۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

هزینه اقتصادی جهانی تاخیر در واکسیناسیون چقدر خواهد بود؟ / بیشترین ضرر در آسیا

۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۲۲
کد خبر: 558100
هزینه اقتصادی جهانی تاخیر در واکسیناسیون چقدر خواهد بود؟ / بیشترین ضرر در آسیا

بررسی‌های ارائه شده حاکی از آن است که با توجه به تاخیر در روند واکسیناسیون جهانی، میزان ضرر اقتصادی بین سال‌های 2022 تا 2025 به 2.3تریلیون دلار خواهد رسید.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛  بر اساس گزارش ارائه شده توسط واحد اطلاعات اکونومیست، هزینه روند آهسته واکسیناسیون بین سال‌های 2022 تا 2025، تا 2.3تریلیون دلار خواهد بود. این مبلغ برای کشورهایی محاسبه شده که انتظار نمی‌رود تا اواسط سال 2022 حداقل 60درصد از جمعیت خود را واکسینه کنند.

در این بررسی، بیشترین سهم پول از دست رفته به تولید ناخالص داخلی کشورهای آسیایی نسبت داده شده که انتظار می‌رود تقریبا سه چهارم از کل ضرر ذکر شده را متحمل شوند. سهم مناطق دیگر به میزان قابل توجهی کمتر بوده است، در حالی که اروپای غربی و آمریکای شمالی شامل این این لیست نشده‌اند. 

انتظار می‌رود واکسیناسیون تعداد انگشت‌شماری از کشورهای آمریکای لاتین، به عنوان مثال بولیوی، گواتمالا و پاراگوئه، تا بعد از اواسط سال 2022 به طول بینجامد و سهم ضرر تولید ناخالص داخلی این منطقه را به 3درصد برساند. 

زمان‌بندی واکسیناسیون آفریقا و خاورمیانه نیز به طور جدی عقب افتاده، اما به دلیل ضعف اقتصادی قاره آفریقا از قبل، انتظار می‌رود تنها ضرر 19درصدی در تولید ناخالص داخلی را تجربه کند. این امر باعث می‌شود قاره آسیا، جایی که روند آهسته واکسیناسیون بر کشور توسعه‌یافته‌ای مثل ژاپن و بازارهای نوظهور هند و اندونزی، و مناطق وسیعی از جنوب شرقی آسیای مرکزی تاثیر می‌گذارد، بیشترین آسیب را متحمل شود.

به گفته واحد اطلاعات اکونومیست، دلیل تاخیر در واکسیناسیون ناشی از کمبود مواد اولیه و ظرفیت تولید، زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی نامناسب، امتناع از تزریق واکسن و همچنین محدودیت‌های مالی است. بنابراین، جای تعجب نیست که دو سوم ضرر تولید ناخالص داخلی بین سال‌های 2022 تا 2025 به کشورهای در حال توسعه تعلق خواهد گرفت.

در نمودار ارائه شده، سهم پیش‌بینی ضرر تولید ناخالص داخلی جهانی ناشی از تاخیر در واکسیناسیون، بین سال‌های 2022 تا 2025 را مشاهده می‌کنید؛

078c8e81-f342-4293-b8c2-52b71109c61e