۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد قیمت نفت در آستانه نشست اوپک پلاس / احتمال کاهش ذخایر نفت آمریکا از قیمت‌ ها حمایت کرد

۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۳۰
کد خبر: 558347
رشد قیمت نفت در آستانه نشست اوپک پلاس / احتمال کاهش ذخایر نفت آمریکا از قیمت‌ ها حمایت کرد

از آنجا که انتظار می‌رود موجودی نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته کاهش یافته، قیمت نفت روز چهارشنبه افزایش یافت.

اقتصادآنلاین - مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، قیمت نفت پس از انتشار گزارش صنعتی ایالات متحده که نشان داد ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته بیش از حد انتظار کاهش یافته، رشد کرد و تا حدودی توانست ضرر یک شبه خود را که ناشی از تاثیر طوفان آیدا بر پالایشگاه‌های آمریکا بود، جبران کند.

قیمت‌ها پیش از نشست اوپک پلاس افزایش یافت. انتظار می‌رود سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن به برنامه خود مبنی بر افزایش ۴۰۰هزار بشکه در روز تا ماه دسامبر پایبند باشند.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه نوامبر، ۴۹سنت معادل ۰.۷درصد افزایش یافت و به ۷۲دلار و ۱۲سنت در هر بشکه رسید. در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای ماه اکتبر، با ۵۰سنت معادل ۰.۷درصد رشد، به قیمت ۶۹دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

آوتار ساندو، تحلیلگر ارشد کامودیتی در فیلیپس فیوچرز اذعان داشت: "گزارش روز سه‌شنبه از سوی موسسه نفت آمریکا که نشان داد ذخایر نفت خام ایالات متحده بیش از حد انتظار کاهش یافته، موجب حمایت از قیمت‌ها شد."

به گفته دو منبع بازار، به نقل از آمار موسسه نفت آمریکا، ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته منتهی به ۲۷آگوست، ۴میلیون بشکه کاهش یافته است.

پیش از گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی که امروز منتشر می‌شود، تحلیلگران انتظار دارند که ذخایر نفت خام ۳.۱میلیون بشکه کاهش پیدا کرده باشد.

تحلیلگران اظهار کردند، با این حال، از آنجا که تولید نفت و گاز دریایی در خلیج مکزیک به‌تدریج در حال بازیابی است، اما به نظر می‌رسد مدت زمان بیشتری طول بکشد که فعالیت پالایشگاه‌ها به حالت عادی بازگردد، انتظار می‌رود قیمت نفت خام ایالات متحده همچنان تحت فشار باشد.

وزارت انرژی ایالات متحده تخمین زده که در مجموع ۲.۳میلیون بشکه در روز از ظرفیت پالایش، یا ۱۳درصد از ظرفیت ایالات متحده در لوئیزیانا به دلیل طوفان آیدا متوقف شده است. در همین حال، ۹۴درصد از تولید نفت و گاز طبیعی در سمت آمریکا از خلیج مکزیک، در حالت تعلیق باقی مانده است.

به احتمال زیاد، قطعی برق سرعت بازگشایی نیروگاه‌ها را کند می‌کند، اما پالایشگاه باتون روژ با ظرفیت تولید ۵۲۰هزار بشکه در روز، که متعلق به اکسون مبیل است، روز سه‌شنبه در حال آماده شدن برای فعالیت مجدد بود.

یکی از تحلیلگران بازار خاطرنشان کرد: "این خطر وجود دارد که خسارت ناشی از کاهش تقاضای پالایشگاه آمریکا بیشتر و طولانی‌تر از خسارت عرضه نفت خام باشد و این موضوع می‌تواند قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا را تحت فشار قرار دهد."

منابع اوپک پلاس گفتند که به رغم بازگشت سریع تولید نفت خام آمریکا، اعضای این سازمان انتظار دارد بازار حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱ با کسری مواجه باشد.

تحلیلگران ANZ در یادداشتی اظهار کردند: "این موضوع می‌تواند موجب تسلی خاطر این گروه می‌شود که به برنامه افزایش ۴۰۰هزار بشکه در روز خود ادامه دهند."