۰ نفر

قابل توجه وراث؛

زمان انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث مشخص شد

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰
کد خبر: 634714
زمان انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث مشخص شد

بنابر اعلام مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، فرآیند نقل و انتقال سهام عدالت متوفیان، حداکثر تا پایان شهریورماه سال جاری انجام می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ ۴۹ میلیون و ۱۴۸هزار سهامدار عدالت وجود دارد که از این تعداد، ۳ میلیون و ۲۷۸هزار نفر در قید حیات نیستند و سهام عدالت آنها، به وراث تعلق می‌گیرد. با توجه به تعداد متوفیان، وراث آنها حدود ۱۵ میلیون نفر هستند که سهام عدالت به آنها اختصاص می‌یابد.

به گفته پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با قوه قضاییه مکاتبات و جلسات زیادی در زمینه سهام عدالت متوفیان داشتند. قوه قضاییه، اطلاعاتی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده است، اما این اطلاعات قابلیت استفاده به صورت فنی را ندارند. زیرا با شاکله مناسبی تهیه نشده است.

بر اساس اظهارات حدادی، برای حل این مشکل، جلساتی برگذار شده و بنابر پیش‌بینی‌ها، شرکت سمات در حال برنامه‌ریزی سامانه‌ای در این خصوص است. از سوی دیگر، اطلاعات لازم از قوه قضاییه به سمات در حال ارسال است و به نظر می‌رسد حداکثر تا پایان شهریورماه سال جاری، فرآیند نقل و انتقال سهام فوت شده‌ها انجام شود.

لازم به ذکر است که پیش از این، حدادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین اعلام کرده بود که تا پایان شهریورماه سال جاری، سامانه‌ای برای اختصاص سهام عدالت به وراث متوفیان توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، راه‌اندازی خواهد شد تا اقدامات لازم صورت بگیرد.

با وجود این اظهارات، ۲۳ اسفندماه سال گذشته بود که محسن انصاری مهیاری، مدیر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد آخرین وضعیت تعیین تکلیف سهام عدالت مشمولان متوفی گفت: تا یک ماه آینده شرکت سپرده‌گذاری اطلاعیه رسمی در زمینه سهام عدالت متوفیان منتشر خواهد کرد و وراث متوفیان سهام عدالت باید منتظر این اطلاعیه باشند. به گفته وی، در این اطلاعیه اعلام می‌شود که وراث باید به چه سایتی مراجعه کرده و برای دریافت این سهام چه مدارکی را کامل کنند.

وراث برای اطلاع از وضعیت سهام عدالت اشخاص متوفی باید به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی، از مشمول بودن وی مطلع شوند. با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی، صورت وضعیت دارایی سهام عدالت نیز، قابل مشاهده است.

می‌توان گفت سهام عدالت فوت‌شدگان، از جمله موضوعات مرتبط با سهام عدالت است که نسبت به سایر موارد، روند طولانی‌تری را برای عبور از مرحله آزمون و خطا طی کرده است. اما در حال حاضر با وجود اینکه مدت زیادی از تعیین روش انتقال سهام به وراث می‌گذرد، هنوز اقدامی جدی برای شروع فعالیت سامانه مورد نظر صورت نگرفته است و بسیاری از افراد همچنان در انتظار انتقال سهام عدالت هستند. درواقع وعده‌های نامشخص مسئولان و بی‌توجهی به تسریع فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان، تاکنون نتیجه‌ای جز سردرگمی برای سهامداران نداشته است.