۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

برلیانس h۳۲۰ سایپا؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت

۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۴۸
کد خبر: 559061
برلیانس h۳۲۰ سایپا؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت

برلیانس H320یک هاچبک جمع‌وجور چینی است که در سال ۹۴ توسط سایپا مهمان بازار ایران شد و با توجه به طراحی ظاهری شکیل‌تر نسبت به تولیدات داخلی و همچنین قیمت متعادل، موفق شد توجه اقشار متوسط و به خصوص کارمندی را نسبت به خود جلب کند و فروش قابل قبولی را رقم بزند. تولید این خودرو ابتدا از سوی سایپا کلید خورد و سپس توسط پارس خودرو ادامه یافت.

 اقتصادآنلاین - روزبه راد،   برلیانس  H320در کنار نمونه سدان خود یعنی اچ ۳۳۰ ، ابتدا به موتور ۱.۵ لیتری مجهز بودند که از لحاظ توان فنی نتوانست چندان درخشان و متقاعدکننده ظاهر شود. از همین رو طی سال ۹۶ محصولات خانواده  h300 برلیانس در ایران به پیشرانه قوی‌تر ۱.۶۵ لیتری مجهز شدند تا بتوانند حرف‌های بیشتری برای گفتن در برابر رقبای سنتی همرده خود در کشور داشته باشند.

پس از شروع تحریم‌ها تولید محصولات برلیانس در ایران به‌شدت محدود شد و طبق برخی شنیده‌ها، در حال حاضر تیراژ مونتاژ این مدل‌ها در سایپا بسیار پایین گزارش شده است. به هر صورت برلیانس  H320یکی از پرفروش‌ترین هاچبک‌های چینی در بازار ایران به شمار می‌رود و بهتر است که نگاه کاملی به مشخصات فنی برلیانس  h320، امکانات، قیمت و سایر ویژگی‌های اساسی این محصول سایپا داشته باشیم.

بررسی طراحی برلیانس  H320

2

 

از همان ابتدا که پای محصولات سری  H300 برلیانس به بازار ایران باز شد، شایعاتی احتمالا تبلیغاتی پیرامون همکاری برلیانس با کمپانی بی ام و بر سر زبان‌ها افتاد تا این خودرو‌ چینی بتواند تحت لوای نام خودروساز بزرگ آلمانی، زودتر از موعد جای خود را در دل مشتریان ایرانی باز کند و محصولاتش به عنوان خودروهایی نسبتا باکیفیت و خوش‌ساخت به مشتریان ایرانی معرفی شوند.

به هر حال گرچه از لحاظ کیفیت این مقایسه محلی از اعراب ندارد، اما در بحث طراحی ظاهری می‌توان تشابهاتی بین برلیانس H300  با بی ام و سری ۳ نسل قدیم پیدا کرد. برلیانس h300 از لحاظ ظاهری نسبت به اصلی‌ترین حریفان خود در بازار کشور یک سر و گردن بالاتر بود؛ چرا که دایره رقبای آن محدود به رنو ساندرو و سدان‌های همچون پژو پارس، تندر ۹۰، سمند سورن و... می‌شد که ظاهر آنها بسیار قدیمی و ساده جلوه کرده و زرق‌وبرق خاصی در شمایل بدنه این خودروها وجود نداشت.

طراحان برلیانس  H320با الگوبرداری از محصولات بی ام و توانسته‌اند یک هاچبک نسبتا زیبا، ورزیده با ظاهری نسبتا مجلل‌تر از تولیدات داخلی را ارائه دهند و به همین واسطه نیز موفق شدند توجهات مشتریان ایرانی را که نسبت به محصولات قدیمی تولید داخل دل‌زده و خسته شده بودند، به سوی محصول خود جلب کنند.

2

از لحاظ طراحی داخلی هم باید گفت که گرچه المان پیچیده و چندان مدرنی درون کابین این خودرو به چشم نمی‌خورد اما بازهم در مقایسه با تولیدات داخلی، نمای کابین این محصول تا حدودی زیباتر جلوه می‌کند و می‌تواند به عنوان یک آلترناتیو جذاب برای محصولاتی همچون ساندرو، تندر ۹۰ ، پژو پارس و ... در نظر گرفته شود.

پلاستیک خشک ماده تشکیل‌دهنده اصلی داشبورد و رودری‌ها بوده و از لحاظ سطح کیفی چندان مرغوب به شمار نمی‌رود. فضای سر و شانه‌ها در ردیف عقب کفایت‌کننده به نظر می‌رسد اما فضای پا برای افراد بلندقد محدودیت‌هایی ایجاد خواهد کرد. درون صندوق عقب این خودرو نیز می‌توان فضایی معادل ۳۵۶ لیتر را تحت اختیار خود داشت و از آن برای جا دادن لوازم استفاده کرد؛ این میزان گنجایش نسبت به خودروهای هاچبک موجود در بازار تقریبا وسیع‌تر است.

