۰ نفر

در پی توقف فعالیت برخی از واحدهای صنعتی؛

«خاموشی» ریسک جدید سرمایه گذاری در بورس / صنایع از همین حالا آماده قطعی برق باشند؟

۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۲۸
کد خبر: 638397
«خاموشی» ریسک جدید سرمایه گذاری در بورس / صنایع از همین حالا آماده قطعی برق باشند؟

مسئله قطعی برق در تابستان ۱۴۰۰ برای شهروندان ایرانی در اغلب کلانشهرهای سراسر کشور تبدیل به یکی از چندین معضلی شده بود که گریبان روال عادی زندگی مردم را به سختی می فشرد. اما این معضل نه تنها برای مصارف خانوار ایجاد شده بود بلکه موضوع برق مصرفی صنایع نیز به دفعات و در برخی موارد و در مقاطع طولانی مدت قطع شده و کسب و کار بسیاری از واحدهای تولیدی مهم کشور به کلی به توقف درآمده بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ در زمستان ۱۴۰۰ نیز همزمان با افزایش میزان مصرف خانگی گاز، بسیاری از صنایع گازسوز با قطعی منابع انرژی مواجه شده و همه فعالیت‌های واحدهای صنعتی به حالت تعلیق درآمده بود.

از همین رو و با پایان یافتن فصل سرما و حل معضل قطعی گاز صنایع که منجر به سوزاندن غیرقانونی مازوت به عنوان سوخت جایگزین (جهت جلوگیری از توقف فعالیت صنایع) شده بود بلافاصله مسئله قطعی برق در تابستان مطرح شد.

اما در هفته و روزهای اخیر مسئولان وزارت نیرو و شرکت توانیر با اطمینان دادن نسبت به جلوگیری از قطع برق صنایع در فصل گرما، این وعده را دادند که حتی امسال شاهد قطعی برق خانگی هم نباشیم.

اما با گذشت زمان و گرمتر شدن هوا و همچنین هجوم ریزگردها به کلانشهرهای کشور به نظر می‌رسد در استان‌های جنوبی کشور مصرف خانگی به شدت افزایش یافته که در روزهای اخیر برخی از واحدهای صنعتی از جمله فولاد خوزستان با قطعی برق مواجه شده و بخش مهمی از فعالیت‌های این واحد صنعتی استراتژیک و مهم کشور متوقف شده است.

حال آنچه اهمیت ویژه ای پیدا کرده مسئله نگرانی واحدهای صنعتی و ناظران اقتصاد ایران است که با توجه به آغاز خاموشی‌ها در بخش صنایع با وجود فاصله یکماهه تا تابستان ۱۴۰۱ واحدهای محوری صنعت ایران در فصل گرما به طور کلی از فعالیت باز نمانند.

مسئله‌ای که می‌تواند به عنوان ریسک بنیادی و اساسی برای سرمایه‌گذاران این حوزه محسوب شده و در آینده فعالیت سهامداران صنایع بورسی تاثیرات گسترده ای داشته باشد. از همین رو سهامداران انتظار دارند اگر قرار است صنایع در تابستان با مشکلی جهت تامین انرژی مواجه شوند، بهتر است وزارت نیرو و مقامات مسئول توضیحاتی شفاف را در این زمینه ارائه کنند تا مسیر سرمایه‌گذاری شفاف شده و افراد با چشم بسته سرمایه خود را وارد صنایع پرریسک نکنند.

اتفاقی که در زمستان سال قبل هم رخ داد و با وجود اطمینانی که مسئولان نسبت به تامین ۱۰۰ درصدی گاز صنایع در فصل سرما داده بودند در مقطعی شاهد توقف فعالیت بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ کشور بودیم. این تجربه باعث شده تا سهامداران نسبت به آینده سرمایه گذاری در بازار سهام تردیدهایی داشته باشند و نتوانند با اعتماد کامل نسبت به وعده های ارائه شده اقدام به تحلیل شرایط صنایع مختلف بورسی کنند.