۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

طلا روند نزولی در پیش گرفت / عقب نشینی فلزات گرانبها تحت تاثیر بازارهای خارجی

۲۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۰۱
کد خبر: 554726
طلا روند نزولی در پیش گرفت / عقب نشینی فلزات گرانبها تحت تاثیر بازارهای خارجی

قیمت طلا در معاملات روز گذشته ایالات متحده روند نزولی در پیش گرفت، اگرچه طی روزهای اخیر روند صعودی قابل توجهی در بازار طلا مشاهده شده بود.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛   در معاملات روز گذشته طلا و نقره تحت تاثیر بازارهای بیرونی که شاخص دلار آمریکا را تقویت کرد و به بالاترین سطح چهار ماه و نیم گذشته رسید، عقب نشینی کردند. همزمان کاهش قیمت نفت خام هم بر بازار فلزات گرانبها تاثیرگذار بود. بر این اساس روز گذشته طلای آتی اکتبر با ۲.۸۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۸۲.۹۰ دلار در هر اونس و نقره آتی سپتامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۹۹ دلار کاهش به قیمت ۲۳.۴۶ دلار در هر اونس معامله شد.

سیاست‌های پولی فدرال رزرو و احتمال کاهش خرید اوراق بهادار توسط بانک مرکزی از جمله عوامل تاثیرگذار بر بازارهای روز گذشته بود. صورت جلسه آخرین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC در ماه جولای روز گذشته منتشر شد که در آن نشانه‌های واضحی از تغییر پیش از موعد سیاست‌های پولی فدرال رزرو مشاهده می‌شود. بسیاری از ناظران بازارها معتقدند که فدرال رزرو از اوایل پاییز امسال کاهش خرید اوراق را آغاز می‌کند. در سمپوزیوم سالانه فدرال رزرو که هفته آینده برگزار می‌شود، احتمالا در مورد سیاست‌های پولی و زمان انجام اقدامات بعدی توضیحاتی ارائه خواهد شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند ترکیبی داشتند، بازارهای آسیایی همچنان روند کاهشی و بازارهای اروپایی روند باثبات خود را ادامه دادند. در ایالات متحده آمریکا هم هر سه شاخص اصلی روند کاهشی قابل توجهی به ثبت رساندند. در روزهای میانی هفته به نظر می‌رسد نگرش ریسک گریزی سرمایه‌گذاران افزایش یافته است. افزایش فزاینده موارد ابتلا به کرونای دلتا مسئله‌ای است که سرمایه‌گذاران در بازارها موشکافانه زیر نظر دارند. کاهش شاخص خرده فروشی ایالات متحده که بیش از سطح انتظارات بوده است به نظر می‌رسد ناشی از شیوع کرونای دلتا در این کشور و سایر اقتصادهای بزرگ جهان باشد.

بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز در محدوده ۱.۲۶ درصدی معامله شد.

1

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلا همچنان از مزیت فنی اندکی در کوتاه مدت برخوردار است اما برای حفظ روند صعودی نیاز است تا قیمت‌ها بار دیگر تقویت شود. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح حمایتی ۱۷۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۹۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است این در حالی است که سطح پشتیبانی نخست در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۶۹.۸۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۷۶۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

2

(روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره سپتامبر از مزیت کلی فنی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح پشتیبانی و کمترین قیمت معاملات ماه آگوست یعنی ۲۲.۲۹۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۴ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۴.۳۸ دلار در هر اونس است همچنین سطح پشتیبانی نخست نقره در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۳.۲۶۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۲۳ دلار در هر اونس است.