۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

وضعیت بورس تهران در هفته ای که گذشت / مهم ترین اخبار این هفته بازار سرمایه

۱۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۶
کد خبر: 541472
وضعیت بورس تهران در هفته ای که گذشت / مهم ترین اخبار این هفته بازار سرمایه

این هفته نیز بازار سهام پنج روز متوالی سبزپوشی را تجربه کرد. در مجموع شاخص کل بورس تهران ۴۳هزار واحد(۳.۶ درصد) رشد کرد. بیشترین و کمترین بازدهی هفته به ترتیب متعلق به نمادهای«لطیف» و «قجام» و بیشترین بازدهی متعلق به گروه «مخابرات» بود. همچنین متوسط ارزش معاملات نیز با رشد ۳۷درصدی رو به رو شد.

اقتصاد‌آنلاین - سیده زینب رزم گیر؛ در هفته‌ای که گذشت بازار سهام، مانند هفته گذشته، در هر پنج روز سبز بود. در روز شنبه، شاخص کل کار خود را با رشد ۲۰هزار واحدی آغاز کرد. در روزهای بعد نیز شاخص با رشد پنج هزار واحدی مواجه شد و سرانجام روز چهارشنبه با رشد هشت هزار واحدی به خود پایان داد. گفتنی است این هفته بازار سهام در چهار روز شاهد ورود پول شد و بازار پس از مدت‌ها جان تازه‌ای گرفت.

وضعیت شاخص‌ها

شاخص کل بورس تهران در مجموع ۴۳هزار واحد رشد کرد و از ارتفاع یک میلیون و ۲۱۳هزار واحد به یک میلیون و ۲۵۶هزار واحد صعود کرد. همچنین شاخص کل هم وزن با رشد حدود دو درصدی رو به رو شد. شاخص کل فرابورس نیز یک روز قرمز و چهار روز سبز را تجربه کرد و در مجموع ۴۷۱واحد، معادل ۲.۶درصد رشد کرد.

پربازده‌ترین نمادهای هفته

نمادهای «لطیف» با ۲۷.۶درصد، نماد «اخابر» با ۲۴.۸درصد و نماد «دلقما» با ۲۲.۹درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «قجام» با منفی ۴۱.۵درصد، «آ س پ» با منفی ۳۶درصد و «گپارس» با منفی ۳۴.۸درصد سهامداران خود را نقره داغ کردند.

ارزش معاملات

این هفته بازار سهام، پس از ماه‌ها و به دنبال شکسته شدن رکورد ارزش معاملات در روز چهاشنبه هفته گذشته، شاهد انتقال ارزش معاملات به سطوح بالاتری بود. متوسط ارزش معاملات این هفته به حدود ۶هزار و ۲۷۹میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش حدود ۳۷درصد افزایش یافته است. همچنین بیشترین ارزش معاملات هفته با ۶هزار و ۶۹۶میلیارد تومان متعلق به روز یکشنبه، ۶تیر ماه و کمترین ارزش معاملات با پنج هزار و ۹۱۸میلیارد تومان متعلق به روز چهارشنبه بود.

وضعیت صنایع مختلف

بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «محصولات شیمیایی» تعلق داشت به طوری که سه هزار و ۴۴۹میلیارد تومان فقط در این بخش جا به جا شد، گروه«خودرو و ساخت قطعات» با معاملات سه هزار و ۳۳میلیارد تومانی دوم شد و «مواد و محصولات دارویی» با دو هزار و ۹۱۰میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت. 

در این هفته تعداد گروه‌هایی که با دل خوش بازار را ترک کردند کم نبودند. گروه «مخابرات» با ۱۴.۱درصد، گروه «محصولات کاغذی» با ۱۰.۱درصد و گروه «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» با ۷.۱درصد رشد پر بازده‌ترین گروه‌های این هفته بودند. در طرف دیگر کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «هتل و رستوران» با منفی پنج درصد، «اطلاعات و ارتباطات» با منفی ۴.۳درصد و «سرمایه‌گذاری‌های استانی» با منفی ۳.۵درصد به ثبت رسیدند.

تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی

این هفته بازار سهام کار خود را با ورود پول قابل توجهی آغاز کرد. اما در روز یکشنبه و دوشنبه از شدت ورود پول کاسته شد و در نهایت در روز سه شنبه با خروج پول اندکی مواجه شد. روز چهارشنبه نیز دوباره بازار شاهد ورود پول شد. در مجموع این هفته خالص خرید حقیقی‌ها حدود ۵۵۰میلیارد تومان از فروششان بیشتر بود. گفتنی است این هفته گروه «محصولات شیمیایی» با ۴۴۲میلیارد تومان و گروه «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» با ۲۸۸میلیارد تومان و گروه «سرمایه‌گذاری‌ها» با ۲۳۲میلیارد تومان طعم ورود پول را چشیدند. در طرف دیگر گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۳۱۷میلیارد تومان و «فرآورده‌های نفتی» با ۱۲۹میلیارد تومان و «فلزات اساسی» با ۸۴میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند. 

بیشترین ورود و خروج پول به کدام نمادها بود؟

گفتنی است بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «وملل»، «شپنا» و «وبملت» بود. به طوری که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری اعتباری ملل ۸۱میلیارد تومان و پالایش نفت اصفهان ۸۱میلیارد تومان افزایش یافت. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «شستا»، «ومدیر» و «نوری» بود. به طوری که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ۲۳۸میلیارد تومان و گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری ۱۴۷میلیارد تومان افزایش یافت.

اخبار مهم هفته و اخبار سهام عدالت

ارزش سهام عدالت به چقدر رسیده است؟

ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۳۹۹هزار تومان و ۲۱ میلیون و ۴۷۲هزار تومان رسید. همچنین ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۸۳۹هزار تومان رسیده است.

مرحله دوم سود سهام عدالت تا چند روز آینده واریز می‌شود

دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت اگر همه شرکت ها سود را واریز کنند، دومین مرحله از واریز سود به صورت کامل انجام می شود در غیر اینصورت آن بخش از سود که واریز شده است، پرداخت خواهد شد. همچنین او گفت که چند شرکت هم در پرداخت سود با مشکل روبرو بودند و آخرین اخطارها را به آنها داده ایم. اگر این شرکت ها سود را واریز کنند، دومین مرحله از واریز سود به صورت کامل پرداخت می‌شود در غیر اینصورت آن بخش از سود که واریز شده است، پرداخت خواهد شد.

دهنوی گفت: بخش کوچکی از این سود به دلیل اینکه شرکت های سرمایه‌پذیر افزایش سرمایه داشتند، به نفع مشمولان سهام عدالت بود تا در افزایش سرمایه شرکت کنند و سهام ارزشمند آن شرکت ها را بگیرند؛ بنابراین اجازه دادیم تا سود در افزایش سرمایه مصرف شود.

صحبت‌های رییس سازمان بورس در ارتباط با صنعت بیمه

دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت ما قواعد حاکمیت شرکتی بیمه مرکزی را می‌پذیریم اما در سازمان بورس خط قرمزی داریم که باید به آن توجه کنیم و آن منافع سهامدار است. همچنین او اشاره کرد که با توجه به منابع قابل توجه شرکت‌های بیمه و تمایل آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و همچنین میزان پذیرش ریسک در این شرکت‌ها در سطوح مالی، صنعت بیمه برای ما یک صنعت خاص تلقی می‌شود.

دهنوی گفت بیمه‌ها نیاز به سرمایه گذاری بلند مدت دارند و ثبات در قوانین و مقررات بازار‌های مالی برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد که برای این مورد نیز پیشنهاد شد تا اعضای شورای‌عالی بورس و شورای‌عالی صنعت بیمه به صورت همزمان همکاری و عضویت متقابل در این دو نهاد داشته باشند.

معاملات املاک به بورس کالا می‌رود

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت بخشی از آن چیزی که باید تشکیل دهنده بورس املاک باشد صندوق‌های املاک و مستغلات هستند که ما با سرعت پیگیر اجرایی آن هستیم. دستور العمل آن قرار است اجرا شود و از طرف دیگر معاملات املاک را در بورس کالا راه اندازی کرده ایم. همچنین او اشاره کرد که ما زمانی بورس املاک را تاسیس می‌کنیم که نهادها و ابزارهای لازم را برای فعالیت داشته باشیم، بدین صورت که در ابتدا محیط کار را فراهم کنیم و بعد شرکت تاسیس شود.

غیرقانونی بودن ممانعت سازمان بورس از فروش سهام توسط سهامداران

دیوان عدالت اداری طی حکمی اقدام سازمان بورس در ممانعت از فروش سهام توسط صاحبان سهام را مغایر قوانین و ماموریت های این سازمان و ناسازگار با اصول مسلم حقوق اداری مانند اصل لزوم احترام به انتظارات مشروع دانست. همچنین شعبه ۴۵ بدوی دیوان عدالت اداری با صدور یک رأِی، جلوگیری کردن از فروش سهام برای صاحبان سرمایه را تخلف سازمان بورس و اوراق بهادار از قوانین و ماموریت این سازمان و مغایر با بسیاری از اصول مسلم حقوق اداری دانسته است.

خرید و فروش سهام توسط کارکنان کارگزاری‌ها مجاز شد

مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس، صورتجلسه شورای عالی بورس مبنی بر مجوز خرید و فروش سهام کارکنان کارگزاری‌ها را به کلیه شرکت‌های کارگزاری ابلاغ کرد.

شرکت های کارگزاری فاقد مجوز کارگزار/ معامله گری صرفاً مجازند از طریق سایر شرکت‌های کارگزاری و با رعایت دستورالعمل الزامات کفایت سرمایه و سایر قوانین، اوراق بهادار بنام را معامله کنند.

اعضای حقیقی و نمایندگان اشخاص حقوقی عضو هیات مدیره شرکت‌های کارگزاری، مدیر/ مدیرعامل و کارکنان شرکت‌های کارگزاری و همسر و افراد تحت تکفل آنان با رعایت قوانین و مقررات و با رعایت بند ج این مصوبه و اصول و قواعد انصاف معاملاتی از قبیل اجتناب از معامله با اطلاعات نهانی، اجتناب از موارد تعارض منفعت و اجتناب از پیش دستی در انجام معاملات با استفاده از اطلاعات مشتریان، مجاز به انجام معاملات اوراق بهادار بنام خود هستند. همچنین معاملات اشخاص مشمول بند ب که در سامانه های معاملاتی تحت نظارت سازمان بورس ثبت می شود در حکم ارائه گزارشات معاملات این دسته از اشخاص به سازمان بورس تلقی می‌شود.

آموزش مفاهیم اقتصادی در مقاطع تحصیلی راهی برای رشد فرهنگ مالی

حسین بوستانی، عضو هیات مدیره بورس تهران گفت گنجاندن مفاهیم مالی، ریسک و بازدهی و مدیریت ثروت در کتب درسی می‌تواند نویدبخش شکل‌گیری نسلی نو و جامعه‌ای آگاه به دانش و فرهنگ مالی باشد که به تبع آن اقتصادی پایدار و بورسی با ثبات در آینده کشور رقم خواهد خورد.

عرضه میعانات گازی در بورس انرژی، قطره چکانی و مهندسی شده نیست

روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با ارسال توضیحاتی درباره عرضه داخلی میعانات گازی در بورس انرژی تاکید کرد که این عرضه ها قطره چکانی و مهندسی شده نیست.

عرضه میعانات گازی توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران  از لحاظ حجم و زمان عرضه، وابسته به عوامل متعددی از جمله میزان تقاضای بازار، اولویت تامین نیروگاه ها، حجم تناژ برداشت نشده عرضه های قبلی ، ظرفیت و توان تاوگان حمل ونقل در مقطع زمانی موردنظر، نظرسنجی از تشکل ها و انجمن های صنفی ذیربط است.

برخلاف ادعاهای مطرح شده از آبان ماه سال گذشته (۹۹) تاکنون تعداد ۸ عرضه میعانات گازی پارس جنوبی با حجم تقریبی ۳ میلیون بشکه توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به انجام رسیده است که این رقم معادل عرضه متوسط ماهانه ۳۷۵ هزار بشکه میعانات گازی بوده است و ادعای طرح شده مبنی بر عرضه قطره چکانی میعانات، کاملا اشتباه و هر گونه شائبه مهندسی در فرآیند عرضه این محصول قویا تکذیب می‌شود.

