۰ نفر

یادداشت اختصاصی اقتصادآنلاین؛

روزهای سبز در انتظار پالایشی‌ ها / بازار هفته آینده به کدام سو می رود؟ + فایل صوتی

۷ بهمن ۱۴۰۰، ۲۰:۰۰
کد خبر: 604482
روزهای سبز در انتظار پالایشی‌ ها / بازار هفته آینده به کدام سو  می رود؟ + فایل صوتی

این هفته از سخت‌ترین هفته‌هایی بود که بازار سرمایه به خودش دید. هفته‌ای که نهایتا با تصویب مصوبه‌هایی، جان یک گروه بزرگ بورسی یعنی پتروشیمی‌ها نجات پیدا کرد. پتروشیمی‌هایی که اکثرا دارای ارزش بازاری بالایی هستند و اصطلاحا بدنه بازار به حساب می‌آیند. تعیین سقف ۵۰۰۰ تومان برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها سایه ترسناک زیان ده شدن آنها را از بین برد و سقف نرخ سوخت دو هزار تومانی برای فولادی‌ها چالش بزرگی را از سر این صنعت برداشت.

می‌توان گفت اگر در دهه ۸۰ همین مقاومت برای تصویب قانون‌های زیان ساز برای گروه خودرویی شکل می‌گرفت و نهایتاً دولتمردان را مجبور به عقب‌نشینی از آن قوانین می‌کرد، الان شاهد سودده بودن این گروه بودیم نه زیان‌ده بودن آنها.

 یکی از نکات قابل‌تأمل معاملات این هفته، خروج سرمایه‌گذاران نسبتاً قدیمی از بازار بود. در هفته‌های گذشته سرانه فروش بازار حدود ده میلیون تومان بود. یعنی به طور میانگین هر کد حقیقی ۱۰ میلیون تومان فروخت ولی در این هفته اعداد بالای ۲۰ میلیون تومان را برای هر کد حقیقی شاهد بودیم.

 این آمار نشان می‌دهد که فعالان باسابقه بازار نیز تصمیم به خروج گرفتند و این موضوع در کنار افت شدیدی که کلیت بازار از شهریورماه با آن همراه شده، نشان‌دهنده این است که بازار به‌شدت ناکارآمد (non    efficient) شده است.

 البته باید این نکته را در نظر گرفت که علم مالی رفتاری ثابت کرده که بازار مطلق کارا یا مطلق ناکارا وجود ندارد، بلکه بین این دو حد از اکستریم در نوسان است. در حال حاضر بازار به‌شدت به سمت ناکارآمدی (non  efficiency) سوق پیدا کرده و دیگر کسی به گزارش‌ها و قیمت‌های جهانی توجه ندارد.

بازار تحت شرایطی قرار دارد که وقتی یک خبر یا تهدید برای یک گروه از بازار به وجود می‌آید، بر گروه‌های نامرتبط دیگر هم اثر منفی خود را می‌گذارد. به عبارتی بازار به‌شدت دچار recency bias است. یعنی به اخباری که در جهت احساس غالب بازار است، overreaction یا بیش واکنشی نشان می‌دهد.

در حال حاضر نیز، حس غالب و تفکر عمومی بازار عدم اطمینان بوده که با اتفاقات اخیر، چنین شرایطی طبیعی است. برای همین کوچک‌ترین خبر منفی، مثل بنزین روی آتش است که با حجم کمی می‌تواند باعث شعله‌ور شدن آتش شود.

 

امیدواریم در هفته‌های آینده، آرامش از سمت سیاستمداران به بازار القا شود و بازار حس کند که واقعاً وزیر اقتصادی که قبلاً در کمسیون اقتصادی مجلس فعال بودند و مدافع بازار، بازهم همین نقش حمایتی را برای بازار سرمایه ایفا می‌کند.

 پیش‌بینی هفته آینده: با آرام گرفتن هیجانات منفی، کم‌کم راه سهم‌ها از هم جدا می‌شود و سهم‌هایی که شرایط بنیادی بهتری دارند و شاخص گروه آنها به لحاظ تکنیکالی در ناحیه حمایتی خوبی بوده، مستعد برگشت خواهند بود. مثلاً پالایشی‌ها گزارش‌های ۹ ماهه خوبی داشتند، با درنظرگرفتن این موضوع، به نظر می‌رسد پالایشی‌ها یکی از لیدرهای هفته آینده برای رشد باشند.

گروه غذایی‌ها به‌ویژه روغنی‌ها نیز باتوجه‌به صحبت‌های چند روز اخیر رئیس‌جمهور در تلویزیون که تاکید مجددی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی داشت، بسیار تحت‌تأثیر این حذف قرار خواهد گرفت.

و اما به‌رسم هر هفته نگاه تکنیکالی داریم به شاخص کل:

طبق پیش بینی هفته گذشته شاخص کل به کف کانال نزولی  خود رسید و در آنجا مورد حمایت واقع شد. نکته مثبت در شاخص کل الگوری دو کندل بازگشتی است که به زیبایی شکل گرفته است.

اگر rsi از سطح ۳۰ عبور کند، وضعیت بهتر خواهد شد و با حمایت‌هایی هم که از سوی مسئولین صورت گرفت، انتظار داریم که با نوساناتی شاخص کل صعودی تا یک میلیون و ۳۴۰هزار واحد داشته باشد. اما شاخص هم وزن حمایت مهم خود را از دست داده و فعلا تا شاخص کل حرکت نکند و صعودی نداشته باشد، انتظار رشد در شاخص هم وزن نداریم.

1

بنابراین برای هفته آینده پیش‌بینی می‌کنیم که سهم‌های شاخص‌ساز مثبت باشند تا جو روانی بازار مثبت شود و بعد از آن سهم‌های کوچکتر حرکت خواهند کرد. منابعی هم که از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار واریز شده تنها می‌تواند در سهم‌های بزرگ حمایت‌هایی ایجاد کند.

زیرا منابع به‌قدری نیست که تمام سهم‌ها را پوشش دهد و بعد از مثبت شدن جو روانی، خود بازار در سهم‌های کوچک‌تر در نقش خریدار ظاهر خواهند شد؛ بنابراین این انتظار که حمایت باید از تمام سهم‌ها صورت گیرد، انتظار صحیحی نیست زیرا منابع به‌اندازه کافی در اختیار وجود ندارد.

*تحلیلگر بازار سرمایه