۰ نفر

محدودیت تازه بانک‌مرکزی برای بانک‌ها؛

سقف جذب منابع و سپرده‌ها محدود می‌شود

۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۹:۳۹
کد خبر: 149162
سقف جذب منابع و سپرده‌ها محدود می‌شود

معاون نظارتی بانک مرکزی بتازگی از تعیین سقف برای بانک ها در جذب منابع و سپرده ها خبرداده است.

فرشاد حیدری با اشاره به بخشنامه ای که بزودی ابلاغ خواهد شد، گفت: بانک مرکزی با تعیین سقف برای جذب سپرده و منابع برای بانک ها به دنبال ایجاد رقابت سالم بین بانکها است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حیدری گفت: مهم است که یک بانک تا چه حد می تواند سپرده جذب کند و به ازای آن تسهیلات دهد و دارایی جدید ایجاد کند. میزان جذب سپرده حتما باید متناسب با حقوق صاحبان سهام آنها، اندازه بانک، قدمت و توان کارشناسی و نیز کفایت منابع انسانی آن باشد.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: وقتی سقف سپرده ای بانکها تعریف و بعد از تصویب ابلاغ شود،هیچ بانکی نمی تواند با رحجان قیمتی خارج از سقف مربوط جذب سپرده کند این شرایط رقابت را برای بانک های قانون‌مدار مهیاتر می کند.

وی افزود: بانکی که با عدم رعایت نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار اقدام به جذب منابع کند با ابزار سپرده قانونی و سایر مقررات با آن برخورد خواهد شد لذا به نفع بانکها خواهد بود که نرخ های مصوب را مراعات و در سقف سپرده ای مصوب فعالیت کنند.

فرشاد حیدری که از بدو ورودش به بانک مرکزی به دنبال رتبه بندی بانک‌ها است و از هر فرصتی برای تبیین چرایی این رتبه بندی استفاده می کند این بار هم در مراسمی از ابلاغ شاخص های جدید جدید نظارتی تا آبان ماه امسال به بانکها خبر داد و گفت: این شاخصها رقابت بین بانکها را منطقی و از ایجاد رقابتهای ناسالم جلوگیری می کند.

به گفته وی "محورهای اصلی نظارت های هشت گانه جدید بانک مرکزی بر سیستم بانکی عبارتند از کنترل ریسک عملیات اصلی بانک و ریسک عملیاتی بنگاه داری،بررسی توان ایفای تعهدات و کیفیت دارایی ها، ارزیابی کیفت سودآوری و سودآوری حاکمیت شرکتی و شفافیت اطلاعاتی".

حیدری تأکید دارد "با کنترل عملیات بانکها و عملیات بنگاه داری بانکها و بررسی کیفیت دارایی ها و سودآوری و کیفیت سود بانکها و نظارت بر چگونگی اجرای اصول حاکمیت شرکتی و ارتقاء شفافیت اطلاعاتی انتظار می‌رود در آینده پایداری و سلامت نظام بانکی ارتقاء یابد".