۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

تامین شکر درخواست فوری زنبورداران برای زمستان‌ گذرانی/ افزایش قابل توجه جمعیت پرنده زنبورخوار مهاجر مشکل جدید زنبورداران

۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۶:۰۵
کد خبر: 567632
تامین شکر درخواست فوری زنبورداران برای زمستان‌ گذرانی/ افزایش قابل توجه جمعیت پرنده زنبورخوار مهاجر مشکل جدید زنبورداران

تلفات سنگین ۳۰ تا ۵۵ درصدی در زمستان‌گذرانی همراه با کمبود نهاده‌های مورد نیاز تولید از مشکلاتی بود که زنبورداران با آن‌ها وارد سال ۱۴۰۰ شدند و حالا به تازگی پدیده افزایش قابل توجه جمعیت پرنده زنبورخوار مهاجر نیز به آنها اضافه شده است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ زنبورداران سال ۱۴۰۰ را با شرایط بسیار نامطلوبی آغاز کردند. تلفات سنگین ۳۰ تا ۵۵ درصدی در زمستان گذرانی همراه با کمبود نهاده های مورد نیاز تولید از مشکلاتی بود که زنبورداران با آن‌ها وارد سال جدید شدند.

زنبوداران به سختی با این مشکلات درگیر بودند که از ابتدای اسفند ماه ۹۹ دستور داده شد؛ با توجه به تغییر نرخ خرید چغندرقند قیمت شکر افزایش یابد. به این ترتیب قیمت هر کیلوگرم برای زنبورداران به۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.  و درخواست اتحادیه مبنی بر عدم مقایسه زنبورداران با صنف و صنعت که صرفا با رویکرد تولید صنعتی از شکر به فراورده اقدام می‌کنند پذیرفته نشد.

افزایش قیمت شکر برای زنبورداری از آنجایی اهمیت داشت که مهمترین کمک برای نجات جمعیت باقی مانده زنبورهای عسل تامین نهاده‌های تولید با قیمت مناسب از جمله شکر مورد برای تغذیه کندوها است.

به گفته کارشناسان نیاز فوری به تامین شکر، نه برای تولید عسل بلکه برای تقویت کلنی‌های زنبورعسل با تقویت و زنده نگه داشتن زنبورهای کارگر و ملکه است.

حالا در آغاز فصل سرد بار دیگر لزوم تقویت زنبورها برای گذر از سرما مطرح شده است. اما همچنان زنبورداران با مشکل تامین نهاده شکر با قیمت مناسب و به اندازه نیاز مواجه هستند.

 میرمحسن موسویان، مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه زنبورداران فصل سرد را در شرایط نامناسبی در تامین نهاده مورد نیاز زنبورها آغاز می‌کنند، افزود: در پی خشکسالی و بارندگی‌های بی‌موقع با کمبود شهد و گرده در طبیعت برای تغذیه زنبورها روبه‌رو شده ایم.

وی ادامه داد: برای گذر از این شرایط، درخواست دریافت ۲۰ هزارتن نهاده شکر را به وزارت جهادکشاورزی داده ایم، معاون امور دام سابق وزارتخانه پیش از تغییر و تحول با درخواست اتحادیه سراسری زنبورداران موافقت کرد و آن را به شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان متولی تامین ارجاع داد.

به گفته موسویان؛ با وجودآنکه حدود یکماه از ارجاع درخواست زنبورداران برای دریافت شکر به شرکت بازرگانی دولتی می‌گذرد، اما هنوز هیچ دستوری برای اجرای آن داده نشده است.

به گفته وی تاخیر در تعیین تکلیف درخواست زنبورداران برای دریافت نهاده شکر در حالی است که آن‌ها در همین مقطع زمانی نیاز فوری به تامین این نهاده (نه برای تولید عسل بلکه برای تقویت کلنی‌های زنبورعسل) برای گذر از شرایط سخت سال‌جاری دارند.

