۰ نفر

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز توضیح داد؛

کرونای انگلیسی چگونه درخوزستان طغیان کرد؟

۳ اسفند ۱۳۹۹، ۲:۵۵
کد خبر: 507611
کرونای انگلیسی چگونه درخوزستان طغیان کرد؟

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، علت طغیان کرونای انگلیسی در استان و ورود آن از کشورهای عراق و هلند به استان را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، فرهاد ابول نژادیان شامگاه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص روند شیوع بیماری کرونا در استان خوزستان اظهار کرد: در پیک سوم بیماری قرار داریم و گزارشاتی از وضعیت این استان در جلسه ستاد کرونا خوزستان به استاندار ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین تغییرات ۱۱ شهر قرمز و هشت شهر نارنجی هستند، ادامه داد: پیک اول در استان خوزستان از اردیبهشت تا تیر ماه بود که در هفته‌های اول مرداد ماه به حالت عادی رسیده و شیب نزولی داشتیم؛ از اواسط شهریور ماه مجدداً بروز بیماری در استان شیب رو به بالایی گرفته که تا آبان و آذر ادامه پیدا کرد ولی تعداد فوتی‌ها نسبت به کشور خیلی کم و حداکثر سه تا چهار نفر بود.

وی افزود: تا انتهای دی وضعیت خوبی داشتیم ولی از ابتدای بهمن ماه آمار مراجعه بیماران و خصوصاً از ۱۰ بهمن ماه انتشار بیماری و مراجعات بیماران سرعت بیشتری به خود گرفت.

مسافری از هلند

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به همکاری ۱۵ هزار نفر نیرو در اجرای طرح شهید سلیمانی با هدف افزایش بیماریابی و مهار موج جدید تصریح کرد: از ۱۵ بهمن به بعد شیب افزایشی شیوع داشتیم که همزمان بروز نوع انگلیسی ویروس در کشور اعلام شد؛ ابتدا زنی اهل منطقه کیان آباد اهواز که از کشور هلند آمده بود، به این ویروس مبتلا شد که با ردیابی مسافران ۹۲ نفر هم پروازی که ۹ نفر در اهواز و مابقی در تهران بودند، شناسایی شده ولی آن زن و خواهرش را در خانه قرنطینه کردیم.

ورود از عراق به شادگان

ابول نژادیان با اشاره به اینکه از ۱۰ نمونه ارسالی تست ژنتیکی کرونا به تهران ۹ نمونه و حتی هر دو نمونه ارسالی از آبادان نیز کرونای انگلیسی بودند، اضافه کرد: از شهر شادگان میزان مراجعات سرپایی بالا رفت؛ در بررسی‌های شادگان نیز به یک زن ۴۰ ساله رسیدیم که خانواده‌ای ساکن انگلیس از طریق عراق به مهمانی خانه آنها آمده بودند.

وی با اشاره به اینکه یک مرد عراقی در اهواز ۲۵ دی ماه مورد مثبت اعلام شده که چهار نفر از پرسنل (با خانواده) هتل محل اقامت او نیز مبتلا شدند، گفت: حتی یک مورد سفر بانوی ایرانی به عراق داشتیم که بعد از برگشت خواهر، شوهر خواهر و فرزندانشان را نیز مبتلا کرده بود؛ طی چند روز اخیر نمونه‌هایی از شهرهای هویزه، دزفول، دشت آزادگان و اهواز را به انستیتو پاستور تهران فرستادیم که همه آنها از نوع انگلیسی بوده و متأسفانه این نمونه در سطح استان پخش شده ولی جنوب و غرب درگیر شده و شرق و شمال درگیر نیستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه محدودیت‌ها برای منع تردد از جنوب و غرب به شرق و شمال استان اعمال شده و از مردم تقاضا داریم تا در خانه‌های خود بمانند که این موج نیز کنترل شود، بیان کرد: روزانه ۶ هزار تست انجام می‌دهیم که ظرف یک تا دو روز آینده آن را به ۱۰ هزار و شاید بیشتر افزایش می‌دهیم؛ در منطقه کیانپارس اهواز دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و در خیابان نادری نیز یک دستگاه مستقر کردیم که هرکدام از پزشکان فردی را مشکوک تشخیص دهد، به آنها معرفی کنند.

