۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

وضعیت ترکیبی بازار طلای سیاه / سنگینی سایه ترس از کاهش تقاضا بر قیمت‌ ها

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۴۵
کد خبر: 560028
وضعیت ترکیبی بازار طلای سیاه / سنگینی سایه ترس از کاهش تقاضا بر قیمت‌ ها

به دنبال کاهش قیمت نفت خام عربستان سعودی برای خریداران آسیایی، نگرانی از کاهش تقاضا باعث شد شاخص‌های نفتی امروز وضعیت پیچیده‌ای را تجربه کنند.

اقتصادآنلاین - مهسا نجاتی؛  از آنجا که برخی سرمایه‌گذاران پس از افت اخیر بازار به خرید روی آوردند، قیمت نفت روز سه‌شنبه در وضعیتی پیچیده قرار گرفته؛ در حالی که نگرانی‌های فزاینده پس از کاهش قیمت قابل توجه قراردادهای نفت خام برای آسیا بر احساسات بازار تاثیر گذاشت.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه نوامبر پس از تجربه ۳۹سنت افت در روز دوشنبه، امروز ۳۱سنت معادل ۰.۴درصد افزایش یافت و به ۷۲دلار و ۵۳سنت در هر بشکه رسید.

با این حال، معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای ماه اکتبر، با ۱۵سنت معادل ۰.۲درصد کاهش، به قیمت ۶۹دلار و ۱۴سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. این شاخص نفتی روز دوشنبه به دلیل تعطیلات روز کارگر، قیمت تسویه نداشت.

پس از آنکه شرکت نفت دولتی سعودی آرامکو به مشتریان خود اطلاع داد که قیمت رسمی ماه اکتبر برای انواع نفت خام فروخته شده به آسیا را حداقل ۱دلار در هر بشکه کاهش می‌دهد، تقاضا نیز افت کرد.

کاهش شدید قیمت‌ها، نشانه‌ای از اینکه مصرف در منطقه واردکننده برتر جهان سست است، در حالی اتفاق افتاد که قرنطینه در سراسر آسیا برای مقابله با نوع دلتای ویروس کرونا چشم‌انداز اقتصادی را تاریک کرده است.

همچنین بازارها با تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) برای افزایش تولید به میزان ۴۰۰هزار بشکه در روز بین ماه‌های آگوست و دسامبر مخالف هستند.

تتسو اموری، مدیرعامل شرکت Emori Fund Management اذعان داشت: "برنت به دنبال تنظیم موقعیت سرمایه‌گذاران اندکی بازگشت را تجربه کرد، اما به دلیل ضعف تقاضا در آسیا و ایالات متحده در بحبوحه شیوع مجدد بیماری همه‌گیر، احساسات بازار ضعیف باقی ماند."

وی افزود: "برای اینکه وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به ۷۰دلار در هر بشکه برسد، ما به اخبار مثبت جدیدی همچون کاهش موارد ابتلا به ویروس کرونا یا افزایش تقاضای سوخت جت نیاز داریم."

از آنجا که استخدام در بخش تفریحی و هتلداری در شرایطی که موارد ابتلا به کووید-۱۹ دوباره افزایش یافته متوقف شد و همچنین تقاضا در رستوران‌ها و هتل‌ها را کاهش داد، اقتصاد ایالات متحده در ماه آگوست، کمترین تعداد مشاغل را در طول هفت ماه اخیر ایجاد کرد.

توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر کارگزاری فوجیتومی اظهار کرد: "از آنجا که فصل رانندگی تابستانه ایالات متحده پس از تعطیلات پایان هفته روز کارگر رو به کاهش است، انتظار می‌رود قیمت‌ها برای رشد دچار چالش شوند."

 با این حال، نگرانی‌ها از اینکه عرضه ایالات متحده در پی وقوع طوفان آیدا محدود باقی مانده، تا حدودی از قیمت‎‌‌ها حمایت کرد.

پس از گذشت بیش از یک هفته از وقوع طوفان که به زیرساخت‌های اصلی صدمه زد، بیشتر از ۸۰درصد تولید در خلیج مکزیک همچنان متوقف باقی ماند.

از طرفی، از آنجا که پالایشگاه‌ها به دنبال تصویب سهمیه جدید واردات، خریدهای خود را از سر گرفتند، داده‌های گمرکی روز سه‌شنبه نشان داد که واردات روزانه نفت خام چین در ماه آگوست نسبت به ماه قبل ۸درصد افزایش یافته است.