۰ نفر

ورود مجدد بورس‌بازان به فاز پیش‌بینی و آینده‌نگری

۶ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۱۶
کد خبر: 557006
ورود مجدد بورس‌بازان به فاز پیش‌بینی و آینده‌نگری

تحولات افغانستان، کابینه سیزدهم و سفر رئیس‌جمهور به همراه جمعی از وزرای دولت به استان خوزستان، واکسیناسیون، کرونا و در راس این موضوع آمار بالای مرگ و میر و صحبت‌های وزیر بهداشت دولت سیزدهم مبنی بر اینکه «کرونا به شکل بمب و موشک است که باید با ماسک و فاصله اجتماعی رعایت شود و هر واکسنی که موجود باشد باید مورد استفاده قرار گیرد» از موضوعاتی بود که کاربران توییتر فارسی در آخرهفته گذشته درباره آنها نوشتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ از دیگر سوژه‌های فضای توییتر فارسی در آخرهفته‌ای که گذشت، بحث بر سر برنامه‌ها و مسیر پیش روی دولت سیزدهم بعد از تشکیل کابینه به طور رسمی بود.

برخی کاربران در رابطه با مسیر پیش رو و نحوه مدیریت دولت سیزدهم می‌نوشتند. اما و اگر در این رابطه زیاد بود که دولتمردان در رابطه با مشکلات چه مواضعی می‌گیرند و عملکردشان چگونه است. فضا، اما فقط فضای انتقاد نبود. چون بودند افرادی که برای دولت سیزدهم آرزوی پیشرفت در مسیر پیش رو و عملکرد مناسب داشتند.

برای مثال جمشید انصاری، رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در دولت دوازدهم، در صفحه توییتر خود مطلبی نوشت که حسام‌الدین آشنا هم آن را بازنشر کرد. انصاری نوشته بود: «برای دولت جدید در تحقق اهداف و برنامه‌های خود و حل مشکلات کشور و کاستن از سختی‌های زندگی و آلام مردم آرزوی توفیق دارم و امیدوارم خدمتگزاران مردم در این دولت عملکرد و دستاوردهای بهتری برای میهن اسلامی و ملت بزرگ ایران داشته باشند.» رضا کاشف هم با بازنشر توییت هفته پیش خود با این سوژه همراهی کرد؛ «دولت رییسی وارث مجموعه اقتصادی در مرز فروپاشی است.

تحریم‌ها کمر اقتصاد ایران را خم کرده. دولت و مجلس نباید وعده‌های غیرواقعی کوتاه‌مدت بدهند. کنترل و مدیریت انتظارات جامعه، سیاستگذاری غیرعجولانه و پرهیز از اقدامات ضربتی باید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های جناح پیروز انتخابات باشد.» مجتبی یوسفی از نماینده‌های مجلس شورای اسلامی هم در صفحه خود با مطرح کردن این موضوع که مجلسی‌ها با تایید حداکثری کابینه سیزدهم «قدمی بزرگ برای ریل‌گذاری دولت جدید» برداشتند تا کار وزارتخانه‌ها بدون تاخیر شروع شود، نوشت: «رسیدگی فوری به مشکلات معیشتی مردم، آرامش و کنترل بازار باید اولویت اول دولت باشد.» در گوشه و کنار این موضوع، آینده بورس هم از جمله سوژه‌هایی بود که برخی از کاربران به آن می‌پرداختند.

آن‌هایی که درباره این مساله می‌نوشتند به این موضوع اشاره می‌کردند که بورس در روزهای آینده همراه با واکنش‌هایی نسبت به مدیران و وزرای جدید خواهد بود. این دسته از افراد به این مساله می‌پرداختند که بعید نیست به زودی سهامداران با سیاست‌ها و دستورهای وزرا وارد یک فضای جدید شوند. نگاه‌ها در این حوزه، کم و بیش نگاه‌هایی بدبینانه بود و آن‌هایی هم که از بهبود روند بازار سرمایه می‌نوشتند، خیلی از سمت دیگر کاربران مورد توجه قرار نمی‌گرفتند چون با توجه به خبرهای روز و آنچه در دیگر حوزه‌ها می‌گذرد، فضای شبکه ‌اجتماعی توییتر، فضایی انتقادی و بدبینانه نسبت به دولت سیزدهم شده است.

اما در همین رابطه مهدی رباطی، رییس هیات‌مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران در صفحه توییتر خود با طرح این پرسش که سال آینده در همین زمان شاخص بورس و دلار در چه جایگاهی قرار دارند، نوشت: «اگر توافق حاصل شود، بورس برنده است با لیدری بانک و خودرو، اگر نه شتاب تورم مستدام، دلار صعودی و شاخص در سطوح بالا خواهد بود با لیدری دلاری‌ها‌.» رباطی در انتهای این توییت نوشته بود: «اقتصاد اکنون از فضای سیاستگذاری اقتصادی خارج است.» حسین صبوری کارخانه، پژوهشگر اقتصادی هم درباره آینده دلار در صفحه خود نوشت: «در افق دو ماهه، دلار نه تنها افزایشی نخواهد بود بلکه احتمال افت نیز وجود دارد. شرایط پس از آن، به سیاست‌های بانک مرکزی، سازمان برنامه و وزارت اقتصاد در مورد کسری بودجه و وضعیت مذاکرات وین یا طبق شنیده‌ها، حضور جدی چینی‌ها در ایران، وابسته است.»

سارا علیاری

مدیر روابط عمومی سازمان بورس