص کل بورس می شود؟

بورس پس از کاهش شدید شاخص کل در روز دوشنبه، معاملات بهتری را در روز گذشته تجربه کرد؛ با این وجود نگاهی به روند معاملات نشان می دهد که با وجود ارزنده بودن بازار، خریداران هنوز وارد نشدند. شرایطی که ادامه اصلاح شاخص را بیش از گذشته می کند. هر چند که حمایت قوی و معتبر پیش روی شاخص کل، افت شدید آن را هم دور از انتظار نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شاخص کل در معاملات روز دیروز هرچند در ابتدای معاملات توانست افزایش دو هزار واحدی را ثبت کند، اما در ادامه با افزایش عرضه ها و تاثیر معاملات منفی فملی، شاخص کل با کاهش حدود هزار واحدی به کار خود پایان داد. این در حالی است که معاملات مثبت گروه پالایشی هم نتوانست،‌ از اصلاح شاخص جلوگیری کند. اما شاخص هم وزن با اصلاح بیش‌تری همراه بود و با کاهش ۲٬۸۳۲ واحدی تا سطح ۳۸۸ هزار واحدی عقب نشینی کرد که نشان می دهد که کلیت بازار معاملات منفی را پشت سر گذاشته است.

نرخ بهره بین بانکی معضل اصلی بازار است؟

شاید مهم ترین خبر موثر دیروز بر بازار سرمایه مربوط به جلسه رییس کل بانک مرکزی با رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بود؛ جایی که صالح آبادی خبر از کاهش نرخ بهره بانکی در آینده نزدیک دارد. یکی از متهمان اصلی که فعالان بازار برای شرایط کنونی بازار بیان می کردند همین افزایش نرخ بهره بین بانکی بود.

هر چند صحبت های رییس کل بانک مرکزی در خصوص حمایت از بازار سرمایه و سیاست های کنترل و کاهش نرخ بهره می تواند جو منفی ناشی از افزایش این نرخ را تا حدودی تعدیل کند اما باید توجه داشت که اثرگذاری افزایش نرخ بهره بر روی بازار سرمایه،‌ بیش از حد بزرگنمایی شده است و مشکل بازار جای دیگری است. ریسک‌های اصلی بازار در حقیقت رکود اقتصاد جهانی و اصلاح کامودیتی‌ها، آینده مبهم سیاسی کشور و البته تشدید قیمت گذاری دستوری است. مسائلی که همچنان مبهم هستند و به نظر نمی رسد کاهش حتی یک یا دو درصدی نرخ بهره بین بانکی اثر قابل توجهی بر روند بورس داشته باشد.

بازار ارزنده ولی بدون خریدار

شاید ارزنده بودن بازار نقطه مشترک تمام تحلیل های بورسی باشد. اما آنچه که مهم است، وجود خریدار برای یک کالای ارزنده است؛ نگاهی به روند ارزش معاملات خرد نشان می دهد که فعلاً خریداران بالقوه بازار وارد عمل نشدند و همچنان شک دارند. تا زمانی که چنین تردیدی میان معامله گران وجود داشته باشد به نظر نمی رسد رکود کنونی بورس پایان یابد.

مجموع ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) بازار روز سه شنبه حدود ۲هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان بود که نسبت به روز دوشنبه کاهش حدود ۹ درصدی را نشان می‌دهد. در حالی میانگین ارزش معاملات خرد در مرداد به کم‌تر از ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که این رقم در تیر ماه حدود ۳هزار میلیارد تومان و در فصل بهار به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان رسیده بود. 

حمایت مهم و البته معتبر پیش روی شاخص کل

در تایم هفتگی اگر نگاهی به روند شاخص کل بیندازیم، عملاً حمایت داینامیک میانگین متحرک ۲۵ دوره‌ای در معاملات این هفته از دست رفته است. با این وجود به دلیل شرایط دو سال اخیر دو حمایت میانگین ۵۰ و ۷۵ دوره‌ای در فاصله کوتاهی پیش روی شاخص قرار دارند که کاهش آن به زیر محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحدی را دور از انتظار می کند. دو حمایتی که طی حداقل ۷ سال گذشته شاخص کل نسبت به آن واکنش نشان داده و شدیدترین روندهای نزولی را متوقف کرده است.

Capture

پیش بینی معاملات امروز

 با توجه به روند معاملات روز گذشته، غالب نمادهای اثرگذار بر شاخص قیمت آخرین معامله ای کم تر از قیمت پایانی خود ثبت کردند که این موضوع می تواند فشار فروش در ابتدای بازار را به همراه داشته باشد. اما در ادامه احتمالا شاهد حمایت و کاهش فشار عرضه باشیم. اما به طور کلی به نظر نمی رسد که روند کلی بازار متفاوت با روند چند روز گذشته باشد و احتمالا کلیت بازار در محدوده منفی معامله خواهد شد.