۰ نفر

ریزش قیمت‌ها در بازار گوشی تلفن همراه

۶ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۱۱
کد خبر: 500664
ریزش قیمت‌ها در بازار گوشی تلفن همراه

گزارش میدانی حاکی از کاهش یک تا 20میلیون تومانی قیمت برخی از انواع گوشی‌های تلفن همراه و افت جزئی قیمت گوشی‌های گران قیمت برندهای مشهور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، کاهش نرخ ارز و افت تقاضای ناشی از گرانی گوشی تلفن همراه موجب ریزش یک‌تا 20میلیون تومانی قیمت برخی از گوشی‌های پرفروش در بازار شد.

سیر نزولی نرخ ارز موجب ریزش قیمت در بازار بسیاری از کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای به‌خصوص محصولات صنعتی مانند خودرو و گوشی تلفن همراه شده است. قیمت انواع گوشی تلفن همراه که طی چند‌ماه گذشته متاثر از مشکلات تخصیص و افزایش شدید نرخ ارز افزایش یافته بود این روزها به‌دلیل افت شدید تقاضای ناشی از بالا بودن قیمت‌ها و انتظار مشتریان برای ارزانی این کالا با کاهش قیمت مواجه شده است. بررسی قیمت انواع گوشی موبایل در مراکز عرضه بیانگر تندتر شدن تب کاهش قیمت در گوشی‌های رده قیمتی متوسط کمتر از 15میلیون تومان مانند محصولات سامسونگ، هوآوی، سونی اریکسون و شیائومی نسبت به گوشی‌های گران قیمت برخی برندهای مشهور مانند اپل است. با وجود این افت قیمت گوشی‌های رده قیمتی متوسط موجب دست نگه داشتن خریداران از پذیرش ریسک و زیان ناشی از خرید این گوشی‌های گران‌قیمت و تشدید رکود بازار آن شده است. با وجود این اگر مشتری برای خرید گوشی‌های آیفون در بازار باشد، این روزها امکان چانه زنی بیشتری برای خرید اینگونه محصولات از فروشندگانی دارد که با کسادی بازار دست و پنجه نرم می‌کنند.

سقوط قیمت گوشی‌های پرفروش

گزارش میدانی از وضعیت قیمت و بازار گوشی تلفن همراه نشان می‌دهد که با سیر نزولی نرخ ارز با اغلب گوشی‌های پرفروش بازار با ریزش شدید قیمت مواجه شده اما این تب کاهش قیمت در انواع گوشی‌های برند سامسونگ بیشتراز سایر برندها بوده و با وجود بازگشت نرخ دلار به کانال 23هزار تومان، هنوز نیز افت قیمت این نوع گوشی‌ها ادامه دارد. به‌گفته فعالان بازار نیز قیمت بیشتر گوشی‌های برندهای پرفروش در بازار یکی دو هفته گذشته افت داشته است.

 این افت قیمت در گوشی برندهای شیائومی، سونی و هوآوی و حتی آیفون نیز وجود داشته اما میزان کاهش قیمت در گوشی‌های سامسونگ بنابر نوع و قیمت متفاوت بوده است اما این افت قیمت در گوشی‌های سامسونگ بیشتر دیده می‌شود. به‌نحوی که قیمت برخی انواع گوشی‌های پرفروش این برند کره‌ای در بازار از یک تا ۳ میلیون و گران‌ترین گوشی این برند نیز کاهش قیمت ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی را تجربه کرده است. به‌نحوی که قیمت گوشی سامسونگA51 که تا ۲ هفته پیش در محدوده ۹ میلیون تومان بود این روزها با کاهش ۲ تا ۳ میلیونی به حدود ۶ تا ۷ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت گوشی سامسونگ گلکسی A31 با کاهش یک میلیون و 140هزار تومانی از ۶ میلیون و ۴۴۰ هزار به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده و قیمت گران‌ترین مدل گوشی سامسونگ یعنی مدل SamsungGalaxy Z Fold2 نیز که تا 3 هفته پیش در محدوده ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان بود این روزها به حدود ۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است. قیمت گوشی سامسونگ مدل    A21 نیز به حدود ۴ میلیون و ۴۱۰ هزار، سامسونگ مدل Galaxy A42 به ۹ میلیون و ۵۱۵ هزار، سامسونگ مدل Galaxynote10   به ۱۱میلیون و ۷۹۰ هزار و سامسونگ مدل Galaxynote20  با قیمت ۲۸میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موبایل فروخته می‌شود.

تأثیر فعال‌سازی‌ گوشی‌های مسافری بر بازار

علاوه بر کاهش نرخ ارز اخبار مطرح شده در زمینه فعال‌سازی‌ برخی گوشی‌های مسافری در سامانه همتا که به شکل قانونی وارد کشور شده نیز موجب تقویت احتمال رشد عرضه گوشی و افت قیمت‌ها شده است.

نماینده وزیر صنعت در اتاق اصناف کشور و رئیس اتحادیه صوتی، تصویری و تلفن همراه و لوازم جانبی با بیان اینکه طی روز‌های آینده با همراهی سامانه همتا گوشی‌های مسافری که قانونی وارد شده‌اند، فعال‌سازی‌ می‌شوند، گفت: پیگیری لازم از مسئولان سامانه همتا برای رفع مشکل تعدادی از گوشی‌های تلفن همراه مسافری انجام شد و با تعامل مناسبی که بین اتحادیه و سامانه همتا وجود دارد، امیدواریم مشکل فعال‌سازی‌ این گوشی‌ها رفع شود. ابراهیم درستی، افزود: با درخواستی که برای رفع مشکل واحدهای صنفی و مصرف‌کنندگان از مدیر سامانه همتا داشتیم، مقرر شد طی روزهای آینده سامانه همتا نسبت به فعال‌سازی‌ و حل مشکل گوشی‌های تلفن همراهی که با رعایت تشریفات قانونی وارد کشور و در سامانه گمرک ثبت گردیده‌اند، اقدامات لازم را انجام دهد. او با تأکید بر حمایت کامل از طرح ریجستری، افزود: از سامانه همتا درخواست کردیم با همراهی سایر دستگاه‌های نظارتی با تمامی سرشاخه‌های اصلی واردات غیرقانونی گوشی تلفن همراه برخورد قاطع صورت گیرد چراکه این گوشی‌ها مشکلات عدیده‌ای را برای مغازه داران و مصرف‌کننده ایجاد می‌کند. او تأکید کرد: از تمام واحدهای صنفی و مردم نیز می‌خواهیم تا قبل از خرید تلفن همراه از واردات قانونی آن با استعلام اصالت گوشی از طریق سامانه همتا اطمینان حاصل کنند تا بعدا دچار مشکل نشوند.