۰ نفر

فوت و فن های پخت برنج برای کدبانوها

۲۱ مهر ۱۴۰۱، ۰:۴۶
کد خبر: 673690
فوت و فن های پخت برنج برای کدبانوها

برنج قوت غالب ما ایرانی‌هاست که محبوبیت زیادی دارد و می‌توان گفت جزئی جدانشدنی از سفره ماست. در این مطلب با آموزش فوت و فن‌های پخت برنج آبکش و کته همراه ما باشید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، در این مطلب با آموزش فوت و فن‌های پخت برنج آبکش و کته همراه ما باشید.

برنج یکی از مهم‌ترین غذا‌های ایرانی است که به طور معمول در برنامه غذایی ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد و از محبوبیت زیادی برخودار است. برنج به دو صورت آبکش و کته تهیه می‌شود که هرکدام خواص مربوط به خود را داراست. برای اینکه برنج آبکش قد کشیده و نرم باشد و یا برنج کته شفته نشود، دانستن یک سری نکات و فوت و فن‌ها ضروری است؛ بنابراین در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا فوت و فن‌های پخت برنج را همراه با نکات مهم و طلایی درباره پخت برنج با شما کاربران گرامی به اشتراک بگذاریم.

نکات مهم برای پخت برنج

۱ ـ حتما برنج را بعد از پاک کردن با آب ولرم بشویید. توجه داشته باشید که باید آنقدر برنج را بشویید تا رنگ آب شفاف شود. در حین شستشو از چنگ زدن برنج خودداری کنید؛ زیرا باعث خرد شدن برنج می‌شود.

۲ ـ برنج باید حدودا ۴ ساعت خیس بخورد. البته این مدت زمان در مورد برنج نو که تازه از شالیزار آمده است و آن را خریداری کرده‌اید، کمتر است. برنج نو را بهتر است نیم ساعت بیشتر خیس نکنید. بعد از خیس کردن برنج با آب ولرم حتما به آن نمک اضافه کنید. اگر قرار است برنج را آبکش کنید، نمک بیشتری بریزید و اگر برنج شما کته است، خیلی کم نمک اضافه کنید.


در این زمینه بیشتر بخوانید؛

چجوری یه ته دیگ خوشمزه بپزیم؟

فایده خوردن آب استخوان برای بدن چیه؟


۳ ـ برای آبکش کردن برنج بهتر است دو سوم قابلمه را پر از آب کنید. وقتی آب جوش آمد، حتما آب برنج را خالی کنید و بعد برنج را داخل قابلمه بریزید. وقتی برنج جوشید، یک دانه برنج را بین دو انگشت خود له کنید و اگر نرم شده بود، بلافاصله آبکش کنید. اگر می‌خواهید برنج شما بیشتر قد بکشد، یک لیوان آب یخ داخل قالبمه برنج بریزید و سی ثانیه بعد برنج را آبکش کنید. بعد از آبکش کردن حتما روی برنج کمی آب ولرم بریزید تا نمک اضافه آن گرفته شود.

۴ ـ بعد از اینکه ته دیگ مورد نظرتان را کف قابلمه گذاشتید، برنج را طوری داخل قابلمه بریزید که مانند قله کوه بالا بیاید و به دیواره‌های قابلمه نچسبد. حالا مقداری روغن یا کره را به دو سوم لیوان آب جوش اضافه کنید و دورتادور برنج بریزید.

۵ ـ در این مرحله با قاشق چند سوراخ رو و اطراف برنج ایجاد کنید و بعد درب قابلمه را ببندید و حرارت اجاق گاز را زیاد کنید تا دم برنج بالا بیاید؛ سپس حرارت را کم کنید و روی درب قابلمه دمکنی بگذارید. حدودا یک ساعت زمان لازم است تا برنج دم بکشد.

۶ ـ برای پخت برنج به شیوه کته ابتدا آب برنج را خالی کنید و آن را داخل قابلمه بریزید و کمی آب اضافه کنید، به اندازه‌ای که یک بند انشگت روی برنج را آب گرفته باشد. دو قاشق روغن و کمی نمک اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا برنج جوش بیاید. درب قابلمه را در این مرحله نگذارید تا آب برنج کم کم کشیده شود؛ سپس با قاشق آرام برنج را هم بزنید و درب قابلمه را بگذراید. حرارت را کم کنید و اجازه بدهید برنج به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد.

فوت و فن پخت برنج

برنج

برنج ته گرفته

اگر برنج شما ته گرفت یا ته دیگش سوخت، برای اینکه کل برنج بوی سوختگی نگیرد، بلافاصله چند تکه نان روی برنج بگذارید و درب قابلمه را ببندید.

برنج کم نمک

اگر بعد از پخت و دم کشیدن برنج متوجه شدید که برنج کم نمک شده است، کمی نمک را داخل آب ولرم حل کنید و روی برنج بریزید.

برنج سفید

اگر دوست دارید که برنج شما بعد از پخت سفید باشد، هنگام جوشیدن برنج با آب یک قاشق آبلیمو یا آب نارنج به آن اضافه کنید.

میزان آب قابلمه

توجه داشته باشید که میزان آبی که باید برای جوشاندن برنج داخل قابلمه بریزید، به ازای هر یک لیوان برنج یک و نیم لیوان آب است.

ظرف مناسب

برای دم کردن برنج حتما به اندازه قابلمه و میزان برنج توجه کنید. اگر قابلمه شما نسبت به میزان برنج خیلی کوچک باشد، برنج جای کافی برای دم کشیدن ندارد؛ درنتیجه شل و لهیده خواهد شد.

پلوی مخلوط

برای تهیه پلو‌های مخلوط مانند لوبیا پلو، عدس پلو، کلم پلو... توجه داشته باشید که برنج را بعد از جوشاندن کمی کال‌تر از حد معمول بردارید. این کار باعث می‌شود که برنج بعد از ترکیب با مایه پلو و دم کشیدن دانه دانه بماند و شفته نشود.