۰ نفر

در بازار آتی چه می گذرد؟

۱۰ بهمن ۱۴۰۰، ۷:۰۱
کد خبر: 605132
در بازار آتی چه می گذرد؟

پیمان‌‌‌ های آتی بورس‌ کالا با تاثیرپذیری از عدم‌ قطعیت‌‌‌ های مربوط به تکانه‌‌‌ های ارزی در حالی با دلهره و ترس از ریزش نرخ در آینده معامله می‌‌‌ شوند که شاهد ثبت دو روی متفاوت برای داده‌‌‌ های حیاتی این بازار هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد،  به عبارت دقیق‌‌‌تر، برخی از داده‌‌‌ها همچون حجم نقدینگی موجود در این بازار روند صعودی را طی می‌کنند، در حالی که روزبه‌روز از حجم و ارزش معاملات این قراردادها کاسته می‌شود که به‌وضوح می‌‌‌تواند مسیر توسعه و تعمیق دادوستدهای تنها ابزار پیش‌نگر بورس‌کالا را تحت فشار جدی قرار دهد.هفته گذشته هشت‌پیمان آتی مبتنی بر زعفران‌نگین، کاتد مس، نقره و صندوق طلا مورد دادوستد قرار گرفتند.

بر مبنای تازه‌‌‌ترین اطلاعیه منتشرشده از سوی بورس‌کالا قرار بر راه‌‌‌اندازی معاملات سومین سررسید زعفران نگین (فروردین‌ماه ۱۴۰۱) در روز شنبه هفته جاری بود که به‌رغم بازگشایی این نماد امکان مبادله برای اهالی این بازار فراهم نشد.بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد روند دادوستد قراردادهای فعلی تابلوی آتی بورس‌کالا از کاهش حجم و ارزش معاملات این بازار طی هفته گذشته حکایت دارد؛ به گونه‌‌‌ای که در اولین هفته بهمن‌ماه به میزان ۹۰‌هزار و ۳۷۵ قرارداد آتی مبادله شد که به نسبت هفته ماقبل خود ۲۰‌درصد تنزل داشت.

دادوستد این میزان قرارداد، ارزشی بالغ بر ۳۶۸میلیارد تومان برداشت که برای دومین هفته متوالی روند کاهشی را به ثبت رساند. بنابراین خبری از مبادله حجم‌‌‌های بالا در این بازار نبوده و به نظر می‌‌‌رسد، معامله‌‌‌گران بازار آتی با دلهره و ترس از انعکاس تغییر شدید نرخ سعی دارند با برگزیدن استراتژی محافظه‌‌‌کارانه در سطوح پایین به دادوستد بپردازند و اتخاذ موقعیت‌‌‌های خرید و فروش خود را به زمانی موکول کنند که سیگنال‌‌‌های قطعی از سوی مقامات رسمی مخابره شود.

از آنجا که تکانه‌‌‌های بهای آزاد ارز یکی از مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر دورنمای تغییر نرخ ابزارهای مالی-کالایی به شمار می‌رود و در جهت‌دهی به ذهنیت‌‌‌ اهالی بازار نقش پررنگی ایفا می‌کند، بلاتکلیفی‌‌‌های فعلی این بازار نسبت به ثبات نرخ و آینده مبهم آن تاثیر خود را بر تابلوی پیش‌نگر بورس‌کالا بر جای گذاشته و تمایل به افت نرخ را، آن هم در شرایطی که حجم و ارزش معاملات روند نزولی را در پیش گرفته‌‌‌اند، برجسته کرده است.

این در حالی است که در جریان معاملات هفته گذشته باز هم مجموع نقدینگی موجود در این بازار افزایش یافت؛ به‌طوری‌که علاوه بر وجوه تضمین فعلی که برای موقعیت‌‌‌های تعهدی گذشته به این بازار وارد شده بود، با بازگشایی موقعیت‌های جدید (خرید و فروش همزمان) و رشد ۱۳درصدی آن، میزان نقدینگی به ۹۱۰میلیارد تومان افزایش یافت؛ رقمی که طی سال‌جاری در این بازار رکورد قابل‌توجهی به شمار می‌رود که در عین افت حجم و ارزش معاملات پیمان‌‌‌های آتی و سطوح به‌نسبت پایین برآیند موقعیت‌‌‌های تعهدی موجود در تابلوی آتی به ثبت رسیده است. بنابراین روند افزایشی نقدینگی و موقعیت‌‌‌های تعهدی بازشده در بازار آتی برای سومین هفته متوالی ادامه یافته که به عنوان روی متفاوتی از تابلوی آتی بورس‌کالا قابل تعبیر است.