۰ نفر

قیر رایگان در بودجه سال آینده قرار گرفت؛

رانت علنی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ + ویدیو

۱۳ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۳۵
کد خبر: 596025
رانت علنی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ + ویدیو

نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی توزیع قیر رایگان را از بودجه سالیانه حذف کرده بودند، اما پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و مجلس یازدهم، بار دیگر شاهد باز شدن پای این ردیف فسادزا در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هستیم.

 اقتصاد آنلاین - سارا محسنی ؛ توزیع قیر رایگان و طرح آن در بودجه سالیانه، محل اختلاف بسیاری از کارشناسان، فعالان اقتصادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و... در سال‌های اخیر بوده است.

توزیع قیر رایگان از چه زمانی آغاز شد؟

بسیاری از پروژه‌های عمرانی در سال ۱۳۹۲ و به دلیل کمبود اعتبارات دولت، ناتمام ماندند. به همین دلیل، حواله قیر رایگان برای اتمام طرح‌های عمرانی به پیمانکاران تخصیص یافت. درواقع دولت، حواله‌های قیر را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحویل و هر نماینده، این حواله‌ها را در اختیار پیمانکاران حوزه انتخابیه خود قرار می‌داد.

سال ۱۳۹۲ نیم میلیون تن قیر رایگان توزیع شد، اما اجرای این طرح از سال ۱۳۹۴ جدی‌تر شد و تا سال ۱۳۹۸ ادامه یافت. سال ۱۳۹۹ بود که طرح توزیع قیر رایگان از بودجه سال ۱۳۹۹ حذف و دلیل آن، ایجاد رانت و فساد گسترده اعلام شد. اما مجلس یازدهم با وجود رد شدن این طرح در مجلس دهم و مخالفت‌های وزارت نفت با توزیع مجدد آن در بین پیمانکاران، طرح توزیع قیر رایگان را بار دیگر مطرح و سپس تصویب کرد.