۰ نفر

در نشست امروز کمیسیون اقتصادی مجلس؛

راهکارهای ساماندهی بازار سرمایه بررسی شد

۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۰۱
کد خبر: 523486
راهکارهای ساماندهی بازار سرمایه بررسی شد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، صبح امروز در نشستی که با حضور معاونان و مدیران ارکان بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد، گفت: جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور بر همگان روشن است و از آنجا که این بازار کانال تامین مالی برای تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری است، باید از آن حمایت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست امروز در کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: تقویت تقاضا، از راهکارهای مهم سازمان بورس و اوراق بهادار برای ساماندهی بازار سرمایه است.

وی افزود: سازمان بورس از حقوق تمام سهامداران به ویژه سهامداران خرد پاسداری خواهد کرد. همچنین قرار است برای همه صنایع در سازمان بورس، "میز صنعت " ایجاد شود و از ظرفیت‌های کارشناسی خود آنها برای بهبود شرایط استفاده کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تشکر از کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و قوه مققنه که از بازار سرمایه و مردم پشتیبانی کرده‌اند، تصریح کرد: علاوه بر جلسه امروز در کمیسیون اقتصادی مجلس، نشست‌هایی نیز در ستاد اقتصادی دولت با موضوع ساماندهی بازار سهام برگزار شده است.

به گفته دهقان دهنوی، برنامه های متنوعی برای ارائه اطلاعات ارزشمند درباره شرکت‌ها به سهامداران وجود دارد تا این افراد بتوانند براساس تحلیل درست درباره سهام خود تصمیم‌گیری کنند.

وی اظهار داشت: درخصوص نرخ تسعیر ارز نیز با رییس کل بانک مرکزی مکاتبه کردیم که به محض دستیابی به نتیجه نهایی، درمورد آن اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت. به اعتقاد ما، بازار پول و بازار سرمایه در کنار هم باید به اقتصاد خدمت کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه امیدواریم با پیشنهادهای مطرح شده در نشست امروز و راهکارهای سازمان بورس بتوان وضعیت بازار را ساماندهی کرد، گفت: بخشی از این پیشنهادها در دولت تصویب شده و بخشی از آن قرار است در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بررسی و در خصوص آنها تصمیم‌گیری شود تا بتوان با تدوین بسته سیاستی مناسب، پیام حمایت از  بازار سهام را به سهامداران منتقل کرد.

دهقان دهنوی گفت: در ماه‌های گذشته تقاضا تضعیف شده که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه، طرف تقاضا را در بازار تقویت کرد.

وی در تشریح این راهکار توضیح داد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌های بزرگ براساس تحلیل‌های به دست آمده، تمایل به سرمایه‌گذاری در سهم‌های ارزشمند دارند، اما امکان تامین مالی برای آنها وجود ندارد که ما این مسیر را تسهیل کرده‌ایم ؛ به نحوی که قرار است این شرکت‌ها، اوراق بدهی منتشر و با جمع‌آوری سرمایه به دست آمده، سهام خریداری کنند. لذا با تحقق این امر، سمت تقاضا تقویت خواهد شد.

محسن علیزاده، عضو ناظر شورای عالی بورس نیز در جلسه امروز کمیسیون اقتصادی مجلس با رییس سازمان بورس و مدیران ارکان بازار سهام گفت : مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد تا تمام آنچه را بازار سرمایه برای بازگشت و بهبود نیاز دارد، با قید فوریت در دستور کار قرار دهد.

وی اظهار داشت: حیاتی‌ترین نیاز امروز بازار سهام، اعتماد است و مجلس از تمام ظرفیت‌های خود برای اصلاح قوانین به نفع بازار سرمایه استفاده خواهد کرد.

عضو ناظر شورای عالی بورس تصریح کرد: در حال تلاش هستیم که جایگاه و اختیارات قانونی رییس سازمان بورس را در جهت پاسداری از حقوق سهامداران افزایش دهیم تا امکان حضور وی در جلسات هیات دولت و شوراهایی همچون شورای پول و اعتبار فراهم شود.

