۰ نفر

پیش بینی وضعیت سهم های ریالی در بورس تهران

۲۱ دی ۱۴۰۰، ۲:۳۷
کد خبر: 598369
پیش بینی وضعیت سهم های ریالی در بورس تهران

بورس در روزهایی که با ابهامات فراوانی روبروست، همچنان شاهد خروج پول حقیقی است، اما نسبت خریداران به فروشندگان کورسوی امیدی را برای آینده بازار سرمایه روشن نگه داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  فارس، روند بورس در ماه‌های گذشته نامشخص بوده است. یکی از موضوعاتی که بازار سرمایه را نگران کرده، نوسان شاخص‌های بورس حول عددهای خاص است. این مساله را می‌توان طی ماه‌های گذشته و نوسان شاخص کل بازار سهام حول کانال یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد مشاهده کرد.

به عبارت دیگر، به‌دلیل ابهامات تحمیل شده توسط شرکت‌های حقوقی، سازمان بورس و دولت نمی‌‌تواند روند داشته باشد و از طرفی به دلیل اینکه از لحاظ بنیادی بازار سهام در شرایطی قرار دارد که بسیار ارزنده و ارزشمند است، نمی‌تواند ریزش زیادی داشته باشد. نتیجه این موضوع سردرگمی و منفی‌‌های فرسایشی و صعودهای بی‌رمق است.

مذاکرات برجام، قیمت دلار، مشخص نبودن برنامه دولت برای بازار سهام، پیش‌نویس اصلاح قانون بازار سرمایه یکی از مهمترین ابهامات بازار سرمایه و سایر بازارهای مالی است. بحث بودجه همچنان محل ابهام است و سیگنال‌های متضادی از آن مخابره می‌شود. در این شرایط پولی به بازار نمی‌آید.

البته در همین بازار قرمز نیز مواردی همچون نسبت خریدار به فروشنده در وضعیت مطلوبی قرار دارد. در صورتی که این نسبت و قدرت خریداران حذف شود، می‌توان امیدوار بود که بازار در روزهای آینده به یک روند متعادل دست پیدا خواهد کرد.

برخلاف مرداد ماه سال ۹۹ که نسبت‌‌ها بد بود، ولی سهم‌ها صف خرید بودند؛ در حال حاضر نسبت‌ها خوب است اما سهم‌ها صف فروش هستند و این نشان از این دارد. در صورتی که بازار شاهد حضور خریداری قوی باشد، می‌تواند به روزهای متعادل و صعودی بازگردد.

در بازار روز دوشنبه چه گذشت؟

در معاملات روز دوشنبه، ۲۰ دی ۱۴۰۰، شاخص کل بورس با کاهش ۴ هزار و ۱۸۰ واحدی نسبت به روز گذشته به رقم یک میلیون و ۳۳۲ هزار و ۶۴۰ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش هزار و ۹۹ واحدی در سطح ۳۵۲ هزار و ۱۰۳ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس نیز ۹۹ واحد پایین آمد تا در سطح ۱۸ هزار و ۱۸ واحد قرار بگیرد.

بورس

امروز برای سیزدهمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و تالار شیشه‌ای شاهد خروج ۱۶۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس بود. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۲۶ میلیارد تومان بود. پس از فملی، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و وگردش (بانک گردشگری) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس2

در روز نزول شاخص‌ها که در بازار روز دوشنبه رخ داد، دو گروه بزرگ بازار که به‌عنوان گروه‌های ریالی شناخته می‌‌شوند، سبزپوش شدند. امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌‌های «بانک‌ها مؤسسات اعتباری» و «خودرو و ساخت قطعات» افزایش یافت.

بورس 3

ارزش معاملات و ارزش معاملات خرد

باز هم روز دوشنبه فرارسید و معاملات اوراق بدهی در بازار سرمایه ارزش معاملات را با رشد ۲۸۵۰ درصدی نسبت به روز یکشنبه مواجه کرد.

ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۴۵ هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۴۱ هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

اما ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و با کاهش ۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان رسید که ۲ درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می ‌دهد.

در پایان معاملات روز دوشنبه ۲۳ نماد در صف فروش قرار داشتند که ارزش صف‌‌های فروش نسبت به روز یکشنبه ۳۸ درصد کاهش یافت و ۱۲۰ میلیارد تومان شد.

ارزش صف‌‌های خرید که تعداد آنها ۳۱ نماد بوده است، نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۴۸ درصد رشد کرد و در رقم ۹۹ میلیارد تومان ایستاد. در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۱۴۵ نماد رشد قیمت داشتند که ۱۱۲ نماد بورسی و ۳۳ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۳۳۰ نماد کاهش قیمت داشتند که ۲۲۸ نماد بورسی و ۱۰۲ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۲۹ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۶ درصد بازار افت قیمت داشتند.

به نظر می‌‌رسد در این روزها نیروهای نزولی بازار قدرتمندتر از روندهای صعودی هستند. به‌خصوص با افت قیمت ارز نمادهای کالایی محور، سهام شرکت‌های صادراتی با ریزش قیمت و صف‌های فروش مواجه شدند.