۰ نفر

پرسش از یک مقام مسئول؛

دلیل رسوب ۴میلیون تن کالا در بنادر چیست؟

۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۳۳
کد خبر: 488476
دلیل رسوب ۴میلیون تن کالا در بنادر چیست؟

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر موجود است گفت: یک عده دوست ندارند کالاهایشان را از بنادر خارج کنند که این کاهلی در تخلیه کالا از بنادر عادی نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به اتمام کار اجرایی راه آهن خواف- هرات گفت: این پروژه یکی از کریدور‌های مهم ترانزیتی برای منطقه خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این پروژه می‌تواند تحرک خوبی در توسعه زیرساخت‌ها در افغانستان ایجاد کنند برای این که این طرح امکان بهره برداری از معادن این کشور را برای ملت افغانستان مهیا می‌کند که می‌تواند موجب شکوفایی اقتصادشان شود.

او با بیان این که این طرح به تمامی با بودجه دولت ساخته شده است، با اشاره به تاریخچه طرح گفت: از 2 سال پیش ما این طرح را به صورت بسیار جدی و قاطع پیگیری کردیم و امروز تمام ایستگاه‌ها و خط‌ های آن آماده شده و پس فردا (روز پنج شنبه) با حضور روسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان افتتاح خواهد شد.

اسلامی با برشمردن مزیت‌های اقتصادی طرح برای کشور‌های منطقه گفت: طرح حدود 140 کیلومتر است و حدود 2 هزار و 800 میلیارد تومان هزینه داشته است.

وزیر راه با اشاره به برگزاری جشن خودکفایی ساخت واگن در داخل کشور گفت: با بکارگیری همه ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان امروز می‌توانیم همه محصولات و تجهیزات مورد استفاده در صنعت ریلی را در داخل تولید کنیم.

محمد اسلامی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اجرای طرح اقدام ملی مسکن نیز گفت: از لحاظ تامین زمین و تعریف پروژه و سازنده، همه اقدامات برای 400 هزار واحد صورت گرفته است که از این تعداد 140 هزار واحد را خود مردم می‌سازند و زمینش را گرفته اند و پیشرفت خوبی هم داشته اند.

او گفت: 230 هزار واحد دیگر از طریق مجتمع سازی و 30 هزار واحد هم به صورت مشارکتی ساخته می‌شود که مراحل اجرای این‌ها هم مسیر خودش را دارد طی می‌کند.

وزیر راه تاکید کرد: هرچه مردم زودتر پول و آورده اولیه را به حساب بریزند کار زودتر پیش می‌رود.

اسلامی در ادامه درباره موجودی کالا‌ها در بنادر هم گفت: در بنادر بیش از 4 میلیون تن کالای اساسی وجود دارد که حدود 500 هزار تن آن روغن خوراکی و 3.5 میلیون تن آن هم کالا‌هایی مثل دانه‌های روغنی و نهاده‌های دام و طیور است.

وزیر راه گفت: درباره رسوب کالا در بنادر یک بحثی هست آن هم این که یک عده دوست ندارند کالاهایشان را از بندر خارج کنند شاید به دلیل مزیت‌های اقتصادی، اما این کاهلی در تخلیه بار، به ویژه کالا‌های اساسی از بندر عادی نیست و با این همه دستورات و پیگیری‌ها هنوز هم روند خروج کالا افزایش چشمگیری نداشته است.

او گفت: اکنون حدود 14 میلیون تن کالا در بنادر موجودی داریم یعنی به اندازه عملکرد یکماهه بار در بنادر است که حدود 30 درصد و از حد متعارف بیشتر است و حل این به قابلیت مدیریت دستگاه متولی برمی گردد که بتواند کالا‌ها را به موقع ترخیص کند.