۰ نفر

در بررسی عملکرد بزرگترین شرکت سرمایه گذاری در صنعت سیمان؛

تحلیل بنیادی «سفارس» / چند شرکت بورسی زیر مجموعه سفارس هستند؟

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۳۷
کد خبر: 634604
تحلیل بنیادی «سفارس» / چند شرکت بورسی زیر مجموعه سفارس هستند؟

میزان مصرف سیمان به عنوان یکی از مهم ترین کالاهای کاربردی در کشور معیاری برای توسعه و چشم انداز آتی یک اقتصاد است. نماد مورد بررسی در این گزارش با نماد «سفارس» دارای بیشترین ارزش بازار در گروه سیمان و آهک و گچ است. این شرکت با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در عرصه سیمان از سودآوری شرکت های زیرمجوعه خود منتفع می‌شود.

اقتصادآنلاین-فاطمه حیدری؛ در پی شیوع کرونا و کاهش در فعالیت های ساخت و ساز، فعالیت برخی کارخانه های تولیید کننده سیمان متوقف شد. علاوه بر عامل ذکر شده اثر تحریم ها و ایجاد رکود در اقتصاد ایران نیز نکته قابل توجهی است.در سال های اخیر هزینه های انرژی و بهای اولیه برای تولید به طور چشمگیری افزایش یافته است. درادامه علاوه بر معرفی محصول سیمان و کاربرد های آن به عملکرد شرکت سرمایه گذاری سیمان فارس و خوزستان می‌پردازیم.

معرفی شرکت

شرکت سیمان فارس و خوزستان در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۲۹ با سرمایه‌گذاری مشترک سازمان برنامه و شرکت سهامی سیمان شیراز به نام شرکت سهامی سیمان فارس در اداره ثبت شرکت های استان فارس به ثبت رسید و در سال ۱۳۳۲ محل شرکت از شیراز به تهران انتقال یافت و در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.

شرکت در تاریخ ۴ اسفند ۱۳۵۱ به استناد مصوبه مجمع عمومی فوق العاده از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و نام شرکت به شرکت سهامی عام سیمان فارس و خوزستان تغییر یافت و در دی ماه ۱۳۵۴ سهام شرکت در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

 ریسک های مهم شرکت:

  •  ریسک رکود اقتصادی: در پی شیوع بیماری کرونا که باعث کاهش تقاضا برای سیمان و تعطیلی برخی از کارخانجات تولیدکننده سیمان خواهد شد.
  • ریسک نوسانات نرخ ارز :که هم باعث افزایش هزینه‌های شرکت می شود و از طرفی باعث افزایش درآمد شرکت ناشی از فروش صادراتی می گردد.
  • لیست قیمت نهاده‌های تولیدی
  • ریسک نوسانات نرخ بهره

تحلیل بنیادی «سفارس» / چند شرکت بورسی زیر مجموعه سفارس هستند؟

بررسی پرتفوی بورسی

بیش ترین ارزش بازار سهم های موجود در پرتفوی سفارس به ترتیب مربوط به نماد های سخوز, سفار و سفانو با مالکیت 44% , 85% و 76% است. از جمله نماد های مهم دیگر در پرتفوی این شرکت سیمان خزر، سیمان بجنورد، سیمان غرب و سیمان خاش است. بهای تمام شده مجموع این شرکت ها 6,209,793 میلیون ریال بوده است که در ابتدای سال 1401 به ارزش بازار 95،347،302 میلیون ریال رسیده است. میزان مازاد ارزش 89,137,509 میلیون ریال بوده است.

تحلیل بنیادی «سفارس» / چند شرکت بورسی زیر مجموعه سفارس هستند؟

بررسی پرتفوی غیر بورسی

مهم ترین شرکت غیر بورسی سیمان آبیک با مالکیت 85 درصد از کل سهام ان شرکت است.

تحلیل بنیادی «سفارس» / چند شرکت بورسی زیر مجموعه سفارس هستند؟

سود هر سهم

در شرکت های سرمایه گذاری هزینه تولید وجود ندارد و درآمد از سود سهام یا فروش سرمایه گذاری ها حاصل می‌شود. بهای تمام شده سرمایه گذاری های سفارس  620 میلیارد تومان بوده است که ارزش بازاراین دارایی ها به 9،500 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. در آخرین اطلاعات این شرکت در سال مالی منتهی به اردیبهشت 1400 درامدسود سهام 897 میلیارد تومان بوده است که با سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها به میزان 339 میلیارد تومان و سایر درآمدهای عملیاتی،  درآمد کل به 1،258 میلیارد تومان رسیده است. سود خالص تقسیم بر تعداد سهام 220 تومان سود به ازای هر سهم را به ثبت رسانده است.

تحلیل بنیادی «سفارس» / چند شرکت بورسی زیر مجموعه سفارس هستند؟