محدودیت‌های فعلی مؤثر نیست

ابول نژادیان انتقاد کرد: این محدودیت‌های اعمال شده دلخواه و مورد پسند دانشگاه نیست چون نمی‌تواند حلقه انتشار ویروس را بشکند؛ ارزیابی این است که محدودیت‌های فعلی نهایتاً ۵۰ درصد تأثیرگذاری دارد و برای کاهش سرعت انتقال باید اقدامات جدی تر انجام و شهروندان نیز همکاری لازم را داشته باشند.

افزایش ۴۵ درصدی فوت

ابول نژادیان با بیان اینکه تمام حوزه درمان در اهواز درگیر است و ظرفیتی برای کمک به شهرستان‌های دیگر ندارد که به آنها اعلام شده خود نسبت به بستری اقدام کنند، گفت: به صورت میانگین در استان خوزستان این هفته ۷۴ درصد موارد بیماری بیشتر از هفته قبل شده، ۴۵ درصد فوت بالا رفته و ۹۰ درصد تعداد بیماران نیز افزایش پیدا کرده است.

وی تشریح کرد: دهدز در شمال استان ۹۰۰ درصد افزایش داشته، اندیکا ۵۰۰ درصد، شوشتر ۱۷۴ درصد، لالی ۱۸۴ درصد، بهبهان ۳۰۰ درصد، دزفول ۵۴ و اندیمشک نیز ۶۳ درصد افزایش داشته است؛ در شیب اول تمام استان گرفتار بود ولی حالا فقط جنوب و غرب درگیر شده که با همکاری خود مردم باید از درگیری شمال و شرق استان جلوگیری کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: پیک اول از اردیبهشت تا ۲۴ مرداد حدود ۱۱۷ روز بود با تعداد بیماران ۳۲ هزار و ۷۵۲ نفر که حداکثر بیماران بستری در بیمارستان‌ها ۸۵۶ نفر بودند؛ مدت پیک دوم ۱۰۵ روز طول کشید که از ۱۹ هزار بیمار حداکثر تعداد بیمار مراجعه کننده به بیمارستان ۴۵۱ نفر بودند ولی در پیک سوم که از ۲۰ دی ماه شروع و ۴۲ روز طول کشیده ۱۰ هزار بیمار داریم و حداکثر بیماران در روز ۹۱۴ نفر هستند.

ابول نژادیان ادامه داد: با وجودی که در پیک فعلی همه استان درگیر نیست و فقط جنوب و غرب خوزستان درگیر هستند ولی تعداد بیمار خیلی بیشتر از پیک‌های قبلی است؛ زمان دو برابر شدن بیماران در پیک اول ۱۴ روز، در پیک دوم ۲۱ روز ولی در پیک سوم ظرف هشت روز بود.

تاب آوری نظام سلامت حدی دارد

وی با اشاره به اینکه در پیک دوم ۷۹ نفر بیمار در طول روز بستری می‌شد ولی حالا ۱۱۵ نفر در روز است، عنوان کرد: تاب آوری نظام بهداشت و درمان حدی دارد و در صورت عدم همراهی مردم اگر بیمارستان‌ها تکمیل ظرفیت شوند آن وقت دیگر بیماران باید در انتظار ورود به بخش عادی یا ویژه بماند که این موضوع منجر به افزایش تلفات می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه از ۱۶ بهمن به بعد تعداد انجام تست افزایش و به همان میزان درصد موارد مثبت نیز بیشتر شده تصریح کرد: در این پیک هر علائمی از جمله سردرد، بی حالی و خستگی، تب و سرفه کروناست مگر خلاف آن ثابت شود؛ هرکسی یکی از علائم را هم داشت باید به سرعت خود را از خانواده جدا و به مراکز درمانی مراجعه کند چون حالا اصلاً زمان سرماخوردگی نیست.

