۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

انتظارات بازار سرمایه و سهامداران از دولت جدید

۳۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۰۸
کد خبر: 538332
انتظارات بازار سرمایه و سهامداران از دولت جدید

انتخابات ریاست‌جمهوری، یکی از عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه در سال جاری مطرح شد و روند صعودی شاخص را پس از اعلام نتیجه انتخابات در روز شنبه (۲۸ خردادماه) به دنبال داشت. اما بسیاری از سهامداران بورس در انتظار برنامه‌ها و سیاست‌های دولت درخصوص بازار سرمایه که بهبود یا بدتر شدن آن را به دنبال دارد، هستند تا برمبنای آن تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بازار سهام از مردادماه سال گذشته، روند اصلاحی در پیش گرفت. اما پس از فراز و نشیب‌های زیادی که تجربه کرد، اقداماتی برای بهبود وضعیت و بازگشت رشد سهم‌ها درنظر گرفته شد. اما بسیاری از این راهکارها، تاثیر زیادی بر بازگشت شاخص به روند صعودی و تداوم آن نداشت.

با شروع فاز اصلاحی بازار سرمایه، بسیاری از سهامداران، سرمایه‌های خود را از بازار خارج کردند و متحمل زیان شدند. در نتیجه این امر، اعتماد مردم به بازار سهام تا حد زیادی از میان رفت و روند خروج پول حقیقی از بورس نیز تداوم یافت. همچنین بسیاری از اشخاص که پیش از این به بازار سرمایه وارد نشده بودند، در حال حاضر تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در بورس ندارند. بنابراین بازگرداندن اعتماد مردم به بورس و حمایت از سهامداران خرد، باید به عنوان یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای بهبود شرایط در این بازار، درنظر گرفته شود.

همچنین باید این نکته را یادآور شد که هرچند راهکارهایی برای جلوگیری از افت بیشتر بازار درنظر گرفته شد، اما بسیاری از این اقدامات، ناگهانی و غیرکارشناسی بودند و ضرر بیشتر سهامداران را به دنبال داشت. می‌توان گفت که نقش دولت در تغییر قوانین بازار به مرور زمان و جلوگیری از تصویب قانون‌های خلق‌الساعه، قابل توجه است.

موضوع دیگر، تصمیم به حذف قیمت‌گذاری دستوری و اجرایی کردن آن است که می‌تواند اثر بسیار مهمی را بر روند بازار بگذارد. ماهیت بورس، کشف قیمت است، اما در سال‌های اخیر به دلیل اجرای برخی از سیاست‌ها درخصوص قیمت‌گذاری دستوری با کارکردهای بورس تضاد ایجاد شده و مشکلاتی را برای تولیدکنندگان و سهامداران به دنبال داشته است. درواقع دولت باید از قیمت‌گذاری دستوری و یا ایجاد رانت برای عده‌ای خاص جلوگیری کند و خود نیز، عاملی برای ایجاد قیمت‌گذاری دستوری نشود.

همانطور که در گزارش‌های مرتبط با سهام عدالت به موضوع رفع موانع و مشکلات سهامداران عدالت اشاره شد، نحوه آزادسازی سهام عدالت که قشر زیادی از جامعه را دربر می‌گیرد، با ابهامات و اشکالات زیادی همراه بوده است و بسیاری از مشمولان، اعتراض خود را نسبت به این موضوع بیان کرده‌اند. هرچند که تاکنون پاسخی به آنها داده نشده و فعالیتی در جهت کمک به مشکلات این سهامداران صورت نگرفته است. به طور حتم دولت آینده باید تصمیم جدی و درست خود را برای دفاع از حقوق مردم بگیرد و زیان مشمولان را جبران کند. این موارد تنها برخی از مشکلات بازار سرمایه هستند و بورس، با موانع دیگری نیز درگیر است که نیاز به حل آنها وجود دارد.

بدیهی است که اصلاح ریزساختارهای بازار سهام مانند دامنه نوسان، حجم مبنا و... و اصلاح مقررات مانند حاکمیت شرکتی به عنوان ریشه‌های اصلی اصلاحات از اهمیت بالایی برخوردار است و با رفع مشکلات در این زمینه‌ها، بسیاری از موضوعات دیگر نیز حل خواهد شد.

برنامه‌های رییس‌جمهور منتخب برای بهبود وضعیت بورس

سید ابراهیم رییسی، منتخب انتخابات ریاست جمهوری، پیش از انتخابات درخصوص برنامه‌های خود برای حمایت از بورس اظهار داشت: اشکال بورس این بود که آگاهی بخشیدن به مردم با یک مدیریت جدی انجام نشد و وقتی مردم با تاکید دولت به بورس آمدند، کار‌هایی که باید انجام نشد. سازوکار نظارتی بورس درست عمل نکرد و صندوق توسعه و تتبیت از نوسانات جلوگیری نکرد. حقوقی‌های بورس که حضورشان مثل بچه پولدار است و باید کنترل می‌شدند. بازار بورس رها نیست و کنترل شده است و مردم به کنترل دولت اعتماد کردند.

وی تصریح کرد: بورس و بانک‌ها، یکی از منابع تامین تولید در کشور هستند و اگر این پول سمت تولید می‌رفت، این نوسانات را نداشتیم. بورس جای جبران کسری بودجه دولت نیست و نباید اجازه داد حقوقی‌ها آن را دچار نوسان کنند. باید صندوق جبران خسارت برای کسانی که بسیار هستند، فعال شود تا مردم اعتماد کنند و منابع صندوق قابل تامین است و اولا صندوق تثبیت در بورس هست و این مبلغ قابل تامین برای دولت است. تضمین خسارت هم با صندوق توسعه و هم صندوق تثبیت و هم با صندوق جبران خسارت قابل تامین است.

رییسی در نشست خبری امروز خود با رسانه‌های داخلی و خارجی نیز گفت: ما درباره بازار سرمایه، اعتماد را به مردم برمی‌گردانیم. دولت، بورس را به عنوان قلک برای خود نخواهد دید و کسری بودجه را از این محل تامین نمی‌کنیم. نسبت به سهام خرد، تضمین‌هایی برای جبران خسارت‌ها ایجاد می‌کنیم. ساز و کارهای نظارتی در بورس را فعال می‌کنیم که این موضوع از ایجاد تکانه‌ها در بورس جلوگیری خواهد کرد. اقدامات دیگری از جمله عمق‌دادن به بورس در دست بررسی است. کار را برای شرکت‌هایی که آماده ورود به بورس هستند، تسهیل می‌کنیم.