موسویان یادآور شد: در زمستان‌گذرانی سال گذشته بود که ۳۰ تا ۵۵ درصد از جمعیت زنبورهای عسل کشور تلف شده‌اند و این آمار را دانشگاه تهران با پایه و متوسط ۴۰ درصد را نیز تائید کرد و کارشناسان دانشگاهی اعلام کردند این حد از تلفات زنبورهای عسل می‌تواند برای حفظ امنیت غذایی کشور در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ تهدید باشد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران میزان استاندارد جهانی شکر مورد نیاز برای هر کندو را ۱۰ کیلوگرم در درازای هر سال برای زنده نگه داشتن کلنی زنبورعسل عنوان کرد که با توجه به جمعیت ۱۰ میلیون کلونی زنبورعسل در کشور رقم درخواستی ۲۰ هزار تن نیز در صورت تامین بسیار ناچیز است.

موسویان با بیان اینکه زنبورعسل نهاده مهم و تاثیرگذار بر میزان تولید و کیفیت محصولات کشاورزی است، گفت: بر همین اساس حفاظت از این این حشره مفید و رفع مشکلات زنبورداران بسیار ضروری و پر اهمیت است.

وی یادآور شد: هر ساله زنبورداران با مشکل دیگری با عنوان سمپاشی بی‌موقع باغات و مزارع کشاورزی مواجه هستند که موجب تلف شدن بخشی از جمعیت زنبورهای عسل در کشور می‌شود که امسال بیش از سالهای گذشته بود.

 موسویان اظهار کرد: برای حل این مشکل بارها با وزارت جهادکشاورزی مکاتبه کرده و جلسه تشکیل داده ایم تا با اعلام برنامه سمپاشی و آموزش کشاورزان از تلف زنبورهای عسل جلوگیری کنند، اما تا امروز این مهم محقق نشده است.

وی از اضافه شدن مشکلی جدید در سالجاری برای بقای زنبورستان‌های کشور خبر داد و گفت: امسال با پدیده عجیب افزایش قابل توجه جمعیت پرنده زنبورخوار روبه رو شده‌ایم که تهدیدی مهم برای بقای زنبورستان‌های کشور است.

4435118

موسویان افزود: پرنده زنبورخوار از مناطق سردسیر به ایران مهاجرت می‌کند، این مهاجرت از اواسط شهریور رخ می‌دهد، اما امسال در یک اتفاق عجیب شاهد افزایش قابل توجه جمعیت آن‌ها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه افزایش جمعیت این پرنده در حال تاثیر بر اکوسیستم برخی از مناطق کشور است، گفت: افزایش جمعیت این پرنده مهاجر نه تنها بقای زنبورستان‌های ایران را تهدید می‌کند بلکه بر اکوسیستم منطقه نیز تاثیر گذاشته است.

موسویان خاطرنشان کرد: برخی از زنبورداران برای حفاظت از زنبورهای خود ناگزیر به شکار این پرنده شده اند که اعتراضات شدید طرفداران محیط زیست را بدون ملاحظه موقعیت زندگی زنبورداران و دستکم تلاش و خلاقیت جدید برای مساعدت به زنبورداران در فراری دادن این پرندگان زیبا اما خسارت زا به زنبورداران را به دنبال داشته است.

وی معتقد است؛ البته واکنش زنبورداران برای شکار پرنده‌ها طبیعی است و آن را دفاع از داشته خود می‌دانند و در عین حال که نگرانی برای عدم تلف کردن جمعیت این پرندگان مهاجر نیز به حق وجود دارد، لذا باید سازمان‌های مربوطه نسبت به ارائه راهکار مناسب به زنبورداران و جبران خسارات وارده به آنها اقدام عملیاتی کنند.

موسویان ادامه داد: رفع مشکلات زنبورداران و حفظ زنبورهای عسل که بر تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی موثر هستند ضرورتی انکارناپذیر است و دستگاه‌های مربوطه موظفند برای حمایت از آنها بجای نکوهش، راهکار عملی ارائه دهند.