۰ نفر

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی:

پروژه‌های آبرسانی خوش حساب‌ و نفتی‌ها بدحساب هستند

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۰۳
کد خبر: 841490
پروژه‌های آبرسانی خوش حساب‌ و نفتی‌ها بدحساب هستند

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اعلام کرد: پروژه‌های آبرسانی مطالبات خود به صندوق توسعه ملی را به طور مرتب پرداخت کرده و نفتی‌ها بیشترین بدهی را به صندوق توسعه ملی دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در چهارمین همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی «نقش صندوق توسعه ملی در اجرای برنامه هفتم توسعه» که امروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، به تشریح عملکرد صندوق در داخل کشور پرداخت.

وی با توضیح فلسفه وجودی صندوق توسعه ملی، یکی از مشکلات یک دهه گذشته این مجموعه را عدم درک درست ماموریت‌های این صندوق اعلام کرد.

غضنفری گفت: صندوق‌های تثبیتی، توسعه‌ای و صیانتی سه دسته صندوق موجود در دنیا هستند. صندوق توسعه ملی طبق این تعریف صندوق صیانتی یا توسعه‌ای است و منابعش باید به سرمایه‌های زاینده اقتصادی تبدیل شود. هر تصمیمی به این هدف منتهی نشود، این تصمیم خطا است.

وی ادامه داد: نظام حکمرانی صندوق یک نظام ویژه است. ما در مفهوم‌سازی این مسئله برای برخی افراد که نامه می‌دهند و خارج از این نظام حکمرانی چیزهای را به صندوق دیکته می‌کنند، مشکل داریم.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی توضیح داد: با توجه به شرح وظایف این صندوق، با استفاده از هیات امنای خود می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم و نرخ سهم مشارکت را در بیاوریم.

پشتیبانی از ۳۶۰ طرح

غضفنری درباره عملکرد صندوق توضیح داد: صندوق توسعه ملی موفق شده است در فضای ارزی به صورت عاملیت ارزی و سپرده‌گذاری ارزی از ۳۶۰ طرح ارزی پشتیبانی کند و ۳۶ میلیارد دلار را در این مسیر به صورت تسهیلات و یا سپرده‌گذاری در اختیار متقضایان قرار دهد.

وی افزود: ۱۰ درصد از منابع صندوق در یکی از قوانین مجلس باید به ریال تبدیل می‌شد، بنابراین صندوق اندکی هم ریال دارد که طرح‌های خرد بسیاری از منابع ریالی صندوق بهره گرفته‌اند.

غضنفری تاکید کرد: ما منابع ریالی را مستقیم در اختیار افراد قرار نمی‌دهیم. منابع را به بانک‌ها می‌دهیم و آنها تصمیم می‌گیرند که این منابع چگونه توزیع شود. صندوق تثبیت بازار سرمایه هم به ما محول شده است تا در مواقع لزوم، به بازار سرمایه ورود کنیم.

وی گفت: در دولت سیزدهم ۲۶.۸ میلیارد دلار عملکرد صندوق برای عملیات مختلف بوده است که برای آن تصمیم‌گیری شده است. وام گیرنده اصلی صندوق توسعه دولت است.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی بیان کرد: ۲۰.۷ میلیارد دلار تسهیلات به دولت داده شده است. دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طرح ملی مسکن و پرداخت بابت تکمیل ۷۵ طرح نیمه تمام به مبلغ ۲.۶ میلیارد دلار انجام شده است. ۰.۷۵ میلیارد دلار منابع مسدود شده نزد بانک مرکزی برای ۶ طرح است و ۰.۷۵ میلیارد دلار سپرده‌گذاری ارزی نزد بانک عامل برای پنج طرح داریم.

وی گفت: نفت و گاز سهم بیشتری از این تسهیلات را در بر گرفته است. بعد از پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها رتبه دوم دریافت تسهیلات را دارند. جمع صنایع ۷.۱ میلیارد دلار از ۳۶.۵ میلیارد دلار تسهیلات توزیعی را به خود تخصیص داده‌اند.

غضنفری افزود: طرح‌های موفقی با این تسهیلات راه‌اندازی شده و اشتغال آفرینی و ارزآوری به همراه داشته است اما ۴۸ درصد عدم کارآمدی در منابع صندوق داریم.

اخذ بیشترین مطالبات در دولت سیزدهم

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی توضیح داد: بیشترین مطالبات در دولت سیزدهم اخذ شده است. ۴.۴ میلیارد دلار در دولت سیزدهم از محل عاملیت و سود سپرده اخذ شده است.

