۰ نفر

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد:

کم برآوردی یارانه نان در کار نیست/ در صورت نیاز گندم وارد می‌کنیم

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۳۲
کد خبر: 840808
کم برآوردی یارانه نان در کار نیست/ در صورت نیاز گندم وارد می‌کنیم

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران با تکذیب کم برآوردی یارانه نان گفت: پس از برآورد خرید تضمینی، در صورت نیاز واردات انجام خواهد شد.

اقتصاد آنلاین- لیلا مرگن: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد که در بودجه ۱۴۰۳ در بخش یارانه نان با کم برآوردی مواجه هستیم. بر اساس این گزارش اعتبار یارانه نان در تبصره هدفمندی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به رقم عملکرد سال ۱۴۰۲، حدود ۹ هزار میلیارد تومان کمتر است. در قانون بودجه سال گذشته یارانه پیش‌بینی شده برای نان ۵۶ هزار میلیارد تومان بود؛ اما دولت در این سال حدود ۱۵۹ هزار میلیارد تومان برای یارانه نان پرداخت کرد. امسال هم برای این بخش ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که نشان می‌دهد با کسری منابع در خرید تضمینی گندم مواجه هستیم؛ ضمن آنکه به گفته گندم‌کاران خوزستانی با وجود آنکه خرید تضمینی گندم در این استان آغاز شده است اما هنوز مشخص نیست پول کشاورزان چه زمانی پرداخت خواهد شد.

تمام این آمارها در شرایطی است که مرتضی سعادتی‌کیا، مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین مسئله کم برآوردی در یارانه نان و کمبود منابع مالی در حوزه خرید تضمینی گندم را رد کرد.

وی گفت: سازمان برنامه و بودجه مکلف شده است تا اعتبار مورد نیاز برای خرید گندم را حداکثر در ۶ ماهه اول سال جاری همزمان با خرید تضمینی گندم تخصیص و پرداخت کند.

سعادتی کیا ادامه داد: در صورت تحقق این مهم کمبودی در پرداخت مطالبات گندم کاران وجود نخواهد داشت. عملکرد دولت در سنوات گذشته نیز بیانگر تامین وجوه گندم کشاورزان در هر شرایط است؛ لذا ادعای مطرح شده مبنی بر کم برآوردی اعتبارات یارانه نان صحیح نیست.

وی درباره میزان خسارت ناشی از وقوع سیل و بارش‌های اخیر در استان خوزستان به‌منظور پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله با کمبود ذخایر توضیح داد: شرکت بازرگانی دولتی ایران، مجری خرید تضمینی گندم است و مسئولیت آن از زمان عرضه گندم توسط کشاورزان به مراکز خرید آغاز می‌شود.

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران اضافه کرد: لذا اطلاعی از میزان خسارت احتمالی بارندگی‌های اخیر در مزارع گندم نداشته و مراتب باید از معاونت زراعت وزارت متبوع پیگیری شود.

به گفته وی، تا نیمه روز ۱۸ اردیبهشت ماه، خرید تضمینی گندم در هشت استان ایلام، خوزستان، کرمان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و فارس در دست پیگیری است. در این استان‌ها جمعاً یک میلیون و ۲۵۵ هزار تُن و به ارزش بیش از ۲۲۱ هزار میلیارد ریال خرید انجام شده است.

خوزستان رتبه اول خرید تضمینی گندم

سعادتی کیا ادامه داد: استان خوزستان با خرید ۸۴۱ هزار تن در رتبه اول و استان‌های کرمان و ایلام به ترتیب با خرید ۱۳۴ هزار و ۱۱۵ هزار تن در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

وی درباره وجود مشکل در زیرساخت‌های خرید گندم و اعتبارات مورد نیاز بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۹ میلیون تُن ظرفیت نگهداری استاندارد و بلند مدت در بخش‌های دولتی و خصوصی وجود دارد که با توجه به میزان مصرف گندم در کشور تکافوی گندم‌های خریداری شده از کشاورزان را می‌کند.

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: لیکن با توجه به پراکنش جغرافیایی ظرفیت‌های یادشده با میزان تولید گندم در هر منطقه ممکن است در برخی از مناطق از سایر ظرفیت‌های نگهداری نظیر انبارهای موقت در امر خرید تضمینی گندم استفاده شود.

وی درباره احتمال واردات گندم در سال جاری گفت: همواره با توجه به میزان موجودی اول دوره و برآوردهای خرید تضمینی گندم، میزان مصرف و ذخایر راهبردی درصورت وجود کسری، میزان کسری از طریق واردات تامین می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha