۰ نفر

سهامداران؛ بزرگترین زیان دیده های اردیبهشت

۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۵۷
کد خبر: 529785
سهامداران؛ بزرگترین زیان دیده های اردیبهشت

سرمایه‌گذاران بورس در اردیبهشت امسال به‌طور میانگین 5درصد زیان کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، آمار‌ها نشان می‌دهد در اردیبهشت امسال سرمایه‌گذارانی که طلا خریده‌اند، بیشتر از سایر سرمایه‌گذاران سود کرده‌اند و سهامداران بزرگ‌ترین زیان‌دیده‌های اردیبهشت‌ماه بوده‌اند.

بیشتر از 7‌ماه از وقوع رکود در بازار‌ها به‌ویژه بازار سهام می‌گذرد با این حال به‌نظر می‌رسد همزمان با نزدیک شدن به زمان پایان ابهام‌ها به‌زودی فضای رکود از سر بازار‌ها رفع می‌شود و انفعال به‌وجود آمده در میان سرمایه‌گذاران از بین می‌رود. به‌باور کارشناسان 2تحول بزرگ یعنی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و مذاکرات هسته‌ای در وین ظرف چند‌ماه گذشته اثرات عمیقی بر بازار‌ها گذشته و سهامداران را دچار نوعی انفعال کرده است.

سرمایه‌گذاران به‌دلیل اینکه نتایج این 2تحول سیاسی را نمی‌دانند وارد دوره‌ای انفعالی شده‌اند و حاضر نیستند تا تعیین تکلیف نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و مذاکرات هسته‌ای پول‌ وارد بازار‌ها کنند. به همین دلیل میزان معاملات به‌شدت کاهش یافته و همه بازار‌ها ازجمله طلا، ارز، مسکن و بورس با نوسان‌های مقطعی مواجهند. به‌نظر می‌رسد بازار دارایی‌ها بلافاصله بعد از رفع ابهام‌ها در فضای سیاسی به سرعت به تحولات آینده واکنش نشان دهد اما فعلا هر نوع واکنشی به آینده موکول شده است.

طلا در صدر

در جریان انفعالی که بیش از چند‌ ماه است بر سر بازارها سایه افکنده است آمار‌ها نشان می‌دهد در اردیبهشت امسال طلا پربازده‌ترین بازار در حوزه بازارهای دارایی بوده و بورس با بیشترین زیان مواجه شده است. این اطلاعات نشان می‌دهد قیمت هر گرم طلای 18عیار در اردیبهشت امسال برخلاف نزول قیمت دلار یک‌درصد رشد کرده است.

به‌نظر می‌رسد بخشی از این رشد ناشی از تقاضایی است که پس از کاهش قیمت ارز در بازار به‌وجود آمد زیرا به‌طور کلی قیمت طلا تابعی از قیمت ارز است و با کاهش یا افزایش قیمت ارز قیمت طلا هم دستخوش تغییر می‌شود اما در اردیبهشت‌ماه امسال به‌دلیل 2دوره نزول قیمت دلار تحت‌تأثیر مخابره اخبار امیدبخش از مذاکرات هسته‌ای در وین، قیمت طلا هم با نزول مواجه شد و همین عامل انگیزه صاحبان نقدینگی برای خرید طلا را بیشتر و به سرعت سرمایه‌گذاران را راهی بازار کرد.

در واقع وقتی که قیمت دلار در ابتدای اردیبهشت تحت‌تأثیر مذاکرات هسته‌ای در وین تا 21هزارو100تومان کاهش یافت بسیاری از سرمایه‌گذاران برای خرید طلا به بازار هجوم بردند و همین عامل سطح تقاضا را بالا برد. این افزایش قیمت طلا در شرایطی اتفاق افتاد که قیمت هر سکه بهار آزادی هم در اردیبهشت‌ماه نیم‌درصد افت کرد. شواهد موجود نشان می‌دهد رشد قیمت سکه تا بالای 10میلیون تومان که به نقدینگی بیشتری نیاز دارد نیز در افزایش تقاضا برای خرید طلای آب‌شده نقش داشته و موجب شده جریان بازار از سمت خرید سکه به سمت خرید طلای آب‌شده تغییر کند و به افزایش تقاضا و رشد قیمت منجر شده است.

بورس در قعر جدول

با وجود رشد یک‌درصدی قیمت هر گرم طلای 18عیار که بیشترین بازده را در اردیبهشت امسال نصیب سرمایه‌گذاران کرده است سهامداران بزرگ‌ترین زیان‌دیده‌های اردیبهشت‌ماه امسال بوده‌اند. آمار‌ها نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است در اردیبهشت امسال به‌طور میانگین 5.3درصد افت کرده؛ یعنی افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند در اردیبهشت‌ماه با بیشترین زیان در میان همه بازار‌ها مواجه شده‌اند.

این میزان نزول در حالی اتفاق افتاده که میانگین نزول قیمت دلار که اثر زیادی در شاخص‌های بورس دارد در اردیبهشت‌ماه 4درصد بوده است. این انتظار وجود دارد که با انجام توافق‌های هسته‌ای در وین قیمت دلار با کاهش بیشتری مواجه شود. با توجه به اثر‌گذاری قیمت دلار بر بازار سهام انتظار می‌رود با تداوم روند نزولی قیمت دلار روند نزولی قیمت سهام هم ظرف ماه‌های آینده ادامه یابد.