صندوق‌های ETF «سهامی» بیش از هفت درصد و صندوق‌های مبتنی بر طلا بیش از ۱۱درصد به صورت متوسط با کاهش قیمت به کار خود در این هفته پایان دادند.

اقتصاد آنلاین امیر مهدی زاده؛ صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به طور متوسط ۷.۴درصد افت قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها هفت درصد کاهش یافت. این در حالی بود که شاخص کل بورس کاهش ۶درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام

کمترین افت قیمتی هفتگی مربوط به صندوق آسمان آرمانی سهام (آساس) با ثبت ۲.۴درصد افت قیمت بود. ضعیف‌ترین عملکرد هفتگی مربوط به صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) بود به طوری که NAV آن ۱۳.۴درصد کاهش یافت.

پس از دارا یکم، بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق پالایشی یکم اختصاص داشت؛ صندوق «پالایش» که قیمت آخر هفته قبل آن یک درصد بالاتر از NAV ابطال بود علی‌رغم رشد ۰.۳درصدی حبابش، با افت ۱۱.۹درصدی قیمت مواجه شد و ۱۲.۲درصد ارزش ذاتی آن طی هفته گذشته کاهش یافت.

بدون در نظر گرفتن دارا یکم، صندوق مدیریت ثروت بازنشستگی (مدیر) را می‌توان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد زیرا قیمت نهایی ۹.۷درصد زیر قیمت تئوریک آن است. صندوق ثروت‌آفرین پارسیان (ثروتم) نیز به عنوان گران‌ترین صندوق با انحراف سه درصدی قیمت به استقبال هفته بعد رفت.

صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا

در طول هفته جاری صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین افت ۱۱.۷درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به جای گذاشت، به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۷.۲درصد افت قیمت داشت و ۱.۱درصد پایین‌تر از قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد.

صندوق ETF پشتوانه طلای زرافشان (زر) بیشترین کاهش قیمتی (۱۲.۶درصد) گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به دست آورد. همچنین صندوق «زر» که حباب ۳.۳ درصدی داشت همچنان بیشترین انحراف قیمت را در بین صندوق‌های قابل معامله در اختیار دارد.

برای مشاهده تصاویر در اندازه اصلی روی آن‌ها کلیک کنید

تغییرات هفتگی صندوقهای قابل معامله 99.10.25

صندوقهای قابل معامله 99.10.25