وی یکی از بزرگترین بدهکاران صندوق توسعه ملی را شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد و افزود: نیروگاه‌ها که مرتبا به ما تذکر می‌دهند چرا پول نمی‌دهید و موفق نشدیم از صندوق پول بگیریم، مطالبات ما را پرداخت نکرده‌اند.

غضنفری اضافه کرد: دو بخشی که انتظار می‌رود تحول اقتصادی ایجاد کنند، در بازپرداخت صندوق موفق نبوده‌اند. سایر طرح‌های صنعتی خیلی به ما بدهکار نیستند.

وی ادامه داد: ۰.۱۲ میلیارد دلار از وصول مطالبات از طریق تهاتر انجام شده است و ۸.۱۸ درصد هم نقدی پرداخت شده است. در قالب تهاتر ۳۳ درصد از سهام بانک سینا را در اختیار گرفتیم. بانک سینا قراراست یک بانک مدرن درخاورمیان بسازد و تحول بزرگی رخ خواهد داد.

۹ میلیارد دلار طرح امضا می‌کنیم

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی از امضای ۹ میلیارد دلار طرح در مراسم امروز خبر داد و گفت: دو طرح آبرسانی از دریای عمان به سیستان و بلوچستان و خراسان‌های جنوبی و رضوی و طرح دوم از خلیج فارس به استان‌های فارس و اصفهان را خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: یکی از بهترین مشتریان در بازپرداخت تسهیلات ارزی پروژه‌های آبرسانی هستند. این پروژه‌ه‌ها بهتر از پتروشیمی‌ها و نفتی‌ها پول ما را پس داده‌اند. ما کشور نیم خشکی هستیم و به تامین آب از دریا نیاز داریم.

غضنفری افزود: سه طرح پی دی اچ امضا می‌شود که طرح‌های خوبی هستند و سود خوبی به صندوق می‌رسانند. چند پروژه بالادست نفت هم امضا می‌شود.

وی گفت: همه این پرداخت‌ها از جنس تسهیلات نیست و برخی از آنها در دلش مشارکت دارد. صندوق در پروژه‌های نفت و پتروشیمی مشارکت کرده است. ما قرار نیست جای بخش خصوصی را بگیریم، فقط اندکی به فرآیند سرمایه‌گذاری نزدیک می‌شویم.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی توضیح داد: غیر از طرح‌هایی که امروز اینجا امضا می‌شود، ۴.۷ میلیارد دلار طرح دست بانک‌ها وجود دارد که در حال بررسی طرح‌ها هستند. این طرح‌ها در حوزه برق تجدیدپذیر است.

وی افزود: برق تجدیدپذیر انقلاب بزرگی در تولید انرژی و حفظ محیط زیست ایفا می‌کند. صندوق مثل سایر حوزه‌ها در کمک به اجرای این طرح‌ها پیشتاز است. در این حوزه بر خلاف برق حرارتی که مسایل اجتماعی را مد نظر قرار داده است، مباحث اقتصادی مهم است.

غضنفری اضافه کرد: تجدیدپذیرها پول صندوق را پس می‌دهند. پنج میلیارد دلار در حوزه تجدیدپذیر تسهیلات خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه تسهیلات‌دهی در صندوق توسعه ملی ادامه دارد، شرط ارائه تسهیلات به طرح‌های جدید را سوددهی مناسب و ریسک کم معرفی کرد.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی یادآور شد: با اینکه در روی کاغذ بانک‌ها ریسک سرمایه‌گذاری صندوق را تقبل می‌کنند اما منابع صندوق را باز پس نمی‌دهند و اعلام می‌کنند که منابع کافی در اختیار ندارند.

وی تاکید کرد: صندوق موظف است از منابع مالی خود حفاظت کند. چرا می‌خواهید صندوق توسعه ملی را به سرنوشت حساب ذخیره ارزی تبدیل کنید و آن را تعطیل کنید. اگر بخواهید صندوق باقی بماند، باید با یک مدل اقتصادی باقی بماند. بدون مدل اقتصادی چیزی از صندوق باقی نمی‌ماند.

غضنفری در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: ما به دنبال بنگاه‌داری نیستیم. مشارکت صندوق در طرح‌ها نوعی سرمایه‌گذاری غیر مداخله‌ای است و در بنگاه دخالت نمی‌کنیم. هدف ما از این مشارکت کاهش ریسک صندوق است. ما بعد از شکل‌دهی بنگاه به کمک منابع مالی خود، از آن شرکت خارج می‌شویم. قبلا که فقط وام می‌دادیم، شاخص عدم پرداختمان بالا بود و می‌خواهیم این شاخص را اصلاح کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha