۰ نفر

گزارش عملکرد ۱۰ ماهه موسسه اعتباری ملل؛

چشم اندازی روشن پیش روی سهامداران «وملل»

۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰
کد خبر: 611085
چشم اندازی روشن پیش روی سهامداران «وملل»

موسسه اعتباری ملل اخیرا و با انتشار گزارش عملکرد ۱۰ ماهه خود در سال ۱۴۰۰، چشم انداز مثبتی را برای سهامداران خود ترسیم کرد.

اقتصادآنلاین-فاطمه حیدری؛ بانک‌ها و موسسات مالی با جذب نقدینگی و اعطای تسهیلات در رشد و توسعه هر کشور نقش عمده‌ای دارند، این دسته از نهادهای مالی به عنوان مهمترین اجزای هر اقتصاد، می‌توانند بخش مهمی از پس‌اندازهای جامعه را با بهره‌وری بالاتر مدیریت کنند. هدایت نقدینگی با اعطای وام به خانوار یا تامین مالی پروژه‌های متعدد اقتصاد کشور را متحول می‌کند.

مؤسسات مالی و  اعتباری به‌عنوان واسطه‌گران این چرخه به مردم و شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی خدمات ارائه می‌دهند. در گزارشی عملکرد 10 ماهه موسسه مالی و اعتباری ملل را بررسی می‌کنیم.

معرفی سهم

موسسه اعتباری ملل با نماد «وملل» در سال 1374 ابتدا به‌صورت شرکت تعاونی تاسیس و در سال 1389 به شرکت سهامی عام تبدیل شد. این شرکت در سال 1389 در فرابورس ایران پذیرفته  شد و در سال 1392 در جمع موسسات اعتباری مورد تایید بانک مرکزی قرار گرفت.

فعالیت اصلی موسسه قبول سپرده های بانکی، اعطای تسهیلات اعتباری، صدور گواهی مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری، انجام معاملات ارزی با اخذ مجوز از بانک مرکزی، صدور ضمانت‌نامه و سایر فعالیت‌های مرتبط است. ارزش بازار این موسسه نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان است و با سرمایه ثبتی یک هزار میلیارد تومان، تعداد 10میلیارد سهم دارد. مرکز اصلی موسسه در تهران و شعب آن در سراسر ایران مشغول به فعالیت بوده و در حال حاضر  شعبه‌ای فرامرزی ندارد.

نکته مهم در بررسی این نماد وسعت فعالیت در حوزه های مختلف توسط زیرمجموعه‌های این موسسه است. شرکت های فرعی موسسه به شرح ذیل می باشد:

  1.  گروه توسعه اقتصاد ملل (سهامی خاص):

حوزه فعالیت این شرکت سرمایه‌گذاری و مشارکت در شرکت‌های دولتی و خصوصی در امر تولیدی، خدماتی و بازرگانی فعالیت دارند. طی سال جاری عمده فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و اوراق بهادار و شرکت‌های فرعی آن در زمینه‌های معدنی، ساختمانی، بازرگانی، خدماتی و لیزینگ بوده است.

  1. شرکت عمران نوین توس جاودان )سهامی خاص) 

  2. شرکت زیباسازه توس گام(سهامی خاص)
  3. شرکت نوین پخش توس جاودان (سهامی خاص)
  4. شرکت آرامش سازان پیشرو (سهامی خاص)

بررسی صورت های مالی

اطلاعات مالی این موسسه نشان دهنده رشد درآمدی 54درصدی این فصل وملل، نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ است. به عبارتی می‌توان گفت رشد درآمد در ده ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته  29 درصد رشد داشته است. درآمد کسب شده موسسه در این فصل نسبت به فصل گذشته نیز 17درصد کاهش داشته اما در مجموع بازدهی سه ساله این نماد در مقایسه با بازده میانگین خانواده بانکی‌ها و میانگین بورس بیشتر بوده است.

در 10 ماهه منتهی به دی ماه سال جاری عمده درآمد محقق شده به ترتیب از محل درآمد:

  • تسهیلات اعطایی 4597 میلیارد تومان
  • سرمایه‌گذاری‌ها به مبلغ 754 میلیارد تومان
  • سپرده‌گذاری 76میلیارد تومان
  • کارمزد 48 میلیارد تومان

عمده درآمد این موسسه از محل تسهیلات اعطایی است که در بررسی بیشتر عمده درآمد این تسهیلات از محل مشارکت مدنی و مرابحه است. با دقت جزئی‌تر در عملکرد ماهانه دی ماه امسال، موسسه اعتباری ملل  564 میلیارد تومان از محل سرمایه‌گذاری‌ها و 477 میلیارد تومان از تسهیلات اعطایی درآمد کسب کرده است.

چشم اندازی روشن پیش روی سهامداران «وملل»

چشم اندازی روشن پیش روی سهامداران «وملل»

چشم اندازی روشن پیش روی سهامداران «وملل»