وی با اشاره به اینکه از ۱۵ دی ماه میزان ابتلای سنین ۱۵ تا ۲۲ ساله در حال افزایش است، یادآور شد: کیانپارس بیشتر از دیگر مناطق آلوده هستند چون محلات پرتجمع هستند؛ در شادگان که ۴۰ درصد جمعیت شهری و ۶۰ درصد روستایی هستند و برعکس همه جای کشور که فقط ۳۵ درصد روستایی هستند، میزان رعایت پروتکل‌ها کاهش و در مقابل از ۹ بهمن آمار افزایشی بوده ولی اکثر جوانان بدون ماسک در حال پرسه زنی در شهر بودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: در دزفول با اعلام سریع وضعیت قرمز آهنگ شیوع ویروس کنترل شد و ۵۸ درصد تماس با بستگان و دید و بازدیدهای خانوادگی و ۲۳ درصد هم حضور دفاتر قضائی، بانک‌ها و مراکز خدمات رسان این چنینی منجر به بروز بیماری شده بود.

مردم شوش مراقب باشند

ابول نژادیان با اعلام نگرانی از در حال افزایش بودن آمار شوش گفت: این شهرستان چون نزدیک به اهواز و دزفول دو شهر قرمز قرار دارد، باید مردم بیشتر نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم حضور در دیگر شهرهای مجاور اقدام کنند؛ ۴۴ درصد افراد با شرکت در مراسم تحریم و ازدواج مبتلا شدند.

وی اضافه کرد: از ۱۹ بهمن به بعد میزان ابتلاء در ایذه رو به افزایش و ۳۳ درصد از تماس با افراد خانواده مبتلا شدند؛ همچنین تعداد بیماران در شهرستان لالی در حال افزایش است که به مراقبت و دقت نیاز دارد چونو ۵۹ درصد مبتلایان ویروس را از افراد خانواده خود گرفتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه آمار شهر حمیدیه نیز یک هفته بعد از اهواز در حال افزایش است و ۳۲ درصد افراد از طریق تماس با بستگان، ۲۷ درصد از خانواده و ۱۷ درصد از محل کار مبتلا شده بودند، گفت: دهدز ۱۰۰ درصد موارد مبتلا از طریق تماس با بستان و بیماران بوده ولی اندیمشک خیلی خوب کنترل کرده و با وجود گذر از پیک اول سخت ولی در پیک دوم و سوم مداخله خوبی داشتند.

ابول نژادیان با اشاره به اینکه هفتکل هم امروز نارنجی اعلام شده و گتوند نیز در حال افزایش آمار است، ادامه داد: هندیجان هم امروز نارنجی شد و فرماندار به دنبال کنترل بازار خانگی است؛ ۵۰ درصد ابتلاء در این شهرستان از طریق دید و بازدید و ۴۰ درصد از طریق تردد درون شهری صورت گرفته است.

روند افزایشی در ماهشهر

وی با اشاره به روند افزایشی در شهرستان باغملک و نارنجی شدن این شهرستان اظهار کرد: در ماهشهر نیز روند افزایشی است چون افراد بسیاری برای کار از شهرهای مختلف مثل رامشیر، شادگان و اهواز با وسایل نقلیه عمومی مینی بوس و اتوبوسی وارد شهر می‌شوند؛ همچنین در اندیکا ۶۷ درصد تردد درون شهری مردم باعث شیوع ویروس در این شهرستان شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تشریح کرد: مردم باوی نباید به اهواز تردد کنند و بالعکس چون این شهر هنوز قرمز نشده ولی در صورت تردد امکان تغییر وضعیت به قرمز وجود دارد؛ وضعیت شهرستان دشت آزادگان نیز قرمز است.

ابول نژادیان خبر داد: ۵۵ درصد مبتلایان مرد و مابقی زن، ۷۸ درصد بدون بیماری زمینه‌ای و مابقی دارای بیماری زمینه‌ای، ۳۰ درصد مبتلایان خانه دار، ۱۳ درصد روستایی و مابقی شهری هستند.

وی انتقاد کرد: روند ابتلای دانش آموزان و معلمان با توجه به درگیری جامعه افزایش پیدا می‌کند ولی اصرار داشتند که معلمان به محل کار بروند؛ اینکه سیاستی خلاف سیاست رعایت پروتکل‌ها قائل شویم واقعاً به صلاح نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: ۴۰ درصد فوتی‌ها زنان و مابقی مردان و میانگین سنی فوت شدگان نیز ۶۷ سال بود؛ همچنین ۷۷ درصد فوتی‌ها بیماری زمینه‌ای داشتند.

