۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / ثبت رشد هفتگی ناچیز شاخص‌ ها با وجود افت عرضه آمریکا

۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۷:۳۸
کد خبر: 561062
مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / ثبت رشد هفتگی ناچیز شاخص‌ ها با وجود افت عرضه آمریکا

با وجود اینکه تولید نفت و فعالیت پالایشگاه‌ها در آمریکا پس از وقوع طوفان آیدا همچنان با چالش مواجه است، قیمت نفت با توجه به عوامل متعدد تاثیرگذار، نتوانست رشد هفتگی قابل توجهی را تجربه کند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ بازار نفت در هفته گذشته نیز طبق معمول نوساناتی را تجربه کرد؛ اما با این حال تاثیر عوامل منفی در بازار مانع رشد چشمگیر شاخص‌های نفتی شد. در همین حال، کاهش عرضه نفت از سوی آمریکا که همچنان درگیر خسارات ناشی از طوفان آیدا بود، جلوی سقوط بیشتر قیمت‌ها را گرفت.

در ابتدای هفته، از آنجا که عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکننده نفت خام در جهان، در بیانیه‌ای به مشتریان خود اطلاع داد که قیمت‌های ماه اکتبر برای انواع نفت خام فروخته شده به آسیا، بزرگترین منطقه خریدار را حداقل تا ۱دلار در هر بشکه کاهش می‌دهد، بازار روند نزولی در پیش گرفت. بر اساس نظرسنجی رویترز از پالایشگاه‌های آسیایی، این کاهش قیمت‌ها بیشتر از حد انتظار بود.

از طرفی، این کاهش قابل توجه قیمت‌ها، باعث نگرانی سرمایه‌گذاران در خصوص افت تقاضا شد. همچنین، کاهش شدید قیمت‌ها، نشانه‌ای از اینکه مصرف در منطقه واردکننده برتر جهان سست است، در حالی اتفاق افتاد که قرنطینه در سراسر آسیا برای مقابله با نوع دلتای ویروس کرونا چشم‌انداز اقتصادی را تاریک کرده است.

ضمن اینکه، بازارها با تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) برای افزایش تولید به میزان ۴۰۰هزار بشکه در روز بین ماه‌های آگوست و دسامبر مخالف هستند. این تصمیم برای افزایش عرضه در حالی که بازار با کاهش تقاضا مواجه است، مناسب نبود.

از سوی دیگر، از آنجا که استخدام در بخش تفریحی و هتلداری در شرایطی که موارد ابتلا به کووید-۱۹ دوباره افزایش یافته متوقف شد و همچنین تقاضا در رستوران‌ها و هتل‌ها را کاهش داد، اقتصاد ایالات متحده در ماه آگوست، کمترین تعداد مشاغل را در طول هفت ماه اخیر ایجاد کرد. این امر نیز به نوبه خود در افت قیمت‌ها بی‌تاثیر نبود.

از طرفی، به دنبال نگرانی‌ها از اینکه افزایش موارد ابتلا به کووید-19 در ایالات متحده و آسیا منجر به رشد اقتصادی کندتر خواهد شد و همچنین افزایش ارزش دلار، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا روز سه‌شنبه افت قابل توجهی را تجربه کرد.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر افت قیمت‌ها، می‌توان به تصمیم چین اشاره کرد. پس از آنکه چین اعلام کرد به منظور کاهش فشار بر پالایشگاه‌های داخلی، از ذخایر نفت خام استراتژیک خود به بازار عرضه می‌کند، هر دو قرارداد برنت و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا روز پنجشنبه بیش از یک درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح خود از تاریخ 26آگوست رسید.

تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی اظهار کردند: "در حالی که این فروش به احتمال زیاد بر واردات نفت خام چین در تابستان سال جاری تاثیر گذاشته، ما انتظار داریم کاهش ذخایر نفت خام چین روی خشکی در سال جاری بیشتر از این نشود و همچنین از سرگیری واردات بیشتر تا پایان سال جاری، با افزایش تقاضا به صورت فصلی را داشته باشیم."

لیو یونتائو، تحلیلگر Energy Aspects اذعان داشت که عرضه از این ذخایر در حالی انجام می‌شود که شرکت‌های بزرگ چینی مجبور به جایگزینی نفت‌ خریداری شده برای ماه‌های سپتامبر و اکتبر از شل در خلیج مکزیک ایالات متحده شدند.

همچنین، وزارت انرژی ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که به منظور مقابله با این وضعیت، برای دومین بار به میزان 1.5میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک به شرکت اکسون مبیل می‌دهد.

در سمت تقاضا، برخی از خطوط هوایی ایالات متحده، کلید بهبود وضعیت بازار سوخت جت، از آنجا که افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا روند از سر گرفتن سفرها را متوقف کرده، در خصوص کند شدن فروش بلیت‌ هشدار دادند.

