۰ نفر

آمار بانک جهانی از ضریب جینی بالای ۵۰ایران قبل از انقلاب

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 262920
آمار بانک جهانی از ضریب جینی بالای ۵۰ایران قبل از انقلاب

آمارها و تحقیقات انجام شده بر اساس اسناد بانک جهانی نشان می دهد پیش از انقلاب ضریب جینی ایران از عدد ۵۰ نیز فراتر رفته اما این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۳۷.۳ واحد رسیده که کمترین رقم در میان آمار ارائه شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم  ، بررسی های آماری در تغییرات ضریب جینی (شاخص عدالت و برابری در توزیع درآمد و ثروت) طی سال های بعد از انقلاب نشان می دهد که انقلاب اسلامی ایران همانطور که وعده داده بود، توانسته وضعیت فقرا و مستضعفان را بهبود بخشد به نحوی که به رغم جنگ 8 ساله و فشارهای تحریمی غرب، وضعیت فقرا بعد از انقلاب نسبت به سال های پیش از پیروزی انقلاب که ایران تحت حمایت شدید کشورهای غربی قرار داشت بهتر شده است.

در واقع مقایسه استانداردهای زندگی در دوران قبل و بعد از انقلاب نشان می دهد که حتی بدون اینکه سرانه تولید ناخالص داخلی کشور افزایش قابل توجهی داشته باشد، میزان فقر کاهش یافته است و این بدان معناست که وضعیت نسبی فقرا در جامعه ایران بهبود یافته است.

برق رسانی به روستاها و توزیع کوپنی کالاهای مختلف در کنار کمک مستقیم به فقرا از طریق شبکه ای از خیریه های نیمه دولتی که بزرگترین آنها کمیته امداد امام خمینی بوده، در کاهش فقر در جامعه ایران موثر بوده و در مجموع بعد از انقلاب اسلامی، برخی بهبودهای فوری در وضعیت توزیع درآمدها رخ داده است.

مهمترین شاخصی که اقتصاددانها برای بررسی میزان نابرابری در یک جامعه معرفی می کنند شاخصی به نام ضریب جینی است. ضریب جینی برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می شود و رقمی از صفر تا یک یا از صفر تا 100 را دربرمی گیرد.

هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیشتر در توزیع درآمد را نشان می دهد و بالعکس هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد 100 باشد، توزیع نابرابر درآمد را مشخص می کند.

اگر ضریب جینی مساوی با عدد صفر باشد یعنی همه درآمد و ثروت یکسان دارند (برابری مطلق) و اگر مساوی با عدد 100 باشد یعنی نابرابری مطلق است به گونه ای که ثروت تنها در دست یک نفر است و مابقی هیچ درآمدی ندارد.

آمارها و تحقیقیات ارائه شده بر اساس مستندات نهادهای بین المللی مثل بانک جهانی نشان می دهد پیش از انقلاب ضریب جینی ایران حتی از عدد 50 نیز فراتر رفته است. در سال 1968 ضریب جینی ایران 50.2 واحد بوده است. این رقم برای سال 1973 نیز 49.5 واحد بوده است. کمترین ضریب جینی که در میان آمار موجود، از سال های پیش از انقلاب ثبت شده است مربوط به سال 1969 می باشد. ضریب جینی ایران در این سال 41.9 واحد برآورد شده است.

اما با پیروزی انقلاب وضعیت شکاف طبقاتی در جامعه ایران به سمت بهبود میل پیدا می کند به طوری که بر اساس جداول زیر که مستند به آمار بانک جهانی است، ضریب جینی در سال 2013 به 37.3 واحد می رسد که کمترین رقم در طول تاریخ پیش از انقلاب و پس از انقلاب بوده است. بر این اساس، شاخص برابری و عدالت در توزیع درآمد طی 40 سال حدود 26 درصد رشد داشته است.

پیش از این حضرت آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی نوروز 97 در مشهد مقدس فرمودند: " من یک آماری اینجا نوشته ام که این را بد نیست بگویم. منشأ این آمار و کسی که این آمار را داده است، بانک جهانی است؛ یعنی آمار داخلی نیست. اینجا گفته میشود که پیش از انقلاب، ضریب جینی بالای 50 بود. ضریب جینی، یک محاسبه ای است که برای نشان دادن شکاف طبقاتی و فاصله ی فقیر و غنی در کشورها انجام می گیرد؛ هرچه عدد این ضریب بالاتر باشد، شکاف طبقاتی بیشتر است؛ هرچه کمتر باشد، شکاف طبقاتی کمتر است. قبل از انقلاب، ضریب جینی بالای 50 بوده است؛ در سال 94 ضریب جینی در کشور 38 بوده است؛ یعنی ما این مقدار -فاصله ی 50 و 38- توانسته ایم فاصله ی طبقاتی را کم کنیم."

20

21

22