علیزاده خاطرنشان کرد: مقابله جدی‌تر با قیمت‌گذاری دستوری ، استفاده از منابع خود بازار سهام برای بهبود آن، تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه و  کاهش مالیات از جمله راهکارهایی است که در وضعیت فعلی می‌توان برای تقویت بازار سرمایه به کار گرفت.

وی افزود: تخفیف در نرخ خوراک که در حال پیگیری است. امید بسیاری در بازار ایجاد خواهد کرد و وضعیت صنایع شرکت‌هایی را که در بازار لیدر هستند، به سمت و سوی مثبت سوق خواهد داد .

عضو ناظر شورای عالی بورس گفت: کاهش نرخ سپرده‌ها نیز، موضوع مهمی است که در بازگشت اعتماد به بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به جایگاه جدید بازار سرمایه در اقتصاد ملی، از تصویب قانون جدید بازار سرمایه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: اکنون در حال اصلاح جایگاه سازمان بورس در ساختار دولت هستیم. همچنین نحوه چگونگی حضور رییس سازمان بورس در هیات دولت در حال بررسی است.

وی اظهار داشت: ساختار عزل و نصب رییس سازمان بورس و اوراق بهادار باید تابع شرایط خاصی قرار گیرد. پیش‌نویس این مهم در کمیسیون اقتصادی تنظیم می‌شود و با اصلاح قانون بازار سرمایه، اقتدار سازمان بورس افزایش خواهد یافت.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: ۳۰ تا ۴۰درصد ارزش بازار، تحت تاثیر قیمت‌‌گذاری دستوری است و کمیسیون اقتصادی مجلس، موضوع قیمت‌گذاری دستوری و آسیب‌های آن به بازار سرمایه را در صحن مجلس پیگیری خواهد کرد.

پورابراهیمی درخصوص نرخ تسعیر بانک‌ها و موسسات مالی خاطرنشان کرد: نرخ اعلام شده در حوزه ارز خارجی تناسبی با نرخ بازار، نیما و سنا ندارد و به نوعی موجب قیمت‌گذاری دستوری است و شرکت‌های حاضر در بازار سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بانک مرکزی باید نرخ تسعیر ارز را منصفانه و بر اساس واقعیت‌های اقتصادی تعیین کند.

وی با اشاره به نرخ بهره بانکی و با تاکید بر اینکه اگر اهمیت بازار سرمایه بیشتر از بازار پول نیست، حداقل هم سطح آن است، گفت: نه تنها سیاست‌های پولی و بانک مرکزی کشور نباید مانع توسعه بازار سرمایه شود، بلکه این سیاست‌ها باید با بازار سرمایه هماهنگ شوند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: قرار بر تزریق ۱۴هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه بود که از این میزان، تنها پرداخت هزار میلیارد یعنی یک چهاردهم آن محقق شده و دولت موظف است باقی‌مانده منابع را در اختیار بازار سرمایه قرار دهد و کمیسیون اقتصادی نیز این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

به گفته پورابراهیمی، زمان اصلاح دامنه نوسان و حجم مبنا فرا رسیده و نقدشوندگی، اولویت اول بازار سرمایه است. همچنین قوانین و رویه‌ها باید بر اساس این اولویت، تدوین و اصلاح شوند.

وی با اشاره به موضوع ارزهای دیجیتال گفت: مردم باید از سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال بدون پشتوانه داخلی اجتناب کنند و قطعا ورود به ارزهای دیجیتال بدون پشتوانه، اتلاف منابع است. با این حال می‌توان با بازار سرمایه از ظرفیت‌های ارزهای دیجیتال با پشتوانه داخلی بهره‌برداری کرد و موضوع ارز های دیجیتال با پشتوانه داخلی با نظر و مشورت نهاد ناظر بازار سرمایه در صحن مجلس مطرح خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی و فرابورسی را مهم‌ترین رویداد اقتصادی دانست و تاکید کرد: متوسط سود شرکت‌های بورسی نسبت به سال گذشته ۱۴۷درصد و سود شرکت‌های فرابورسی، ۱۱۹درصد رشد داشته و این اتفاق، منشا تحول در بازار سرمایه است.