عوامل حمایت‌کننده قیمت‌ها

اما از مهم‌ترین عوامل حمایت‌کننده قیمت‌ها، می‌توان به کاهش عرضه نفت از سوی آمریکا، در پی وقوع طوفان آیدا اشاره کرد. پس از گذشت حدود دو هفته از خسارات وارد شده به زیرساخت‌ها، تولیدکنندگان خلیج مکزیک ایالات متحده همچنان در حال تلاش برای شروع مجدد فعالیت خود هستند.

در اواسط هفته، آی‌ان‌جی با استناد به آخرین گزارش وزارت انرژی اذعان کرد که از 2میلیون بشکه در روز از ظرفیت تولید، 1میلیون بشکه در روز متوقف شده است. با این حال، پالایشگاه‌هایی که دوباره راه‌اندازی شده‌اند، بعید به نظر می‌رسد که اکنون مجددا با ظرفیت کامل کار کنند.

حدود سه چهارم، معادل 1.4میلیون بشکه در روز از تولید نفت فراساحلی آمریکا و 1میلیون بشکه در روز از ظرفیت پالایش همچنان متوقف شده است. این میزان تقریبا با مقدار تولید نیجریه، یکی از اعضای گروه اوپک پلاس، برابر است.

بازار تا کنون حدود ۱۷.۵میلیون بشکه نفت از دست داده است. لازم به ذکر است که چاه‌های فراساحلی این خلیج حدود ۱۷درصد از تولید ایالات متحده را تشکیل می‌دهد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه با اشاره به اینکه طوفان آیدا به احتمال زیاد باعث افت بیش از میزان پیش‌بینی شده تولید (۱۶۰هزار بشکه در روز) شود، اعلام کرد که انتظار می‌رود تولید نفت خام ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، ۲۰۰هزار بشکه در روز کاهش یابد و به ۱۱.۰۸میلیون بشکه در روز برسد.

از طرفی، شرکت رویال داچ شل، بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت در خلیج مکزیک، ارسال برخی از محموله‌های صادراتی خود را به دلیل خسارات ناشی از طوفان آیدا متوقف کرده است.

همچنین در اواسط هفته از آنجا که سرمایه‌گذاران بر این باور بودند که موجودی ذخایر آمریکا در هفته گذشته کاهش یافته، قیمت‌ها مورد حمایت قرار گرفتند. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط رویترز، تحلیلگران به طور متوسط انتظار داشتند که ذخایر نفت خام در هفته منتهی به 3سپتامبر، 3.8میلیون بشکه، ذخایر بنزین 3.6میلیون بشکه و میعانات 3میلیون بشکه کاهش یافته باشد.

در همین حال، داده‌های موسسه نفت آمریکا برای هفته منتهی به ۳سپتامبر نشان داد که کاهش ذخایر نفت خام کمتر، و افت ذخایر بنزین و میعانات بیشتر از حد انتظار بوده است. این آمار نشان داد که ذخایر بنزین ایالات متحده ۶.۴میلیون بشکه، و ذخایر نفت خام ۲.۹میلیون بشکه کاهش یافته است. همچنین بر اساس داده‌های موسسه نفت آمریکا، ذخایر میعانات ایالات متحده در هفته مشابه، ۳.۷میلیون بشکه افت کرده است.

ضمن اینکه روز چهارشنبه، از آنجا که معترضان در لیبی جلوی صادرات نفت به بنادر Es Sider و Ras Lanuf   را گرفتند، قیمت‌ها تا حدودی حمایت شد.

در آخرین روز معاملات هفته نیز بازارهای نفت و سهام پس از تماس تلفنی جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی خود، رونق گرفت. به گفته تحلیلگران، این تماس، امید به روابط دوستانه‌تر و تجارت جهانی بیشتر را افزایش داد.

بررسی قیمت نفت

در ساعات پایانی معاملات روز جمعه، معاملات آتی نفت خام برنت 1.47درصد معادل 2.3درصد افزایش یافت و به 72دلار و 92سنت در هر بشکه رسید. همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با 1.58دلار معادل 2.3درصد رشد، به قیمت 69دلار و 72سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

هر دو شاخص، رشد اندکی را برای هفته گذشته ثبت کردند. ارزش برنت در سال جاری با حمایت محدودیت عرضه از سوی اوپک پلاس و تا حدودی بهبود تقاضا پس از تاثیر بیماری همه‌گیر، 41درصد افزایش یافته است.

تتسو اموری، کارشناس بازار اظهار کرد: "برای اینکه وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به ۷۰دلار در هر بشکه برسد، ما به اخبار مثبت جدیدی همچون کاهش موارد ابتلا به ویروس کرونا یا افزایش تقاضای سوخت جت نیاز داریم."

لازم به ذکر است که در هفته آینده، تجدیدنظر اوپک پلاس و آژانس بین‌المللی انرژی در خصوص چشم‌انداز تقاضای نفت برای سال 2022، مورد توجه قرار خواهد گرفت. دو منبع اوپک پلاس اعلام کردند که این گروه احتمالا پیش‌بینی خود در این زمینه را روز دوشنبه کاهش خواهد داد.

با این وجود، از طرفی باید منتظر باشیم و ببینیم که بازیابی عملکرد پالایشگاه‌های آمریکا و تولید با ظرفیت کامل چه زمانی انجام خواهد شد.