۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود قیمت نفت با داده های اقتصادی امیدوار کننده آمریکا / حمایت قیمت ها توسط چشم انداز رشد چشمگیر تقاضا

۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۱۱
کد خبر: 531548
صعود قیمت نفت با داده های اقتصادی امیدوار کننده آمریکا / حمایت قیمت ها توسط چشم انداز رشد چشمگیر تقاضا

به دنبال انتشار داده‌های اقتصادی قوی آمریکا و امیدواری به افزایش تقاضا، که توانست بخشی از نگرانی‌های مربوط به عرضه بیشتر نفت ایران را جبران کند، قیمت برنت به یک قدمی کانال 70دلاری رسید.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، از آنجا که داده‌های اقتصادی امیدوارکننده آمریکا و انتظارات برای افزایش قابل توجه تقاضای جهانی در سه ماهه سوم سال 2021 توانست تا حدودی نگرانی‌های ناشی از افزایش عرضه بیشتر توسط ایران پس از لغو تحریم‌ها را جبران کند، قیمت نفت روز جمعه صعود کرد و برنت را به نزدیکی کانال 70دلاری رساند.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه جولای 9سنت معادل 0.1درصد افزایش، به 69دلار و 37سنت در هر بشکه رسید. در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز برای ماه جولای با 5سنت معادل 0.1درصد رشد، به قیمت 66دلار و 90سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

هووی لی، اقتصاددان در بانک OCBC سنگاپور، با اشاره به نمودارهای فنی اذعان داشت که قیمت‌ها به سطح مقاومت رسیده است. وی اذعان داشت: "65 تا 70دلار، همچنان باید منطقه حفظ قیمت نفت باشد، مگر اینکه دلیل بسیار مناسبی برای صعود آن به بالای کانال 70دلار وجود داشته باشد."

از آنجا که تحلیلگران انتظار دارند تقاضای جهانی نفت در سه ماهه سوم سال با سفرهای تابستانی در اروپا و ایالات متحده، به دنبال برنامه گسترده واکسیناسون کووید-19، تقریبا به 100میلیون بشکه در روز برسد، قراردادهای برنت و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا در مسیر ثبت سود 5 تا 6درصدی هستند.

تحلیلگران ANZ در یادداشتی اظهار کردند: "در حال حاضر تقاضای بنزین در بسیاری از مناطق، از سطح سال 2019 نیز فراتر رفته است." آنها در ادامه افزودند که این موضوع ممکن است تا حدی ضعف تقاضا در آسیا، که موج جدید ابتلا به کووید-19 منجر به مصرف کمتر شده، را جبران کند.

همچنین داده‌های قوی اقتصادی از سوی ایالات متحده، بزرگترین اقتصاد و مصرف‌کننده نفت در جهان، باعث امیدواری شد. آمار مطالبات مزایای بیکاری جدید در آمریکا به کمترین میزان خود از اواسط مارس 2020 رسیده است.

منابع اوپک، روز سه‌شنبه در یک نشست اذعان داشتند که به منظور متعادل‌سازی انتظارات بهبود تقاضا در برابر افزایش احتمالی عرضه ایران، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن از جمله روسیه (اوپک پلاس)، احتمالا بر برنامه کاهش تدریجی محدودیت‌های عرضه خود پایبند باقی بمانند.

ایران و قدرت‌های جهانی از ماه آوریل در وین در حال مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای تهران و واشنگتن، و برداشته شدن تحریم‌های ایران هستند.

تحلیلگران انتظار دارند ایران با لغو تحریم‌ها روزانه 500هزار تا 1.5میلیون بشکه نفت خام و میعانات وارد بازار کند.