دسترسی زمانی به بازار ابزارهای نوین مالی افزایش یافت

محمدصادق غزنوی، مدیر عملیات بازار فرابورس ایران گفت علت اخذ این تصمیم افزایش خدمات و دسترس پذیری بازار برای سهامداران و سرمایه‌گذاران بوده تا در بازه زمانی بیشتری بتوانند سفارشات خود را در سامانه ثبت کرده و نسبت به انجام معامله اقدام کنند. از طریق افزایش زمان معاملات صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری غیرمستقیم که بواسطه این صندوق ها صورت می پذیرد، در دسترسی بیشتری قرار خواهند گرفت. همچنین او افزود تغییر زمان معاملات تنها در بازار ابزارهای نوین مالی شامل ETF ها، اوراق تسهیلات مسکن و اوراق با درآمد ثابت می‌شود و در خصوص سهم و حق تقدم اعمال نمی‌شود.

راه‌اندازی معاملات آتی واحد‌های صندوق طلا با سر رسید مردادماه

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از راه اندازی معاملات قراردادهای آتی واحدهای سرمایه گذاری صندوق پشتوانه طلای لوتوس تحویل مرداد ماه سال جاری خبر داد؛ به این ترتیب طلا محصول جذاب بازار آتی بورس کالا این بار البته با تغییر چهره از سکه طلا به واحدهای صندوق طلا روی تابلوی معاملات می رود. براساس این اطلاعیه، معاملات قراردادهای آتی واحدهای سرمایه گذاری صندوق پشتوانه طلای لوتوس تحویل مرداد ماه ۱۴۰۰ از روز شنبه ۱۲ تیر ماه راه اندازی شده و تا تاریخ ۲۰ مرداد ماه قابل معامله خواهد بود.

قراردادهای آتی در نخستین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش گشایش به مدت ۴۱ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد. همچنین قیمت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت.

شرایط عرضه خودرو در بورس فراهم نیست

محسن صالحی نیا، معاون وزیر صمت گفت شرایط عرضه خودرو در بورس فراهم نیست و ما در حال بررسی ابعاد این موضوع با نمایندگان مجلس هستیم. او در ادامه گفت جلوگیری از زیان خودروسازان، به حداقل رسیدن حاشیه سود قیمت‌ها، افزایش تولید و تنوع محصولات و به تعادل رساندن شرایط برای خرید خودرو از جمله محورهای مدنظر ماست.

صالحی نیا گفت ما می‌گوییم هنوز وضعیت برای اینکه متقاضیان واقعی خودرو بتوانند در بورس بیایند و شرایط خرید پیدا کنند، مهیا نشده است. همچنین او افزود که نظر نمایندگان در کمیسیون صنایع مختلف است؛ برخی از آنها موافق نظرات ما و برخی دیگر مخالف هستند. تا آنجایی که خبر دارم یا تا اواخر این هفته یا اوایل هفته آینده کمیسیون جلسه دیگری برگزار خواهد کرد و به نظر می‌رسد در همین جلسات طرح نهایی شود.

واریز سود سهام ۳۵شرکت از طریق سجام انجام شد

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت در سال جاری ۳۵ شرکت سود خود را از بستر سامانه (جامع توزیع سود) به حساب بیش از ۷ میلیون سهامدار واریز کرده‌اند. او در ادامه گفت که در حال حاضر همه سهامداران در سامانه سجام ثبت نام نکرده‌اند و احراز هویت نشده‌اند و این اتفاق گام اول تحقق پرداخت سود همه ناشران از طریق سامانه «جامع توزیع سود» است و اگر این مهم محقق شود همه شرکت‌ها اعم از بزرگ یا کوچک می‌توانند برای پرداخت سود سهام با سامانه سجام خدمات آسان تری را به سهامداران ارائه کنند.

فهیمی بیان کرد که بر اساس قانون همه شرکت بورسی و فرابورسی و حتی غیر بورسی که اطلاعات آن ها نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده است باید در زمان سررسید مهلت قانونی، سود سهام را به حساب سهامداران واریز کنند، اما در حال حاضر الزام حقوقی و قانونی وجود ندارد که همه ناشران باید از طریق سامانه «جامع توزیع سود» نسبت به واریز سود اقدام کنند.

