۰ نفر

گرمای تیرماه به بازار فولاد رسید

۱۰ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۳
کد خبر: 541228
گرمای تیرماه به بازار فولاد رسید

رونق به معاملات شمش و محصولات طویل فولادی در رینگ معاملاتی بورس کالا و بازار آزاد بازگشت؛ پاگشایی نرخ ارز به کانال جدید قیمتی، افزایشی شدن بهای فولاد در چین و انتظار بهبود بازار صادراتی شمش و محصولات فولادی کشور در روزهای آینده مهم‌ترین دلایل بازگشت رونق به این بازار پس از رکود سنگین چند هفته‌ای بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در این میان تغییر نحوه تعیین قیمت پایه شمش و مقاطع طویل فولادی که به کاهش بهای پایه نسبت به هفته‌های قبل منجر شد نیز فاکتور دیگر اثرگذار بر رونق نسبی معاملات بورس کالا بود. اگرچه خروج بازار از رکود سنگین قبلی امری مثبت است، اما خریدهای هیجانی اگر به جهش مجدد قیمتی منجر شود، خطرناک است و می‌تواند زنگ خطری برای ایجاد فاز جدید رکود تورمی در این بازار برای ماه‌های آینده باشد.

استقبال خریداران از شمش‌های ارزان

در اواسط هفته جاری سیگنال‌هایی منفی از از احیای برجام منتشر شد که رشد نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد و در ادامه افزایش نرخ نیمایی ارز را به دنبال داشت. افزایش تقاضا برای ارز از سوی تجار و واردکنندگان موضوع دیگری بود که از افزایش نرخ ارز در هفته جاری حمایت کرد و درنهایت بهای اسکناس آمریکایی در بازار آزاد را به کانال ۲۵ هزار تومان وارد کرد. این موضوع سیگنالی مهم و قوی برای رونق‌بخشی به بازارهای کالایی کشور از جمله رونق معاملات شمش فولاد در بورس کالا بود.

رینگ معاملاتی بورس کالا در هفته جاری میزبان عرضه قطعی حدود ۱۵۰ هزار تن شمش بیلت فولادی بود. تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری بورس کالا درخصوص تعیین قیمت پایه شمش و محصولات طویل فولادی باعث شد تا این هفته رینگ معاملاتی شمش میزبان بیلت با نرخ پایه‌ در رنج قیمتی ۱۲هزار و ۸۰۰تومان تا ۱۳هزار و ۲۰۰تومان باشد. این میزان عرضه نسبت به میزان عرضه هفته قبل کاهشی حدود ۳۴هزار تنی داشت؛ چراکه در ابلاغیه جدید بورس کالا الزام تولیدکنندگان برای عرضه کل محصول تولیدی خود در بورس کالا برداشته شده و فولادسازان ملزم به رعایت کف عرضه تعیین‌شده از سوی وزارت صمت شده‌اند.

از کل بیلت فولادی عرضه‌شده در بورس کالا ۷۱هزار تن در این هفته مورد دادوستد قرار گرفت که اگرچه این رقم ۴۷درصد کل عرضه بود، اما بر میزان حجم فروش شمش نسبت به حجم معاملات در هفته‌های قبل افزوده شده است. بررسی دقیق‌تر معاملات شمش فولاد در روز سه‌شنبه بیانگر آن است که خریداران تقاضایی در حدود ۸۰ هزار تن برای انواع شمش فولاد عرضه‌شده در کف قیمت پایه (۱۲هزار و ۸۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم) به ثبت رساندند. این در حالی بود که میزان عرضه شمش با این نرخ قیمتی برابر ۲۷هزار تن بود. در نهایت نیز حدود ۲۲هزار تن از این میزان شمش مورد دادوستد قرار گرفت. به این ترتیب بالغ بر ۸۱درصد شمش فولاد عرضه‌شده با قیمت پایه ۱۲هزار و ۸۰۰ تومانی مورد فروش قرار گرفت.

البته با توجه به رقابت شکل‌گرفته برای خرید این شمش، در نهایت میانگین بهای فروش این محصول به ۱۳هزار و ۱۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. این موضوع بیانگر آن است که تعیین منطقی نرخ پایه رکود بازار را برطرف می‌کند و رقابت میان خریداران قیمت را به نرخ معقول و منطقی می‌رساند؛ درحالی‌که بالا تعیین شدن بهای پایه به تعمیق رکود در بازار می‌انجامد. در معاملات روز سه‌شنبه، فولادسازان حدود ۱۲۴هزار تن شمش فولاد با نرخ پایه ۱۳هزار و ۲۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم نیز در بازار عرضه کردند که از این میزان برابر ۴۹هزار تن یعنی ۵/ ۳۹درصد مورد دادوستد قرار گرفت.

اگرچه قرار گرفتن نرخ ارز آزاد و نیمایی در مسیر صعود و ورود اسکناس آمریکایی به کانال ۲۵هزار تومان در روز سه‌شنبه هشتم تیر ماه، سیگنالی در جهت رشد تقاضا برای انواع کالاها از جمله شمش فولاد بود، اما این سیگنال نیز نتوانست بخش قابل‌توجهی از متقاضیان شمش فولاد را متقاعد به خرید این محصول در قیمت پایه ۱۳هزار و ۲۰۰تومان کند.

براساس گزارش متال‌بولتن، بیلت فولادی صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس در هفته گذشته با نرخ ۶۰۲ تا ۶۳۵دلار به ازای هر تن مورد دادوستد قرار گرفت. با احتساب نرخ هفتگی ارز نیمایی (۲۱هزار و ۲۰۰تومان) قیمت ریالی صادرات این شمش برابر ۱۲هزار و ۷۶۰تومان تا ۱۳هزار و ۴۶۰تومان می‌شود. در چنین شرایطی طبیعی به نظر می‌رسد که نوردکاران تمایلی به خرید شمش فولاد در نرخی نزدیک به قیمت صادراتی نداشته باشند.

  شارژ بازار مقاطع با سیگنال‌های چندجانبه

رینگ مقاطع طویل فولادی نیز پس از رکود سنگین چندهفته‌ای دیروز چهارشنبه نهم تیر رنگ رونق را به خود دید. تفاوت اندک میان قیمت پایه شمش و محصول، بازگشت تقاضا به بازار شمش فولاد در روز سه‌شنبه، صعودی شدن نرخ ارز آزاد و نیمایی و بهبود قیمت شمش و محصولات فولادی در بازار چین از ساعات ابتدایی دیروز دست به دست یکدیگر داده‌اند تا رینگ معاملاتی مقاطع طویل فولادی با استقبال خریداران روبه‌رو شود.

دیروز رینگ معاملاتی مقاطع طویل فولادی میزبان عرضه حدود ۹۳هزار تن انواع میلگرد فولادی بود که حدود ۶۳هزار تن از این محصول به فروش رفت و به این ترتیب ۶۸درصد از این محصولات مورد دادوستد قرار گرفت. این در حالی است که در عرضه‌های هفته قبل در روز دوم تیر حدود ۹هزار تن میلگرد به فروش رفته بود که این رقم برابر ۵درصد کل عرضه آن در این روز بود. بررسی‌ها  از بازار آزاد مقاطع طویل فولادی تهران نیز از رونق این بازار در روز چهارشنبه حکایت دارد.

به گفته فعالان این بازار در ساعات معامله مقاطع طویل فولادی در بورس کالا، این بازار رونقی دوچندان داشت و استقبال خریداران از میلگرد عرضه‌شده در رینگ معاملاتی بورس کالا در عین سیگنال‌های مثبت ارزی باعث افزایش تقاضا در این بازار شد، اما فعالان قدیمی نسبت به رشد بیشتر قیمتی در این بازار خوش‌بین نبوده و نسبت به خریدهای هیجانی هشدار می‌دهند. آنها معتقدند اگرچه سیگنال‌های عنوان‌شده به گرم شدن بازار آهن و فولاد در تیر ماه منجر می‌شود، اما استمرار این وضعیت برای مرداد ماه که زمان تغییر رییس‌جمهور است، بعید خواهد بود. درواقع تجار قدیمی بازار آهن و فولاد بر این باورند که احتمال نظارت قیمتی در این بازار در ماه‌های آینده وجود دارد.

در این شرایط اگرچه فروش مستمر شمش فولاد در کانال ۱۳هزار تومانی که به تولید میلگرد ۱۵هزار تومانی منجر می‌شود مانعی جدی در مسیر عقبگرد قیمتی میلگرد از کانال ۱۵هزار تومانی است، اما رشد بیشتر قیمت در این بازار به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود. با توجه به تغییر دولت در مرداد ماه انتظار می‌رود که این بازار در این ماه روندی آرام‌تر داشته باشد. با توجه به رونق معاملات شمش و مقاطع طویل فولادی در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه (هشتم و نهم تیر ماه) برآورد می‌شود که اغلب تولیدکنندگان در هفته آینده بر قیمت پایه خود بیفزایند. بهبود بازار جهانی فولاد در عین افزایش نرخ ارز نیمایی نیز از این رشد قیمت پایه حمایت می‌کند.