۰ نفر

آزمایش موفق یک واکسن استنشاقی برای توقف همه‌ گیری کرونا

۱۸ تیر ۱۴۰۰، ۲۲:۵۰
کد خبر: 543617
آزمایش موفق یک واکسن استنشاقی برای توقف همه‌ گیری کرونا

پژوهش‌ها حاکی از آن است برخی محققان آمریکایی با ارائه آزمایش موفق یک نوع واکسن استنشاقی معتقدند شاید بتوان همه‌گیری کرونا را متوقف کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، به نقل از ساینس دیلی گروهی از پژوهشگران دانشگاه آیووا (University of Iowa) و دانشگاه جورجیا (University of Georgia) در یک تحقیق جدید دریافتند برای محافظت از موش‌ها در برابر ویروس کرونا یک دوز واکسن استنشاقی می‌تواند موثر عمل کند. از دیگر خاصیت واکسن استنشاقی می‌توان به عدم انتقال ویروس کرونا از یک حیوان به حیوان دیگر اشاره کرد که این موضوع باعث توقف چرخه انتقال کووید ۱۹ خواهد شد.

پل مک‌کری (Paul McCray)، سرپرست این پژوهش گفت: با وجود موفقیت آمیز بودن واکسن‌های کرونا؛ اما بسیاری از مردم جهان هنوز واکسینه نشده اند. در واقع باید واکسن‌هایی با دسترسی و استفاده ساده تولید شوند تا بتوان از اپیدمی بیش از حد این ویروس پیشگیری کرد. در صورتی که قابلیت استفاده از واکسن استنشاقی در انسان وجود داشته باشد، شاید بتوانیم چرخه سریع انتقال ویروس را کنترل و متوقف کنیم.

طبق پژوهش‌های صورت گرفته تنها یک دوز از واکسن استنشاقی می‌تواند موثر عمل کند. این موضوع در صورتی است که برخلاف واکسن‌های تزریقی؛ واکسن استنشاقی توسط یک اسپری بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته قسمتی از پژوهش حاکی از آن است که شاید بتوان این واکسن را در دمای معمولی یخچال، تا حداقل سه ماه نگه‌داری کرد. البته مزیت دیگر واکسن استنشاقی برای افرادی است که از تزریق سوزن می‌ترسند، چرا که کاربرد این واکسن فقط از طریق بینی و اسپری و بدون تزریق سوزن است.

بیائو هه (Biao He)، از پژوهشگران این پروژه گفت: در واقع بیش از ۲۰ سال است که در حال توسعه پلتفرم استنشاقی واکسن هستیم؛ اما این تحقیق از زمان اپیدمی ویروس کرونا به صورت جدی‌تر پیگیری شد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که واکسن استنشاقی نه تنها به محافظت در برابر عفونت می‌پردازد، بلکه احتمال انتقال را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 در واقع هدف واکسن استنشاقی کرونا، سلول‌های مخاطی داخل بینی و مجاری تنفسی است که این سلول‌ها ورودی اصلی کرونا و محل تکثیر ابتدایی آن هستند. ویروس تولید شده در این سلول‌ها می‌تواند به عمق ریه‌ها و سایر اندام‌های بدن حمله کند که به بروز بیماری‌های شدیدتری منجر می‌شوند. به علاوه، ویروس ساخته شده در این سلول‌ها می‌تواند به سادگی از طریق بازدم دفع شود و امکان انتقال ویروس از یک نفر به دیگران را فراهم کند و این همان سرعت گرفتن چرخه انتقال ویروس است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند از دیگر مزیت‌های واکسن استنشاقی می‌توان به ایجاد یک واکنش ایمنی موضعی اشاره کرد که در این پژوهش به محافظت کامل از موش‌ها در برابر کروناویروس می‌پردازد. این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.