۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

برق مصرفی استخراج بیت کوین بیشتر از فنلاند و دانمارک

۱۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۳۹
کد خبر: 559760
برق مصرفی استخراج بیت کوین بیشتر از فنلاند و دانمارک

بیت‌کوین که در حال حاضر برترین رمزارز جهان به شمار می‌رود، به دلیل مصرف بالای برق برای استخراج، همچنان به شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ رمزارزها به عنوان یکی از جذاب‌ترین و در عین حال گیج‌کننده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در جهان به شمار می‌رود. ارزش آنها مدام در حال نوسان است. طرفداران رمزارزها ادعا می‌کنند که این سکه‌ها جای ارزهای سنتی مانند دلار، روپیه و روبل را خواهند گرفت و از این رو جهان را تغییر خواهند داد.

اما با این حال در روند فعلی، برخی از رمزارزها مانند بیت‌کوین، یکی از محبوب‌ترین‌ها، میزان برق قابل توجهی مصرف می‌کند. فرآیند ایجاد بیت‌کوین برای خرج کردن یا مبادله مشتریان، سالانه حدود 91تراوات ساعت برق مصرف می‌کند که بیشتر از برق مصرفی فنلاند، با حدود 5.5میلیون جمعیت است. این میزان مصرف، که تقریبا نیم درصد از کل برق مصرفی جهان را تشکیل می‌دهد، تنها در طول پنج سال گذشته ده برابر شده است.

در روزهای اول بیت‌کوین، زمانی که محبوبیت و ارزش کمی داشت، هر فردی با یک کامپیوتر در خانه به راحتی می‌توانست آن را استخراج کند. اما امروزه برای این کار به دستگاه‌های فوق تخصصی، پول زیاد، فضای بزرگ و خنک‌کننده برای جلوگیری از داغ شدن سخت‌افزار در حین کار، نیاز است. به همین دلیل، استخراج در حال حاضر در مراکز داده بزرگ متعلق به شرکت‌ها یا گروه‌های افراد انجام می‌شود.

اگر برای استخراج بیت‌کوین بیشتر از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی بادی، خورشیدی یا آبی استفاده می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟ از آنجا که بیت‌کوین یک ارز غیرمتمرکز بوده و ماینرهای آن تا حد زیادی ناشناس هستند، به سختی می‌توان فهمید که برای استخراج این رمزارز چه اندازه انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌شود. 

در سطح جهانی، برآورد استفاده بیت‌کوین از انرژی‌های تجدیدپذیر از حدود 40 تا 75درصد متغیر است. اما به طور کلی، کارشناسان بر این باورند که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین برق استخراج بیت‌کوین بدین معنی است که این انرژی برای تامین برق خانه، کارخانه یا خودروی الکتریکی در دسترس نخواهد بود.

e3a96f65-42c6-4383-b134-2445a721a4cf