۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس بررسی شد؛

بورس امروز ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ / این خریداران تا دیروز کجا بودند؟

۶ بهمن ۱۴۰۰، ۲۰:۰۳
کد خبر: 604197
بورس امروز ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ / این خریداران تا دیروز کجا بودند؟

معاملات بورس در پنجمین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت رشد ۲۱هزار واحدی به محدوده یک ‌میلیون و ۲۲۹هزار واحد صعود کرد.

اقتصادآنلاین هانا پاکمند؛ بر اساس تحلیل کارشناسان، بازار هم از توافق و هم از عدم توافق می‌ترسد و تا زمانی‌که این ریسک‌ها برطرف نشود بازار با گزارشات کدال و تزریق نقدینگی هم جان نمی‌گیرد.

حمیده صادقی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: طی روزهای اخیر صحبت‌ها، تصمیمات و رایزنی‌ها پیرامون بودجه ۱۴۰۱ از موضوعات داغ محافل بوده است. نگاه حاکمیتی بدین گونه است که در شرایط فعلی چرا برخی شرکت‌ها و صنایع به راحتی سود کنند. بنابراین با تصمیماتی از قبیل مالیات بر کالا‌های خام و نیمه‌خام و اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی… دولت سعی در خالی کردن جیب صنایع دارد و این نکته موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنارش عبور کرد.

حمیده صادقی

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این رفتار دوگانه باعث ترس و از بین رفتن اعتماد شده است طوری‌که هر روزه شاهد خالی شدن بازار سرمایه از سرمایه‌گذاران هستیم. چرا که وقتی جیب شرکت‌ها در حال خالی شدن باشد و طرح‌های اقتصادی هم توجیه نداشته باشد سرمایه‌گذاری معنی ندارد و سهمی هم که سود ندارد،کف‌اش ته ندارد.

وی افزود: ریسک دیگر بازار، برجام است. باید گفت که بازار هم از توافق و هم از عدم توافق می‌ترسد. اگر توافق شود بازار از رکود و اعمال سیاست‌های انقباضی و سرکوب ارزی و افزایش نرخ بهره بین بانکی می‌ترسد چیزی که در گذشته هم رخ داده است و اگر توافق نشود ریسک آسیب به زنجیره تامین و تولید کشور و ایجاد خلل در سمت عرضه اقتصاد وجود دارد که در این صورت سرمایه‌ها وارد بازارهای ارز و طلا خواهد شد.

صادقی گفت: تا زمانی‌که این ریسک‌ها برطرف نشود بازار با گزارشات کدال و تزریق نقدینگی هم جان نمی‌گیرد. چرا که گزارشات موضوعی فرعی است. از طرفی هم بازار بیشتر از نقدینگی به ثبات قوانین، حاکمیت شرکتی و درک کاربرد بورس توسط مسئولان نیاز دارد.

وی با اشاره به معاملات بورس امروز گفت: امروز بازار سرمایه بالاخره توانست چراغ قرمز را رد کرده و بعد از مدت‌ها رشد کند. نتیجه رشد به یکباره بورس امروز را می‌توان به صحبت‌های دیشب رییس جمهوری ربط داد؛ هرچند که سهم بورس از صحبت‌های یک ساعته رییس‌جمهوری تنها سه دقیقه بود!

وی افزود: جالب است در آن سه دقیقه‌ هم راهکاری برای حمایت از بورس مطرح نشد. بلکه تکرار همان شعار همیشگی دولت سیزدهم یعنی «بورس قلک دولت نیست» بود. با این حال آمار بیانگر نکات دیگری است؛ به عنوان مثال دولت تنها در شش ماه بیش از ۱۳۰هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده، بنابراین دولت را نمی‌توان پایبند به این شعار دانست.

این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: از دلایل دیگر رشد امروز بازار می‌توان به بازگشت نرخ خوراک و نرخ سوخت اشاره کرد. با این وجود حقیقی‌ها امروز را فرصتی برای فرار از بورس دانسته و اقدام به فروش کردند. اما این نکته هم جالب است که میزان خرید آن‌ها هم کم نبود و حال سوالی که پیش می‌آید این است که این خریداران حقیقی‌ روزهای قبل کجا بودند؟!