۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چه مسیری پیش روی دلار است؟ / افزایش تقاضا نتیجه بی اعتمادی به حواشی برجام

۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۵۳
کد خبر: 580734
چه مسیری پیش روی دلار است؟ / افزایش تقاضا نتیجه بی اعتمادی به حواشی برجام

به‌رغم انتشار اخبار مثبت درمورد برجام طی چند روز گذشته، روند صعودی بازار ارز متوقف نشد و نهایتا روز گذشته شاهد صعود دلار به بالاترین قیمت امسال بودیم؛ سوال اینجاست که چرا باوجود آغاز مذاکرات ایران و اروپا، اعلام زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات برجام و خبر آزادسازی بخشی از دارایی‌ها بلوکه شده، دلار همچون گذشته به این سیگنال‌های مثبت واکنش نشان نداد؟

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛  دلار از ابتدای هفته گذشته فاز افزایشی برداشت و پس از حدود یک ماه دوباره قله ۲۸هزار تومان را فتح کرد، این روند تا جایی ادامه یافت که روز گذشته نرخ این ارز به بالاترین قیمت امسال یعنی ۲۸۸۰۰تومان صعود کرد.

اما نکته قابل توجه این بود که دلار درحالی به این قیمت صعود کرد که اخیرا، مذاکرات ایران و اروپا آغاز شده و زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات برجام در وین هم مشخص شده است؛ حتی باوجود اینکه دو روز پیش خبر رسید که ۳.۵میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران آزاد شده، دلار باز هم اعتنایی به این سیگنال‌های مثبت نشان نداد.

حالا سوال اینجاست که چرا این اخبار مثبت همچون قبل نتوانست مانع پیشروی قیمت دلار شود؟ یک فعال بازار ارز که نخواست نامش ذکر شود، در پاسخ این سوال به خبرنگار اقتصاد‌آنلاین گفت: بازار ارز طی چند ماه اخیر به شدت نسبت به اخبار برجام واکنش نشان می‌داد، اما از آنجا که در این مدت توافق حاصل نشده، مردم دیگر اعتمادی به وعده‌ها ندارند و دلار هم به حواشی این موضوع واکنش نشان نمی‌دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر تعلل طولانی مدت طرفین برجام در بازگشت به میز مذاکرات، خبر رشد نقدینگی از دیگر عوامل موثر بر افزایش قیمت دلار است؛ از آنجا که رشد نقدینگی، بالا رفتن نرخ تورم را به همراه دارد و تورم هم منجر به افزایش قیمت دلار می‌شود، لذا این خبر انتظارات تورمی را بیشتر کرد و منجر به تشدید سرعت دلار در مسیر صعودی شد.

دلار و سکه بازارهای جذاب این روزها

این فعال بازار ارز از جذاب شدن دوباره بازار‌های دلار و سکه برای سرمایه‌گذاران خبر داد و گفت: از حدود سه هفته گذشته در نتیجه شرایط موجود، تقاضا برای دلار افزایش یافته و مردم با کنار گذاشتن احتیاط، به خرید ارز روی آورده‌اند که این عامل هم به رشد بیشتر قیمت دلار دامن زده؛ علاوه بر موارد گفته شده، اخیرا حجم خروج سرمایه از کشور برای سرمایه‌گذاری در ترکیه و امارات به شدت افزایش یافته و این عامل هم در روند صعودی بازار ارز نقش قابل توجهی داشته است.

به گفته این تحلیلگر مسائل ارزی، تحت تاثیر عوامل گفته شده، انتظارات تورمی مردم بالا رفته که اگر مهار نشود، تداوم روند افزایشی دلار را به همراه خواهد داشت؛ هر چند نباید بازارساز برای کنترل رشد قیمت دلار اقدام به عرضه ارز در بازار کند، چرا که اولا این روش مسکن موقت بوده و دوما عقلانی نیست که منابع ارزی کشور صرف کنترل بازار ارز شود.

وی تصریح کرد: لذا بانک‌مرکزی باید محدودیت‌های ارزی را بردارد، اختلاف نرخ ارز بازار متشکل با بازار آزاد را که سفته‌بازی را تشدید کرده کم کند و اجازه دهد قیمت دلار توسط عرضه و تقاضا و به صورت واقعی تعیین شود، ولو اینکه نرخ آن به ۴۰هزار تومان برسد.

این فعال بازار ارز در پایان با پیش‌بینی آینده بازار بیان کرد: با سیگنال‌های اقتصادی منفی موجود و روندی که بازار ارز پیش گرفته، اخبار و وعده‌هایی که تاکنون مطرح شده دیگر امکان تاثیر‌گذاری بر قیمت دلار را ندارد، لذا به نظر می‌رسد فقط یک اتفاق مهم و پرقدرت مثل توافق در برجام بتواند قیمت دلار را کاهش دهد.