۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

کدام استان‌ ها نمی‌ توانند برای مسکن حمایتی ثبت‌ نام کنند؟ / چه کسانی دوباره نام نویسی کنند؟

۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۴۰
کد خبر: 580752
کدام استان‌ ها نمی‌ توانند برای مسکن حمایتی ثبت‌ نام کنند؟ /  چه کسانی دوباره نام نویسی کنند؟

نزدیک به یک ماه از آغاز ثبت‌نام مسکن حمایتی می‌گذرد اما ساکنان برخی استان‌های کشور می‌گویند که در سامانه طرح جهش تولید مسکن، امکان ثبت‌نام برای برخی استان‌ها وجود ندارد.

اقتصاد آنلاین - پریسا شاکری؛  بسیاری از ساکنان استان‌ها و شهرهای مختلف می‌گویند که امکان ثبت‌نام برای مسکن حمایتی ندارند. فارس در گزارشی مدعی شده است که اهالی ۲۰ استان و از جمله استان قم نمی‌توانند برای مسکن حمایتی ثبت‌نام کنند و برخی مردم شهرهای کوچکتر از جمله سرپل‌ذهاب کرمانشاه به اقتصاد آنلاین گزارش داده‌اند که با وجود آنکه بسیاری از مردم این شهر خانه و کاشانه خود را در زلزله از دست داده‌اند امکان ثبت‌نام مسکن حمایتی برای آنها وجود ندارد. 

پیگیری‌های اقتصاد آنلاین از معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که خبر حذف ۲۰ استان از سامانه ثبت‌نام مسکن حمایتی صحت ندارد و اهالی تمام استان‌های ایران به جز قم می‌توانند برای مسکن حمایتی ثبت‌نام کنند. 

روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی به اقتصاد آنلاین توضیح می‌دهد که علاوه بر استان قم، در برخی شهرستان‌های ایران امکان ثبت‌نام برای مسکن حمایتی وجود ندارد زیرا در قم و این شهرها زمین مورد نیاز برای ساخت و ساز تامین نشده است. 

چه کسانی در شهرهای مجاور ثبت‌نام کنند؟

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که در سوم آبان امسال وزارت راه اطلاعیه‌ای منتشر کرد و توضیح داد که افراد ساکن ۱۷ استان می‌توانند برای شهرهای مجاور استان خود تقاضای مسکن حمایتی بدهند. در این اطلاعیه آمده بود که مردمی که در مراکز استان‌های البرز، تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان و سیستان و بلوچستان ساکن هستند باید برای شهرهای مجاور محل سکونت‌شان درخواست مسکن حمایتی بدهند. به عنوان مثال شهروندان ساکن کرج نمی‌توانند تقاضای مسکن حمایتی در کرج داشته باشند و باید برای مسکن حمایتی در شهرهای استان البرز و هشتگرد ثبت‌نام کنند. 

این قاعده شامل ساکنان استان‌های مرکزی، قزوین، گیلان، مازندران، فارس، مرکزی، یزد و هرمزگان نیز می‌شود. 

امکان جدید برای متقاضیان مسکن ملی در ۱۱ کلانشهر

به جز این روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی به اقتصاد آنلاین خبر داد که به تازگی امکان ثبت‌نام ساکنان ۱۱ کلانشهر برای مسکن حمایتی در شهرهای جدید فراهم شده است. بر این اساس  ساکنان تبریز می‌توانند برای شهر جدید سهند و ساکنان شهر اصفهان و شهرستان‌های این استان در شهرهای جدید فولادشهر، شهر جدید بهارستان و شهر جدید مجلسی ثبت‌نام کنند. 

بر اساس توضیحات وزارت راه و شهرسازی ساکنان شهرستان‌های لنجان، نجف آباد، فلاورجان و خمینی‌شهر در شهر جدید فولادشهر و ساکنان کلیه شهرهای استان اصفهان در شهر جدید مجلسی امکان ثبت‌نام دارند. 

در استان بوشهر هم ساکنان شهر بوشهر می‌توانند در شهر جدید عالیشهر و ساکنان شهرهای عسلویه، نخل‌تقی و چاه‌مبارک در شهر جدید نایبند ثبت‌نام کنند. همچنین در استان سمنان ساکنان شهر سمنان در شهر سمنان و شهر جدید ایوانکی و ساکنان گرمسار در شهر جدید ایوانکی امکان ثبت‌نام دارند. در استان فارس هم شیرازی‌ها می‌توانند برای شهر جدید صدرا ثبت‌نام کنند. 

در استان سیستان‌و‌بلوچستان ساکنان شهر زاهدان در شهرهای زاهدان و شهر جدید رامشار و شهر جدید تیس و ساکنان چابهار در شهر چابهار و شهر جدید تیس و همچنین ساکنان زابل در شهر جدید رامشار امکان ثبت‌نام دارند.

در استان مرکزی ساکنان اراک در شهرهای جدید مهاجران و امیرکبیر، ساکنان شازند و خمین در شهر جدید مهاجران و ساکنان محلات و دلیجان در شهر جدید امیرکبیر می‌توانند ثبت‌نام کنند و در استان هرمزگان هم ساکنان بندر عباس در شهر جدید علوی امکان ثبت‌نام دارند. 

در استان خراسان رضوی هم امکان ثبت‌نام ساکنان مشهد در شهرهای جدید گلبهار و بینالود، ساکنان چناران در شهر جدید گلبهار و ساکنان نیشابور در شهر جدید بینالود و ساکنان کلیه شهرهای استان خوزستان در شهرهای جدید شیرین‌شهر و رامین فراهم شده است. 

در استان تهران ساکنان شهر تهران در شهرهای جدید پرند، ایوانکی، هشتگرد، رباط‌کریم و پاکدشت، ساکنان قیام دشت در پاکدشت و ساکنان شهریار، بهارستان، ملارد، ری و قدس در شهر جدید پرند امکان ثبت‌نام دارند. 

براساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی متقاضیانی که در این مدت ثبت‌نام کرده‌اند اما شهرهای دیگری را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند ثبت‌نام قبلی خود را در سامانه لغو و انصراف بدهند و دوباره با انتخاب درست شهر جدید، ثبت‌نام کنند.

ثبت‌نام نهضت ملی مسکن از ۲۸ مهر آغاز شد و به مدت یک ماه و تا ۲۸ آبان ماه ادامه دارد. سامانه ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن به نشانی saman.mrud.ir   برای ثبت‌نام متقاضیان در دسترس است.