میزان صرف هزینه خانوار ژاپنی به دلیل صدمات وارد شده بر اثر شیوع ویروس کرونا به پایین‌ترین حد خود سقوط کرد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ ادامه عدم قطعیت اقتصادی به واسطه بحران ویروس کرونا، وضعیت مصارف خانگی ژاپن را پیچیده کرده است. داده‌های ماهانه منتشر شده توسط دفتر آمار ژاپن نشان می‌دهد خانواده‌های دو نفره و بیشتر در ماه مه، 16.2درصد هزینه کمتر نسبت به سال گذشته صرف کرده‌اند.

بیشترین خسارت در صرف هزینه مصرفی در حوزه‌های سرگرمی، آموزش و خدمات رخ داده؛ بخش‌هایی که به دلیل در خانه ماندن مردم و محدود شدن اجتماعات عمومی آسیب دیدند.

گفتنی است ژاپن نخستین کشور بزرگی بود که از سه ماهه نخست سال 2020 دچار رکود اقتصادی شد، زیرا این کشور در اواخر سال 2019 و پیش از آغاز همه‌گیری بیماری کووید-19، ارقام منفی رشد تولید ناخالص داخلی را منتشر کرده بود.

صرف هزینه مصرف‌کننده در اواخر سال 2019 ضعیف شده بود؛ افزایش در ماه سپتامبر بیشتر به دلیل افزایش مالیات بر مصرف بود که از اول اکتبر به مرحله اجرا درآمد.

به رغم اینکه وضعیت اضطراری مرتبط با ویروس کرونا در ماه مه برداشته شد، مصرف‌کنندگان نگران تمایلی به آغاز مجدد صرف هزینه خود نداشتند.

در حال حاضر که امکان اعلام وضعیت اورژانسی مجدد به دلیل افزایش مبتلایان به کووید-19 وجود دارد، بعید است که صرف هزینه مصرف‌کننده در دوره میان‌مدت بهبود یابد.

در نمودار ارائه شده، تغییر در صرف هزینه ماهانه خانوار ژاپنی از سال 2018 تا 2020 را مشاهده می‌کنید؛

صرف هزینه خانوار ژاپنی