نظر مسئولین درباره راه‌اندازی «پنجره واحد خدمات بازار‎سرمایه» 

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس گفت با همکاری سازمان ثبت اسناد، سازمان امور مالیاتی، روزنامه رسمی و شرکت پست موفق شدیم کلیه خدمات را در کنار خدمات سازمان و در قالب یک مکان فیزیکی واحد متمرکز کنیم. او بیان کرد این پنجره در محل ساختمان جدید سازمان بورس مستقر شده است و با راه اندازی آن خدماتی که نیاز به مراجعه مکرر دارند، در یک نقطه و مکان ارائه و سرعت و سهولت فرایندها را به دنبال دارد.

دهنوی اشاره کرد که پنجره واحد الکترونیکی به عنوان دومین پنجره واحد خدمات جایگزین سامانه سِتان (تبادل اطلاعات نهادهای مالی) موجود خواهد شد، چرا که متاسفانه سامانه ستان با اشکالات زیادی چون کند بودن فرایندها و عدم امکان مشاهده فرایندها مواجه بود که توانستیم با وارد کردن فرایندها در درون نرم افزار جدید، ارائه خدمات جدیدی را در سازمان شاهد باشیم. دهنوی از ویژگی های برتر پنجره فوق، به کسب مجوزهای لازم توسط متقاضی در سازمان، مجوز افزایش سرمایه و مهمتر از آن مشاهده فرایند انجام امور و اصلاح نقض های موجود و بارگذاری درست مراحل توسط متقاضی اشاره کرد.

او گفت در حال حاضر در محیطی آزمایشی، سازمان ثبت اسناد به این نرم افزار متصل شده است به طوریکه می توانیم پنجره واحد فیزیکی را به نوعی در الکترونیک هم داشته باشیم. همچنین در ادامه اضافه کرد میز خدمت الکترونیک مجموعه ای از راهنمای دریافت مجوزها از سازمان محسوب می شود که ارباب رجوع حقیقی و یا حقوقی و یا فعالان بازار می توانند از طریق میز خدمت و فضای اینترنتی که برای آن تعریف شده است، فرم ها و مدارک مورد نیاز را مشاهده کرده و طبق مسیر مشخص شده امور مربوط به خود را پی گیری کنند.

ریس سازمان بورس گفت با راه اندازی این سه مجموعه و توسعه آن امیدوار هستیم بتوانیم فرایندهای سازمان را کوتاه تر کرده و دغدغه‌های سهامداران و یا فعالان بازار را کاهش دهیم.

محسن خدابخش، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس نیز با اشاره به اینکه ایجاد شفافیت یکی از وظایف اصلی سازمان بورس است و با انتشار صورت‌های مالی اقدام به شفاف‌سازی شده در همین رابطه گفت با راه‌اندازی این سامانه، همه می‌توانند تقاضا و روند فعالیت شان را رصد کنند و از سمت و سوی آنها با خبر شوند. این موضوع نه تنها به شفافیت بیشتر منجر می شود که ارائه گزارش های کیفی تر را نیز میسر می‌سازد.

روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس اشاره کرد که با توجه به اینکه کارگزاران هم جزئی از نهادهای مالی هستند، در نتیجه پنجره واحد می تواند بر فعالیت کارگزاران و سایر نهادهای مالی اثر گذار است.

همچنین سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورای عالی بورس گفت اکنون بخش بزرگی از تبادل اطلاعات به صورت خودآزمایشی انجام می‌گیرد که افزایش سرعت، کاهش هزینه و بهبود پاسخگویی را دربرخواهد داشت.

اعلام حباب بورس از زبان دژپسند

دژپسند، وزیر اقتصاد گفت ️از آنجایی که بازار سرمایه یک جای بسیار شفاف و پر اهمیت است، سیاست بر این تنظیم شده که عرضه ها در این بازار صورت بگیرد. همچنین او گفت که در بازار سهام  تنها ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام دولتی  در بازار سرمایه عرضه شد اما به موقع این کار صورت گرفت زمانی که تقاضا رو به نزول بود.

در ادامه دژپسند از حقوقی‌ها تشکر کرد چرا که به گفته او اگر عرضه نمی‌کردند حباب بازار بزرگتر می‌شد.

رونمایی از سامانه میز خدمت سازمان بورس و اوراق بهادار

حمید حسن آبادی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس گفت سامانه میز خدمت سازمان بورس و اوراق بهادار در اجرای تصویب نامه شورای عالی اداری با عنوان «حقوق شهروندی در نظام اداری» پیاده‌سازی شده و قابل بهره برداری است. همچنین اشاره کرد از جمله ویژگی های اصلی این سامانه، امکان اطلاع‌رسانی شفاف خدمات قابل ارائه، رویت فرآیند گردش کار خدمت، مدارک و مستندات مرتبط با هر خدمت، قوانین و مقررات مربوطه، پاسخ به سوالات متداول، اطلاع رسانی هزینه‌های مورد نیاز برای دریافت خدمت، معرفی واحد و مسئول ارائه خدمت است؛ همچنین امکان اخذ نظرسنجی از متقاضیان هر خدمت در سامانه و نیز ارجاع مستقیم به سامانه های عملیاتی مرتبط در بازار سرمایه از دیگر امکانات پیاده‌سازی شده دراین سامانه هستند.

همچنین او گفت اگر متقاضی با واحدهای سازمان بورس آشنا باشد، می تواند در سامانه مذکور خدمات مورد نظر خود را به تفکیک واحد سازمانی مشاهده و به فایل‌ها، فرم ها و سایر اقلام مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

عرضه نفت در بورس ادامه دارد

امیرحسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت: عرضه نفت در بورس با ترتیبات قبلی و متناسب با موجودی و تقاضای بازار ادامه خواهد داشت. او بیان کرد که هرگونه گشایشی در روابط خارجی ایران حتما معاملات نفت‌خام و یا سایر محصولات صادراتی را تسهیل خواهد کرد.

همچنین او گفت: برنامه این است متقاضیانی که به هر ترتیبی دنبال خرید نفت هستند، از طریق بورس انجام دهند. به همین دلیل عرضه‌های بورس را ادامه خواهیم داد. با توجه به مباحث پیش‌پرداخت‌ها؛ امکان احراز صلاحیت از طریق بورس وجود دارد و در واقع محل ورود خریداران جدید از طریق بازار سرمایه خواهد بود، بنابراین عرضه بورسی را به همان شکل قبلی ادامه می‌دهیم.

نمایش P/S شرکت های تولیدی در سایت TSETMC

وحید روشن قلب، رییس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت در راستای افزایش کیفیت اطلاعات به سرمایه گذاران و معامله گران بازار، از روز سه شنبه نسبت P/S برای شرکت‌های تولیدی را در صفحه مربوط به هر شرکت در سایت TSETMC قرار داده است.

او افزود نسبت P/S  از نسبت های پر کاربرد بین فعالین بازار است. با تقسیم آخرین ارزش بازار سهام شرکت بر مبلغ فروش ۱۲ ماهه اخیر شرکت که در آخرین گزارش فعالیت ماهانه شرکت های تولیدی درج شده است این نسبت محاسبه شده و در سایت TSETMC نمایش داده می شود. همچنین روشن قلب بیان کرد که این نسبت با تغییر قیمت سهام و یا افشا گزارش ماهانه جدید به روز رسانی می‌شود.

مرکز عدالت ترمیمی در ساختار سازمان بورس همسو با سند تحول قضایی

محمد مهدی منتظری، رییس مرکز عدالت ترمیمی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت اجرای دستورالعمل ساماندهی رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه ایران، ابلاغی مورخ یکم آبان ۱۳۹۹ رییس قوه قضاییه یکی از اقدامات در بازار سرمایه بوده است. او بیان کرد که ماده (۱) دستورالعمل ساماندهی رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه ایران بر استفاده از رویکرد عدالت ترمیمی تأکید کرده و مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه به موجب این ماده مکلف شده است تا با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به اختصاص شعبه یا شعبی از شورای حل اختلاف و استفاده از ظرفیت‌های میانجی‌گری اقدام کند.

منتظری اشاره کرد که تعیین شعب خاص و متمرکز جهت رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه در دادسرا و دادگاه‌های کیفری و نیز تشکیل کارگروه تخصصی «بررسی مسائل حقوقی و قضایی بازار سرمایه» در ستاد مرکزی موضوع ماده (۱) دستورالعمل پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی در قوه قضائیه، با حضور نمایندگان قوه قضائیه و سازمان بورس یکی دیگر از تعاملات بوده است.