۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حداقل هزینه مسکن در تهران برای یک خانواده اجاره نشین / وام ودیعه قابلیت رهن کامل یک واحد مسکونی را ندارد

۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۵۴
کد خبر: 559136
حداقل هزینه مسکن در تهران برای یک خانواده اجاره نشین / وام ودیعه قابلیت رهن کامل یک واحد مسکونی را ندارد

بررسی هزینه مسکن در سبد هزینه های یک خانوار اجاره نشین نشان می دهد، در صورت گرفتن وام ودیعه مسکن ابلاغی دولت، یک خانوار ساکن تهران باید هر ماه به طور میانگین بیش از حداقل حقوق وزارت کار برای اجاره یک واحد مسکونی هزینه کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، ستاد مقابله با کرونا برای دومین سال، پرداخت وام ودیعه مسکن را به وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی ابلاغ کرد تا برای ساکنان تهران 70 میلیون تومان، ساکنان کلان شهرها 40 میلیون تومان و ساکنان سایر شهرها 25 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شود.

بررسی هزینه ودیعه و اجاره بهای یک واحد مسکونی در شهر تهران نشان می دهد با وام ودیعه 70 میلیون تومانی یک خانوار اجاره نشین باید به طور میانگین بیش از چهار میلیون تومان در ماه برای مسکن هزینه کند.

هرچند میزان اقساط وام ودیعه برای ساکنان شهر تهران از سوی بانک های عامل اعلام می شود و اقساط در هر بانک بر اساس زمان بازپرداخت متفاوت خواهد بود اما بر اساس اعلام برخی از بانک ها اقساط ماهانه وام ودیعه 70 میلیون تومانی در شهر تهران حدود 2 میلیون و 200 هزار تومان خواهد بود.

بنابراین یک خانواده اجاره نشین به محض گرفتن وام ودیعه مسکن، ماهانه 2 میلیون و 200 هزار تومان در سبد هزینه های ماهانه خود برای این بخش باید کنار بگذارد.

اما آیا این تمام هزینه ای است که فرد برای مسکن می پردازد؟

بررسی اقتصادآنلاین از آگهی های اجاره واحدهای مسکونی، نشان می دهد ارزان ترین واحدهای آگهی شده نیز دارای اجاره ماهانه بوده و واحدی با 70 میلیون تومان رهن کامل وجود ندارد. (لازم به ذکر است مبنا آگهی های درج شده در سایت هاست)

در مسیل باختر منطقه مجیدیه، یک واحد 57 متری 60 میلیون تومان ودیعه و 2 میلیون و 600 هزار تومان اجاره ماهانه آگهی شده است. اگر ودیعه را 70 میلیون تومان محاسبه کنیم ماهانه 2 میلیون و 300 هزار تومان اجاره این واحد مسکونی خواهد بود. بنابراین برای داشتن خانه ای در مجیدیه با 2 میلیون و 300 هزار تومان اجاره و 2 میلیون و 200 هزار تومان قسط تسهیلات در مجموع ماهانه چهار میلیون و 500 هزار تومان باید پرداخت شود.

1

در شهرک سینا منطقه خلیج فارس، برای یک واحد 47 متری 40 میلیون تومان ودیعه و 2 میلیون و 100 هزار تومان اجاره در نظر گرفته شده است. با تبدیل اجاره به رهن، این واحد 70 میلیون تومان ودیعه و یک میلیون و 200 هزار تومان اجاره خواهد داشت که با قسط 2 میلیون و 200 هزار تومانی وام ودیعه، هزینه ماهانه این واحد به سه میلیون و 400 هزار تومان خواهد رسید.

2

اجاره یک واحد آپارتمان 30 متری در خیابان هاشمی به این صورت اعلام شده است: ودیعه 15 میلیون تومان، اجاره ماهانه 2 میلیون و 500 هزار تومان. با تبدیل این مبلغ به رهن 70 میلیون تومانی، اجاره نشین باید ماهانه یک میلیون تومان اجاره دهد که با مبلغ قسط، هزینه پرداختی برای یک واحد مسکونی 30 متری به سه میلیون و 200 هزار تومان می رسد.

3

اجاره یک واحد 75 متری در خیابان آذربایجان تهران به این قرار است: ودیعه 50 میلیون تومان، اجاره ماهانه 6 میلیون تومان. در صورت افزایش ودیعه به 70 میلیون تومان، اجاره ماهانه به پنج میلیون و 400 هزار تومان کاهش خواهد یافت که این مبلغ اجاره به اضافه قسط 2 میلیون و 200 هزار تومانی وام ودیعه، هر ماه 7 میلیون و 600 هزار تومان برای یک خانوار خرج می تراشد.

4

یک واحد 45 متری در خیابان اسکندری نیز 50 میلیون تومان به همراه 3 میلیون تومان اجاره آگهی شده است. تبدیل این مبلغ به 70 میلیون تومان ودیعه و 2 میلیون و 400 هزار تومان اجاره، برای یک خانواده ای که این واحد 45 متری را انتخاب کند ماهانه چهار میلیون و 600 هزار تومان هزینه خواهد داشت.

5

به این ترتیب یک خانوار اجاره نشین در تهران هر ماه ناگزیر است مبلغی بیش از حداقل دستمزد اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تامین مسکن خود بپردازد.