۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

جهش فلزات گرانبها پس از سقوط چهارشنبه / طلا تحت تاثیر سیاست‌ های پولی آمریکا و انگلیس

۱۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۱۴
کد خبر: 577911
جهش فلزات گرانبها پس از سقوط چهارشنبه / طلا تحت تاثیر سیاست‌ های پولی آمریکا و انگلیس

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده تمام زیان ناشی از نزول قیمت روز چهارشنبه را جبران کرد. به نظر می‌رسد سقوط قیمت‌های روز چهارشنبه ناشی از بیانیه FOMC و لحن صحبت‌های جروم پاول پس از پایان جلسه فدرال رزرو بوده باشد.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ پایان جلسه FOMC در روز چهارشنبه مطابق با انتظارات در رابطه با سیاست‌های پولی فدرال رزرو پیش رفت. پس از کاهش شدید قیمت‌ها در معاملات روز چهارشنبه، معامله‌گران در معاملات پنجشنبه بازار فلزات گرانبها پرقدرت ظاهر شدند. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۲۹.۴۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۹۳.۳۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۶۹۹ دلار افزایش به قیمت ۲۳.۹۳۵ دلار در هر اونس معامله شد.

در نشست FOMC که عصر چهارشنبه به پایان رسید مشخص شد که فدرال رزرو طبق انتظارات برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه را کاهش خواهد داد. انتظار می‌رود این روند کاهشی در ماه ژوئن آینده تکمیل شود. در بیانیه FOMC و کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول که تاثیر مثبتی بر بازار داشته است، هیچ خبر غیرمنتظره‌ای دیده نشد. پاول همچنین روز چهارشنبه اعلام کرد که افزایش نرخ بهره آمریکا لزوما نباید به سرعت اتفاق بیفتد و طرح این موضوع بازار را متمایل کرد و از جمله عواملی بود که بر افزایش قیمت فلزات گرانبها در روز پنجشنبه تاثیرگذار بود.

نشست منظم سیاست پولی بانک انگلستان BOE نیز با عدم تغییر سیاست‌های پولی این بانک به پایان رسید. با این حال اخیرا بانک انگلستان اعلام کرده که سیاست‌های پولی خود را به دلیل فشارهای تورمی تشدید خواهد کرد.

به نظر می‌رسد مساله تورم در منطقه یورو داغ‌تر شده و شاخص قیمت تولید کننده منطقه در ماه سپتامبر نسبت به آگوست ۲.۷ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد افزایش یافته است.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی متمایل به افزایشی داشتند. در ایالات متحده آمریکا یک شاخص از سه شاخص اصلی روند نزولی در پیش گرفت و دو شاخص دیگر روند ثبت رکوردهای جدید را ادامه دادند.

معامله‌گران در انتظار گزارش مهم وضعیت اشتغال ماه اکتبر ایالات متحده هستند که قرار است صبح امروز جمعه به وقت آمریکا منتشر شود. انتظار می‌رود بخش کلیدی لیست حقوق و دستمزد غیر کشاورزی در شرایطی که در ماه سپتامبر فقط افزایش ۱۹۴ هزار نفری را به ثبت رساند، در ماه اکتبر به ۴۵۰ هزار نفر برسد.

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا به شدت افزایش یافت. قیمت نفت خام نیمکس با ادامه روند نزولی در حدود ۸۰.۲۵ دلار در هر بشکه معامله شد و بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز به محدوده ۱.۵۷ درصدی رسید.

3

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت اندکی برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه اکتبر یعنی ۱۸۱۵.۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۱۷۲۱.۱۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۱۵.۵۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در ۱۷۸۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم در کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۶۹.۳۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

4

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره دسامبر از مزیت فنی اندکی برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح حمایتی ۲۲ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته جاری یعنی ۲۴.۱۷۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۴.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۳.۴۸۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی پایین‌ترین سطح قیمتی معاملات هفته یعنی ۲۳.۰۴۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.