3

مشخصات فنی برلیانس H320

همان‌طور که اشاره شد سری اچ ۳۰۰ برلیانس با دو نوع موتور به بازار ما راه پیدا کرد؛ اولین نمونه از نوع ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور ۱۳8 نیوتن متر است که نیروی حاصل از آن به وسیله گیربکس ۵ دنده دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو می‌رسد. شتاب صفر تا صد برلیانس H320 با موتور ۱.۵ لیتری حدود ۱۳ ثانیه در نمونه دنده‌ای و معادل ۱۴.۵ ثانیه در مدل اتوماتیک برآورد شده است. حداکثر سرعت و میانگین مصرف سوخت برلیانس اچ320 یک و نیم لتیری نیز به ترتیب حدود ۱۷۰ کیلومتر و ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

همان‌طور که متوجه شدید، توان فنی این پیشرانه چندان مهیج نیست و انتقاداتی را به برلیانس  H300وارد می‌آورد. درنتیجه موتور ۱.۶۵ لیتری با توان ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۵۴ نیوتن متر برای مدل‌های سدان و هاچبک برلیانس اچ300 در نظر گرفته شد و گیربکس‌های دنده ای و اتوماتیک آن نیز تحت به روزرسانی قرار گرفت؛ بدین ترتیب عملکرد فنی این خودروها تا حدودی اصلاح و ارتقا داده شد.

شتاب صفر تا صد برلیانس h320 دنده‌ ای مجهز به موتور ۱.۶۵ لیتری حدودا معادل 12.1 ثانیه بوده و این رقم برای مدل اتوماتیک یک ثانیه بیشتر ارزیابی می‌شود. حداکثر سرعت این خودروها همچنان ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است و میانگین مصرف سوخت مدل دنده ای و اتوماتیک نیز به ترتیب ۶.۳ و ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

با این حساب توان فنی نمونه‌های ۱.۶۵ لیتری برلیانس h320 کاملا جوابگوی مصارف روزمره و رانندگی‌های عادی شهری و بین شهری خواهد بود؛ اما مسلما نمی‌توان انتظار عملکرد اسپرت و تماما مهیج را از این محصول خانوادگی داشت.

امکانات برلیانس  H320

برلیانس  h320 در قیاس با محصولات روز امکانات و آپشن‌های شاخصی ندارد اما با این حال در نسخه در مدل ۱.۶۵ لیتری اتوماتیک این خودرو تجهیزات رفاهی مناسبی مثل: استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، نمایشگر ۷ اینچی، نویگیشن، دوربین عقب، سانروف، دو کیسه هوا، ۶ عدد اسپیکر، سیستم صوتی، بلوتوث، usb  و سنسور دنده عقب حضور دارد. بنابراین از لحاظ آپشن رفاهی، اچ۳۲۰ به عنوان یک محصول اقتصادی عرضه شده از سوی سایپا، تقریبا در حد انتظار ظاهر شده و می‌تواند تا حدودی رفاه کاربران را بالا ببرد.

4

قیمت و رقبا

قیمت برلیانس h320 اتوماتیک ۱.۶۵ لیتری صفر کیلومتر در بازار آزاد شهریور ۱۴۰۰ حدود 410 میلیون تومان و قیمت نمونه دنده‌ای آن با مدل ۹۹ نیز به طور میانگین حوالی 335 میلیون تومان ارزیابی می‌شود. شاخص‌ترین رقبای این خودرو نیز محصولاتی مثل رنو‌ ساندرو، پژو۲۰۷، پژو۲۰۶ اتومات و حتی بعضی سدان‌های هم قیمت مثل پژو پارس اتومات، تندر پلاس و دنا پلاس اشاره کرد.

5

مزایا و معایب برلیانس ۳۲۰

از جمله برتری‌های این هاچبک چینی می‌توان به بهبود توان فنی نسخه ۱.۶۵ لیتری، عملکرد مناسب‌تر جعبه دنده اتوماتیک بهبودیافته نسبت به گیربکس خانواده پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ ، مصرف سوخت متعادل، طراحی ظاهری نسبتا شکیل، کیفیت سواری متقاعدکننده و تجهیز پیشرانه به سامانه زنجیر تایم اشاره کرد. از سوی دیگر توان فنی محدود و فقدان امکانات مناسب نسخه دنده ای به علاوه ایراداتی که می‌توان به کیفیت ساخت این خودرو وارد دانست نیز در زمره انتقادات وارده بر برلیانس  h320 دسته‌بندی می‌شوند.