ابول نژادیان بیان کرد: در حال حاضر در بیمارستان‌ها ۹۸۴ بیمار بستری داریم که ۷۳۰ نفر در بخش‌های عادی، ۲۵۴ نفر در بخش‌های ویژه و همچنین ۵۱ نفر این توبه هستند.

وی با اعلام این خبر که در شبانه روز گذشته کل مراجعان به بیمارستان‌ها یک هزار و ۵۷۹ نفر بوده عنوان کرد: ۲۰۹ نفر را بستری کردیم که از این میان ۱۰۵ نفر قطعی کرونا بودند؛ همچنین روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته بیش از ۶ هزار و روز جمعه سه هزار تست انجام شد که از میان تست‌های روز جمعه ۹۵۷ نفر آنها جواب مثبت بودند.

نیروها پای کار نمی آیند

وی با اشاره اینکه دانشگاه با همه ظرفیت‌های خود در حال فعالیت است، گفت: از این هفته قرار شده در تمام فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و ترمینال‌های مسافربری تست رقیق از مسافران گرفته و بعد اجازه سفر بدهیم؛ از آموزش و پرورش و دانشگاه‌های وزارت علوم درخواست اعزام نیرو در ایام تعطیلات کاری پرسنل را داشتیم ولی پای کار نمی آیند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: از بسیج طلاب و دیگر نیروهای بسیجی که در بیمارستان‌ها به عنوان کمک پرستار مستقر شده‌اند، تقدیر و تشکر می‌کنیم؛ همچنین بسیج پزشکی و هلال احمر با ظرفیت خوبی پای کار آمده‌اند ولی هنوز هم برای غربالگری نیازمند همکاری هستیم.

ابول نژادیان در خصوص حضور خبرنگاران در ستاد کرونا گفت: با استاندار صحبت می‌کنم که برنامه مشخصی به دانشگاه ارائه دهد که تا چه حدود اجازه دعوت خبرنگاران را داریم چون به عنوان رییس دانشگاه فقط دبیر و سخنگوی ستاد هستم.

درخواست تعطیلی داریم

وی در پاسخ به این سوال که با چنین وضعیت خطرناکی که خوزستان در زمینه شیوع ویروس کرونای انگلیسی دارد چرا تعطیلی گسترده برای استان اعمال نمی‌شود، بیان کرد: نامه دانشگاه را داریم که دو هفته تعطیلی کامل خواستار شدیم چون با این عدد شیوع ویروس درخواست شرایط اضطراری برای قرنطینه لازم است ولی دانشگاه فقط پیشنهاددهنده است ولی تصمیم گیرنده نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به تلاش برای برای استقرار آزمایشگاه پی سی آر در مرزهای زمینی ادامه داد: قبلاً قرار بود که افراد علامت دار به کشور خود برگشت داده شوند ولی بعد از انجام تست پی سی آر یا جواب تماس داده نمی‌شد و یا اینکه به شهرهای مختلف کشور وارد شده بودند.

عراق نظام ثبتی ندارد

ابول نژادیان خبر داد: کمتر از ۵۰ درصد مرگ‌های کشور عراق (با نصف جمعیت ایران) در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد و آمار فوتی‌های این کشور کاملاً غیرمستند است؛ تاکنون حدود ۱۵ هزار مرگ اعلام کرده که اگر این عدد را در چهار ضرب کنیم، ۶۰ هزار نفر می‌شود ولی درکل عراق نظام ثبتی ندارد و نمی‌داند که کرونای انگلیسی دارد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در مرزهای زمینی با کشور عراق محلی برای قرنطینه وجود ندارد، گفت: هتل و سالن ترانزیتی در مرزها نداریم و محلی برای نگهداری افراد تا زمان اعلام جواب تست‌ها نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایان گلایه کرد: در زمان ورود مسافران خارجی از طریق مرزهای زمینی برخی‌ها صداقت و اعتماد را خدشه دار کرده و چون کاغذ تست منفی خرید و فروش می‌شود، خود را با نتیجه تست منفی معرفی می‌کردند؛ از این به بعد آزمایشگاه‌های مورد اعتماد را در مرز مستقر می‌کنیم تا هر فرد بعد از اعلام نتیجه در صورت منفی بودن تست اجازه ورود داشته باشد.