۳ نفر

شهید ابراهیم رئیسی کجا دفن خواهد شد؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۲۳
کد خبر: 843050
شهید ابراهیم رئیسی کجا دفن خواهد شد؟

بعد از تایید خبر شهادت رئیس جمهور ایران یکی از سوالاتی که طرح می‌شود محل دفن او است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرازدیلی، «سید ابراهیم رئیسی» هشتمین رئیس جمهور ایران در روز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به شهادت رسید. او برای افتتاح سد قلعه گیز به منطقه مرزی رفته بود که در مسیر بازگشت بالگرد حامل رئیس جمهور دچار سانحه شد. در این بالگرد، علاوه بر رئیس جمهوری، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، آیت الله آل هاشم، نماینده، ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز و مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی حضور داشتند که همگی به شهادت رسیدند. همچنین خدمه پروازی بالگرد حامل رئیس جمهور و تیم حفاظت وی شامل سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین نیز به شهادت رسیدند. بعد از تایید خبر شهادت رئیس جمهور ایران یکی از سوالاتی که طرح می‌شود محل دفن او است؛ ابراهیم رئیسی در کجا به خاک سپرده می‌شود؟

بنی‌صدر، ورسای فرانسه

محل دفن روسای جمهور اسبق؛ ابراهیم رئیسی را کجا دفن می‌کنند؟

سید ابوالحسن بنی‌صدر متولد ۲ فروردین ۱۳۱۲ اولین رئیس‌جمهور ایران بود. دوران ریاست جمهوری او با وقایعی مانند انقلاب فرهنگی و حمله عراق به ایران همراه شد. او در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ مورد استیضاح و در اول تیرماه عزل شد در نهایت ۶ مرداد ۱۳۶۰ بنی‌صدر از ایران به پاریس رفت. او در ۱۷ مهر ۱۴۰۰ در ۸۸ سالگی در بیمارستان سالپتریه پاریس درگذشت. او در «ورسای فرانسه» محل زندگی خود دفن شد.


محمدعلی رجایی، بهشت زهرا

محل دفن روسای جمهور اسبق؛ ابراهیم رئیسی را کجا دفن می‌کنند؟

محمدعلی رجایی متولد ۲۵ خرداد ۱۳۱۲ با به دست آوردن بیش از ۱۳ میلیون رأی دومین رئیس‌جمهور ایران شد. با انتخاب سید ابوالحسن بنی‌صدر به عنوان رئیس‌جمهور، رجایی به عنوان نخست‌وزیر معرفی شد. پس از عزل بنی صدر و دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از ۱۱ مرداد ۱۳۶۰ به مدت ۲۸ روز، رئیس‌جمهور منتخب مردم بود. در نهایت او در هشتم شهریور ۱۳۶۰ در حادثه انفجار در دفتر نخست‌وزیری ترور شد. در این حمله، او و محمدجواد باهنر، نخست‌وزیر وقت به شهادت رسیدند. در این هنگام کمتر از یک ماه از ریاست‌جمهوری او می‌گذشت. «محمد علی رجایی»، در آرامگاه شهدای هفتم تیر یا آرامگاه ۷۲ تن به خاک سپرده شد. این آرامگاه در قطعه ۲۴ قبرستان بهشت زهرا در جنوب تهران است و محمدجواد باهنر نیز در این آرامگاه دفن شد.


هاشمی رفسنجانی، آرامگاه بنیان‌گذار انقلاب

محل دفن روسای جمهور اسبق؛ ابراهیم رئیسی را کجا دفن می‌کنند؟

اکبر هاشمی رفسنجانی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ چهارمین رئیس‌جمهور ایران بود. او از سال ۱۳۶۸ تا زمان مرگ، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۸۴ در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد که در دور دوم از محمود احمدی‌نژاد شکست خورد. رفسنجانی در سال ۱۳۹۲، چهارمین بار در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان احراز نشد. اکبر هاشمی رفسنجانی روز یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵، در سن ۸۲ سالگی بنا بر اعلام مراجع رسمی به علت ایست قلبی درگذشت. ساعت ۱۸:۲۰ دقیقه روز یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ در حالی که به تنهایی در استخر کوشک متعلق به مجمع تشخیص مصلحت نظام در نزدیکی مجموعه سعدآباد شنا می‌کرد، دچار علائم ایست قلبی شد و در شرایطی که علائم حیاتی نداشت، به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد. عملیات احیای قلبی برای وی انجام شد، اما بیش از یک ساعت تلاش برای احیای وی عملیات ناموفق ماند و در ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه همان روز خبر درگذشت او اعلام شد. بعد از درگذشت هاشمی رفسنجانی، نزدیکان و برخی از اعضای خانواده او اعلام کردند که علت مرگ او برای آن‌ها مشخص نیست. اکبر هاشمی رفسنجانی در آرامگاه بنیان‌گذار فقید انقلاب دفن شد. در آن زمان سه روز عزای عمومی و روز تشییع هاشمی رفسنجانی تعطیل رسمی اعلام شد.

گمانه‌زنی‌ها از محل دفن ابراهیم رئیسی

در خصوص محل دفن «ابراهیم رئیسی» نیز گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد. او در شب ولادت امام رضا (ع) به شهادت رسید. محل تولد او شهر مشهد است و در سال ۱۳۹۴ نیز تولیت آستان قدس رضوی را به عهده داشته است؛ بنابراین قوی‌ترین احتمال این است که او در حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده شود. بالغ بر ۲۷ هزار مزار در حرم امام رضا (ع) وجود دارد که ۹۱۲ عدد از آن‌ها به افراد مشهور اختصاص داده شده است. مزار شیخ بهایی، شیخ پیر پالان دوز، شیخ محمد بن حسن حُرّ عاملی و شیخ حسنعلی اصفهانی نخودکی در این حرم است.

با این حال، هر احتمال دیگری نیز قابل تامل است.


مرقد امام و حرم شاه عبدالعظیم (ع)

از سوی دیگر این امکان وجود دارد که پیکر ابراهیم رئیسی در پایتخت به خاک سپرده شود. در این صورت، آرامگاه بنیان‌گذار انقلاب، حرم شاه عبدالعظیم و بهشت زهرا یکی از گزینه‌ها خواهد بود. در مقبره امام، احمد خمینی، خدیجه ثقفی، محمود بروجردی و برخی از شخصیت‌های مهم دیگر از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی به خاک سپرده شده‌اند. در حرم شاه عبدالعظیم نیز مزار شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله کاشانی، قائم‌مقام فراهانی، آیت‌الله حسن آشتیانی و علامه محمد قزوینی وجود دارد.


حرم حضرت معصومه (س)

از دیگر محل‌هایی که می‌تواند برای خاکسپاری هشتیمن رئیس جمهوری ایران انتخاب شود حرم حضرت معصومه (س) در قم است. در این حرم نیز امامزادگان، عالمان جهان شیعه، شخصیت‌های برجسته و مشاهیر در طول تاریخ دفن شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یونس IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    1 1
    باسلام و عرض تسلیت خدمت مقام معظم رهبری و همچنین آحاد مردم و خانواده داغدارشهدای خدمت،بر آیت الله سیدابراهیم رئیسی شهادت لذت بود و امام رضاعلیه السلام بهشون هدیه کردند پس می برازد در یکی ازصحن های آقاامام هشتم تدفین شوند که مردم هم به سهولت برپیکرپاکشان فاتحه ونماز بخوانند😭